Як долати агресію та бути толерантними (урок-тренінг для учнів 6 класу) Мета І завдання



Скачати 88.58 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір88.58 Kb.


ЯК ДОЛАТИ АГРЕСІЮ ТА БУТИ ТОЛЕРАНТНИМИ

(урок-тренінг для учнів 6 класу)
Мета і завдання: допомогти учням сформулювати поняття «толерантність»; розуміти толерантність як один із найнеобхідніших принципів людського буття; пояснити, як долати агресію; вчити прогнозувати, розробляти та втілювати в життя шляхи розв'язання конфліктів, висловлювати власну позицію

Обладнання: епіграф, класна дошка, тести для учнів, ватман, олівці, смайлики
Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.

Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування

були б неможливими, якби не існувало

між нами взаємної терпимості.



Г.Гвіччардіні – італійський історик,

філософ-гуманіст
Хід уроку:

І. Організація класу до уроку

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

Слово вчителя:

Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо таким поняттям, як агресія та толерантність. Ви зустрічалися з ними на уроках етики. Нашим завданням сьогодні є навчитися долати агресію, нетолерантні вчинки, виявляти коректне ставлення один до одного, а також визначити рівень власної толерантності кожного за допомогою тесту.



ІІІ. Основна частина


  1. Міні-лекція

Давайте познайомимося із значенням слова «толерантність». Це слово походить від латинського прикметника «терплячий». Отже, толерантний – це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові. Серед правил етикетного спілкування є рекомендації про прийняту відстань між співрозмовниками.

Толерантність – це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.


  1. Виступ учня-дослідника

Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.

Так, в англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.

У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.

В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.

У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.

Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права.


  1. Міні-лекція

На відміну від толерантності, агресія – негативні емоції, які заважають людині бути толерантною. У перекладі з латинської мови "агресія" означає "напад" . В даний час термін "агресія" вживається надзвичайно широко. Цей феномен пов'язують і з негативними емоціями (наприклад, гнівом), і з негативними мотивами (наприклад, прагненням нашкодити), а також з негативними установками (наприклад, расовими упередженнями) і руйнівними діями.

У психології під агресією розуміють тенденцію (прагнення), яка виявляється в реальному поводженні або фантазуванні, з метою підпорядкувати собі інших або домінувати над ними. Агресія може бути як позитивним, що служить життєвим інтересам і виживання, так і негативним, орієнтованої на задоволення агресивного потягу самого по собі.




  1. Вправа « Настрій та почуття»

Дуже часто наші емоції передають наш настрій та почуття. І тоді всі оточуючі стають заручниками нашого настрою. Зараз ми спробуємо з вами навчитися передавати наші емоції один одному і дамо оцінку вашим почуттям при цьому.

Завдання: за допомогою міміки передати емоцію (страх, радість, співчуття, єхидство, злість і т. ін.) (смайлики)




  1. Вправа «Асоціативний кущ»

Давайте спробуємо на кожну літеру слова «толерантність» назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

Т - терплячий, товариський, тактовний.

О - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е - енергійний, елегантний, ефективний.

Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А - активний, акуратний, авторитетний.

Н - надійний, найдорожчий.

Т - терплячий.

Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.

І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С - співчуваючий, сприймаючий думки іншого, страждаючий.

Т ь - тактовний, товариський.

Тож давайте будемо дотримуватися даних рис, щоб бути толерантними один до одного.


  1. Робота з притчею

Спочатку у світі все було тихо і спокійно. Земля, здавалося, була засипана кольоровим камінням. Але, придивившись, можна було побачити, що це було не каміння, а маленькі люди, які зовсім не рухалися. Одного разу над Землею подув вітер. Він зігрів людей і вдихнув в них життя і любов. Вони стали рухатися... розглядати один одного... розмовляти один з одним... піклуватися один про одного. Коли вони стали знайомитися зі світом навколо себе, то знайшли на Землі кольорові стрічки. Люди зраділи і почали їх збирати. Одні взяли червоні стрічки, інші – голубі, інші – зелені, а дехто – жовті. Люди радісно пов’язали один одному ці стрічки і сміялися, дивлячись на яскраві кольори.

Несподівано подув інший вітер. На цей раз він примусив їх затремтіти від холоду. Вони подивилися один на одного і усвідомили, що мають різний вигляд, і... перестали довіряти один одному.

Червоні зібралися разом і побігли в один бік.

Голубі зібралися разом і побігли в інший бік.

Зелені зібралися разом і побігли в третій бік.

Жовті зібралися разом і побігли в четвертий бік.

Всі вони забули про те, що були і піклувалися один про одного. Інші кольори здавалися їм незвичними і небезпечними. Люди побудували стіни, щоб відгородитися одним від інших. Але скоро вони з’ясували, що:

у червоних є вода, але немає їжі;

– у голубих є їжа, але немає води;

– у зелених є дрова для вогнища, але немає житла;

– у жовтих є житло, але їм нічим зігрітися.

Несподівано з’явився незнайомець і став у самому центрі цієї землі. Від здивовано подивився на людей і на стіни, які їх розділяли, і сказав: „Виходьте! Чого ви боїтеся? Давайте поговоримо один з одним“.

Люди подивилися на нього і почали виходити із своїх кутків у центр. Незнайомець сказав: „А тепер скажіть один одному, чим ви можете поділися і що вам потрібно отримати“.

Голубі сказали: „Ми можемо поділися їжею, але нам потрібна вода“.

Червоні сказали: „Ми можемо поділися водою, але нам потрібна їжа“.

Зелені сказали: „Ми можемо поділитися дровами, але нам потрібне житло“.

Жовті сказали: „Ми можемо поділитися житлом, але нам нічим нагрітися“.

Тоді незнайомець сказав: „Чому б вам не зібрати все те, що у вас є, і не поділитися ним? Тоді б вам не бракувало води, їжі, тепла і житла“.

Люди розговорилися, і любов повернулася. Вони згадали, що колись були друзями, знищили стіни і привітали один одного як старі друзі. Коли люди зрозуміли, що їх розділяють кольори, їм захотілося знищити їх. Але люди знали, що їм буде не вистачати багатств яскравих фарб. Тоді вони змішали всі кольори і сплели красиву райдугу. Вони назвали себе людьми всіх кольорів райдуги. Райдужна стрічка стала їх символом миру.


  1. Бесіда

  • Чому люди розділилися?

  • Що змусило людей переосмислити свою поведінку?

  • Чи можемо ми жити окремо від людей?

  • Як потрібно ставитися до інших людей, щоб виявляти толерантність?

  • Яка ідея притчі?




  1. Вправа «Діагностика рівня агресивності та толерантності»

Обери ту відповідь, яку ти вважаєш правильною, та полічи, скільки відповідей «б» ти отримав:

1. Для того, щоб не було війни...

а) неможливо нічого зробити, тому що війни будуть завжди;

б) потрібно розуміти, чому вони відбуваються.

2. У школі говорять про героїв, які виявили толерантність...

а) це тебе не цікавить;

б) ти хочеш дізнатися про цих героїв більше.

3. Ти протистоїш насильству...

а) насильством;

б) приєднуєшся до інших людей для того, щоб сказати «Ні!».

4. Товариш тебе зрадив...

а) ти помстишся йому;

б) ти намагатимешся порозумітися з ним.

5. Коли говорять про дітей, які постраждали від війни...

а) ти почув про це і забув;

б) ти шукаєш можливість для того, щоб проявити з ними солідарність.

6. Ти не згоден із кимось...

а) ти не даєш можливості йому говорити;

б) ти все-таки слухаєш його.

7. У класі, ти вже відповів...

а) ти хочеш відповідати ще;

б) ти даєш можливість відповісти іншим.

8. Тобі пропонують листуватися з кимось з іноземців...

а) ти не відчуваєш ні потреби у листуванні, ні потреби ділитися своїми думками та мріями;

б) ти хочеш листуватися для того, щоб поділитися своїми думками, мріями.

Обробка результатів. Якщо у тебе переважають відповіді «б», це означає, що ти виявляєш велику толерантність, є майбутнім громадянином світу, відповідальним і солідарним, активним провідником миру. Поясни своїм друзям, як тобі це вдається.

Якщо у тебе від 3 до 7 відповідей «б», це свідчить про те, що ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся нав'язати свої ідеї, але проявляєш цікавість, у тебе гарна, уява. Використовуй ці свої риси для боротьби з нетерпимістю.

Якщо у тебе менше ніж 3 відповіді «б», це означає, що ти зовсім не толерантний. Але якби ти був налаштований оптимістичніше і навчився дискутувати, ти міг би стати більш щасливим. Спробуй докласти більше зусиль.




  1. Вправа «Вирішення ситуацій»

Ситуація 1

На дворі жилого мікрорайону був збудований баскетбольний майданчик, який влітку міг використовуватись для гри в теніс та волейбол, а взимку – для гри в хокей. Коли з часом обладнання стало непридатним, цей майданчик використовувався хлопцями як футбольне поле, і весь двір ганяв тут м´яча. Але одного разу баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців двору, зібравши гроші, відновила баскетбольні щити. Саме тоді виник конфлікт: двір поділився на «футболістів» і «баскетболістів» - два ворожих табори.



  • Які варіанти рішень ви могли б запропонувати для того, щоб примирити ворожнечу хлопців?

  • На який варіант, на ваш погляд, погодились би обидві сторони?



Ситуація 2

Брати Мишко і Петрик посварилися за книжку. Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик.

- Як можна було братикам уникнути сварки?

Ситуація 3

Прийшов Кирило Кожум´яка до змія, а той йому й каже:

- А що Кирило? Прийшов битися чи миритися?

- Де вже миритися? Битися з тобою, з іродом проклятим.

От і почали вони битися – аж земля гуде.

- Чому Кирило погодився битися із змієм?

- Як можна було уникнути сварки?


  1. Вправа «Попроси вибачення та подаруй усмішку»

Учні стають у коло та беруться за руки. Один із гравців повертається до свого сусіда, усміхаючись йому, просить вибачення за неувагу чи нетактовність при спілкуванні. Той робить так само, повертаючись до наступного учасника і т. д. (Можна також «узяти усмішку» в долоні й передавати її по колу «з рук у руки»).
IV. Підсумок уроку


  1. Пам’ятка «Як зупинити агресивність».

    • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.

    • Говори спокійно і впевнено.

  • Відчувши наближення злості, заплющить очі і полічіть до 10.

  • Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву на 15 хвилин. Так можна навчитися контролювати себе.

  • Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: « Не треба кричати, мене і так всі добре чують»; «Йому теж боляче. Не варто підсилювати чужий біль».




  1. Вправа «Чи справдилися мої сподівання?»

Кожному учаснику пропонують зірвати з дерева сподівань плід і висловитись, відповісти на запитання:

- Чи справдилися мої сподівання щодо заходу?

- Чого я тут навчився?

- Чи достатньо зусиль доклав, щоб розкрити завдання заходу?

- Чого я буду дотримуватися після сьогоднішнього спілкування?


  1. Заключне слово вчителя

Колись давно-давно, один індіанець відкрив своєму внуку одну важливу життєву істину. В кожній людині відбувається боротьба, яка є дуже схожою на боротьбу двох вовків. Один вовк уособлює собою зло, заздрість, ревнощі, егоїзм, ненависть, брехню, зраду... Інший вовк - це добро, любов, ніжність, турбота, похвала, віра, радість, вірність, задоволення... Маленький онук на декілька хвилин задумався, а потім запитав, - "А який ж вовк перемагає?". Старий індіанець посміхнувся та відповів, - "Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш".

Тож залежить від вас – навчитись уникати агресивності та гніву, чи ні, бути толерантними чи інтолерантними у взаємовідносинах з іншими людьми, але пам’ятайте, що ми усі – люди, і не можемо жити один без одного.



Список використаних джерел:


  1. День толерантності.//Виховна робота.-2007.-№3-С.35

  2. Живолуп Л. В. Тренінг розвитку толерантності у підлітків / Автор-укладач Л. В. Живолуп. – Кременчук, 2008. – 33 с.

  3. Прокопенко Т.В.Толерантність врятує світ /Т.В.Прокопенко// Позакласний час.-2010.-№10.-С.28

  4. Тимченко О.Вчимося бути толерантними. Для учнів середнього шкільного віку/ О.І.Тимченко//Шкільному психологу.-2011.-№5.-С.22-24

  5. http://samorozvytok.info/теги/притча - притча «Два вовки»

  6. http://www.tolerance.org.md/rom/docs/decl_u.htm - Декларація принципів толерантності (прийнята 16 листопада 1995 р.)

  7. http://na-vidminno.org.ua/index.php/component/content/article/43-2011-06-25-17-53-21/2012-01-05-08-46-52/120-16 – притча про толерантність


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка