Як розрізняють добро і зло



Скачати 80.45 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір80.45 Kb.
Як розрізняють добро і зло

Тож, люди на землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути морі зла

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості і добра

Урок 1

Тема: Як розрізняють добро і зло.

Мета: визначити, що таке добро і зло; пояснити, чому люди повинні вибирати між добром і злом, як співвідносяться краса і доброта; аналізувати вчинки героїв літературних творів і життєві ситуації; розповісти про те, якою має бути насправді добра людина; з’ясувати , що таке доброчинність і добродійний.

Обладнання: підручник «Етика. 5 клас», зошити, пам’ятка «Як бути добрим?», картки із сюжетними малюнками для роботи в групах.

Епіграф: слайди з малюнками.

Добра людина – не та, яка вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла» (В. Ключевський).



Тип уроку: Інтегрований

Структура уроку

I.Вступна частина

1. Вітання.

2. Мотивація навчальної діяльності.

II.Основна частина


  1. Що називають добром, а що - злом?

  2. Співвідношення між добром і красою.

  3. Чому люди повинні вибирати між добром і злом?

  4. Що таке доброчинність, доброчесність?

III.Завершальна частина.

Висновки


IV.Домашнє завдання.

Хід уроку

I.Вступна частина

1. Вітання

А тему сьогоднішнього уроку записано на дошці, прочитайте її, будь ласка: «Як розрізняють добро і зло». (Діти записують тему уроку в учнівський зошит.)



2. Аналіз епіграфу.

Питання учням:

  • Дайте визначення понять «мораль», «етика», «етикет», «етикетка», «чеснота».

  • Навіть «золоте» правило етики.

  • Поясніть, для чого потрібно вивчити етику?

  • Назвіть п’ять позитивних якостей, які характеризують святого Миколая. (Щирість, добросердість, терпимість, чуйність, прагнення допомогти й зробити добро).

Мотивація навчальної діяльності Легенда про добро і зло.

Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один зробив іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою. Що ж мудрець йому запропонував? Відповісти зловмиснику добром! Сусід послухався, А у відповідь знову був нагороджений злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь одержав зло. Сусід прийшов до мудреця і той знову порадив йому віддячити добром.



  • Але я вже стомився віддячувати йому добром, - заперечив сусід.

  • Якщо зловмисник не стомився від добра? – відповів йому мудрець.

Питання учням.

  • Які ж позитивні риси повинна мати людина, щоб її вважали доброю?

(Гра «Мікрофон». Учні по черзі передають мікрофон і називають позитивні якості.)

3. Представлення теми уроку й очікування навчальних результатів.

Учитель. Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, що таке добро і зло, як їх розрізнити, з’ясуємо, чому люди повинні завжди вибирати між добром і злом. А також поговоримо про добро і красу, про добродійність, доброчинність, добромисність, дізнаємось хто такий меценат. Ми обговоримо, чому одні притягують до себе серця людей, а інші, навпаки, відштовхують. Що лежить в основі людської краси? У чому полягає основне призначення людини?
II.Основна частина

1.Що називають добром, а що – злом?



(учитель показує 1-шу групу слайдів з малюнками.

Учні називають слайди такими словами, щоб в них першою частиною було добро. (добросердість, добросусідство, добросовісність, доброзичливість.) Добро – сердність- сусідство-совісність – зичливість. Робота в зошиті. Записують назви слайдів. Учитель показує 2-гу групу слайдів: малюнки з прислів’ями.

Учні читають і пояснюють прислів’я: «Доброму всюди добре», «Хто до людей із добром, того й люди поважають», «До доброї криниці стежка втоптана», «Добро в людині завжди красиве».)

Інтерактивна гра «Мікрофон»

Учитель просить дітей прочитати й пояснити прислів’я, присвячені доброті, які їм необхідно було підготувати до уроку. Діти, передаючи одне одному умовний мікрофон, по черзі читають прислів’я». «Добро в людині завжди красиве»; «Доброму всюди добре»; «Хто до людей із добром, того й люди поважають»; «До доброї криниці стежка втоптана»; «Поспішай робити добро». Як ви їх розумієте? (Діти висловлюють свої думки).

А тепер запишіть у зошит слова, які асоціюються у вас із словом «добро». (Щедрість, щирість, допомога іншим, людяність, милосердя, справедливість, кохання, краса.)

Робота з підручником:

Учні читають текст «Що називають добром, а що - злом».



Питання до тексту:

  • Яке поняття лежить в основі моральних правил? (Доброта)

  • Чому добро можна порівняти із сонцем? (Як за сонцем ми визначаємо пори року або час доби, так і з добром співвідносимо свої слова і вчинки.)

  • Що є протилежність добра? (Зло)

  • Які правила допомагають людині чинити по-доброму? (Чинити по-доброму допомагають людині моральні правила).

  • Де втілені моральні правила? (Вони втілені в народних звичаях і традиціях, усній народній творчості, а також у Біблії, Корані, Торі та інших найважливіших релігійних книгах)

  • Які моральні правила, викладені в Біблії, ви знаєте? (Люби ближнього,як самого себе;поважай батька і матір; не вбивай; не кради; не свідчи неправдиво; не заздри.)

  • Яку людину вважають доброю? (Доброю вважається людина, яка різних життєвих ситуаціях, свідомо вибираючи між добром і злом, здатна поступитися власним інтересам, бажанням, комфортом заради інших людей.)

2. Співвідношення між добром і красою.

У ч и т е л ь.Чи погодитеся ви, діти, якщо я скажу, що кожна справді добра людина є красивою? ЇЇ доброта притягує до неї серця інших людей, які можуть і не помічати якісь недоліки в її зовнішності, оскільки завдяки внутрішній красі людини якісь зовнішні недоліки відходять на другий план, стають непомітними. Російський письменник А.П. Чехов писав: «У людині все повинно бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки».

Пригадайте казки, в яких добро поєднується з красою, працьовитістю героїв. («Пані Метелиця», «Морозко».) Показні слайди з цими казками.

Уявіть, що вам потрібно намалювати портрет найкрасивіші людини. Опишіть її словами. Кого ви намалюєте? (Діти говорять, що намалюють портрет мами або бабусі, тому що вони найдобріші й найкрасивіші.) Чи є прикладом доброї людини святий Миколай? (Відповіді дітей.)

Учитель читає дітям розповідь А.Глібова «Бабусина казка».

3. Чому люди повинні вибирати між добром і злом?

Учитель. Люди завжди хотіли вберегти себе від зла. Боротьба добра і зла відбивається у вчинках людини, її ставленні до себе та інших. «Ніколи не роби іншому того, чого сам собі не білієш, і стався до інших так, як хотів би, щоб ставилися до тебе». Як ми називаємо це правило? («Золотим» правилом етики).

Воно і є ключем до розуміння того, як вибирати між добром і злом. Саме здатність до такого вибору дозволяє визначити, яка та або інша людина – добра чи зла.

У житті, як і в казці, ми завжди вибираємо, і наш вибір характеризує нас самих. Часто в казках перед героєм з’являється розпуття трьох доріг – три життєві дороги, одну з яких потрібно вибрати. Отже, спробуйте й ви зробити свій вибір: «По правій дорозі підеш – багатим станеш, по лівій дорозі підеш – силу богатирську здобудеш, прямо підеш – люди тебе поважати будуть. (Діти вибирають дорогу прямо).

А чому саме цю дорогу ви обрали? Коли людина буду шановна? (Відповіді дітей)

Чи не здається вам, що, обравши третю дорогу, ви досягнете й того, що чекало вас на перших двох? Адже, вибравши багатство, людина вважає, що тепер її і поважатимуть; вибравши силу багатирську, вважає, що страх перед нею примушує інших її поважати. Але по-справжньому люди будуть поважати добру людину, чи не так?

Подивіться на пам’ятку, що на слайді, прочитайте її.
Пам’ятка «Як бути добрим»


  • Прагни бачити в людях передусім хороше і добре.

  • Будь добрим до людей

  • Учися добра в добрих людей.

  • Не бійся пропонувати свою допомогу тим, хто її потребує, допомагай у першу чергу людям, що потрапили в біду, слабким, хворим.

  • Не заподіюючи зла, ти стаєш добрішим.

У ч и т е л ь. Як ви гадаєте, чи слід дотримуватися цих порад? (відповіді дітей). Я залишу цю пам’ятку в класі на дошці. А ви, прийшовши до кабінету, кожного разу будете дивитися на неї й намагатися чинити так, як указано в ній.

Робота в групах.

Учитель об’єднує учнів у чотири групи й пропонує обговорити життєві ситуації.

I група. У школі на перерві три подружки, як завжди, весело базікали. Настя й Катруся дістали з пакетів принесені з дому цукерки й апельсини. У Наталки із собою нічого не було, вона тихенько відійшла до вікна й не дивилася на дівчаток.

Продовжте розповідь так, щоб стало зрозуміло, що Настя – добра дівчинка. А Катруся – ні. Розіграйте сценку.



II група. Класний керівник запропонував учням класу квитки до театру. «Квитків усього п’ять на весь клас», - сказала вчителька, - як їх розподілятимемо?». Діти вирішили, що квитки потрібно дати кращим учням у класі. Після того як були названі п’ять прізвищ, Наталка, у якої в сім’ї ще троє братиків і сестричка, раптом заплакала й промовила крізь сльози: «Я ніколи ще не була в театрі».

Продовжте ситуацію так, щоб було зрозуміло, хто в класі справді добрий.



III група. У школі чекали гостей з іншої країни. Діти самі робили подарунки – вироби. Звичайно, у дома їм допомагали батьки. Миколка зробив навіть два красиві вироби. А ось у Сашка ведмедик не вийшов: хлопчик живе з бабусею, а вона погано бачить, тому допомогти йому не змогла. Хлопці почали сміятися із Сашка: «З такою іграшкою ти підведеш нас усіх. На що ж це схоже?» А Миколка підійшов і сказав …

Продовжте ситуацію так, щоб було зрозуміло, що Миколка – добра людина.



IV група. Пригадайте казку «Дюймовочка» і той епізод із неї, коли дівчинка потрапила до польової миші. Чого більше у ставленні польової миші до Дюймовочки – добра чи зла?

Кожна група обговорює свою ситуацію, а потім представляє її класу. Діти доходять висновку, що в усіх ситуаціях потрібно чинити з позиції доброти.

У ч и т е л ь. З останньою ситуацією зіткнулися й наші друзі – Олеся і Богдан.



Робота з підручником.

Учні читають за особами діалог Олесі й Богдана.

Питання до тексту.

Хто має рацію: Олеся чи Богдан?

Чому в них виникла суперечка?

Чи можна добро розуміти по-різному?

4.Що таке доброчинність, доброчесність

У ч и т е л ь. Із поняттям добра тісно пов’язані й деякі інші. Запишіть їх визначення собі в словник.



Доброчинність – зроблене добро, надання допомоги іншим.

Добродійний – який має на меті давати допомогу іншим людям, насамперед бідним, нужденним.

Добромисний – який має добрі, щирі наміри.

Добросердний – який має добре серце, лагідний, чуйний до людей; людяний.

Меценат – добродійник.

III Завершена частина

Висновки. Гра «Закінчи рішення»

Щоб підбити підсумки уроку, ще раз пригадаймо, як добро і зло позначаються на житті людей?

Чому одні вчинки можна оцінити як добрі, а інші – як злі?

Що таке доброчинність? (Відповіді дітей)



Учитель. А тепер найголовніший висновок уроку: людина живе на світі для того, щоб робити добро. Придивіться до облич людей. Як багато серед них красивих – красивих добротою, доброзичливістю, доброчесністю, добродушністю, добросердям, чесністю, бажанням допомогти, співпереживанням. Дивіться частіше в дзеркало. Хай у нім відбивається не лише ваша зовнішність, але й ваша душа. Я б дуже хотіла, щоб ви зростали добрими й красивими душею людьми.

  1. Зазеленіє навіть пень, коли почує ( добрий день)

  2. Якщо хтось зробив добро нам, скажемо йому (спасибі)

  3. Коли за бешкети сварять чи підказку, скажи (вибачте, будь ласка)

IV. Домашнє завдання

Прочитайте в підручнику параграф «Як розрізняють добро і зло»



Виконайте в робочому зошиті письмові завдання з цієї теми.

Прочитайте в підручнику текст «Гетьман Іван Мазепа»


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка