Як розрізняють добро та зло?



Скачати 89.04 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір89.04 Kb.



Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. смт Люблинець

Ковельського району Волинської області

Добро та зло

(конспект уроку етики в 5 класі)



Підготувала: Прадійчук Олена Лук’янівна, вчитель зарубіжної літератури та етики

2005 рік

Тема: Як розрізняють добро та зло?

Мета: поглибити знання учнів про добро та зло; вчити дітей робити правильний вибір у житті, виховуючи в них прагнення чинити добро та уникати зла.

Епіграф: “Над усе, що лише стережеться, серце своє стережи, бо з нього походить життя”.

Притчі Соломона, 4:23


Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: “карта” планети Знань.
Зміст роботи.

Вступне слово вчителя.

Дорогі діти! Ми продовжуємо сьогодні нашу незвичну і загадкову подорож у нову країну Етику на планеті Знань. Минулого разу ви дізнались про те, чим вона відрізняється від своїх сусідів: Математики, Літератури, Мови, Історії, Хімії і в чому полягає її оригінальність. І хоча дещо було для вас, можливо, дивним і навіть незрозумілим, постарайтесь, будь ласка, пригадати, чим може привабити етика уважного мандрівника, котрий хоче пізнати таємниці буття і не заблукати на заплутаних життєвих стежках. Отже, що ми можемо дізнатись і чого навчитись, щотижня знайомлячись з новими визначними місцями країни Етики?



(Відповіді дітей і коментар учителя).

Учитель. Так, діти. Все це дуже важливо для кожної людини, а особливо – для вас, адже ви тільки недавно ступили на нелегку життєву дорогу.

Не гаючи даремно часу, вирушаємо в путь. Але спочатку відкрийте свої дорожні щоденники, які ви почали вести, і запишіть дату сьогоднішньої мандрівки та ключовий вислів ( учитель зачитує епіграф, записаний на дошці, а діти занотовують його у зошити, лишивши один рядочок на тему), який допоможе нам здійснити задумане і до змісту якого ми пізніше ще повернемось.

Наш нинішній маршрут пролягає до столиці Етики – величного міста Вибір (учитель показує на “карті”), особливістю котрого є те, що у ньому двоє володарів: Добро і Зло. У кожного з них є свої закони і вірні піддані, що ревно виконують волю улюблених правителів. А ще між Добром і Злом постійно точиться боротьба. Саме про це ви сьогодні дізнаєтесь більше, а тому запишіть, будь ласка, в щоденниках тему: “Добро та Зло”. ( Діти записують).

Впевнена, діти, що кожен з вас хоч трішки чув про добро та зло. Тож поки ми наближаємось до столиці Етики, мені б хотілося би почути вашу думку, як ви розумієте ці поняття.



(Міркування дітей і коментар учителя).

Учитель. Усі ви, діти, в тій чи іншій мірі праві. Але, щоб вам було зрозуміліше, зараз запишемо визначення добра та зла.

Добро – все, що спрямоване на творення, на формування в людині якнайкращих якостей; все, що дарує радість життя.

Зло – все, що несе людині і суспільству біль, страждання, руйнацію, смерть.

(Діти записують).

Учитель. Поки ми з вами розмірковували, наш чарівний літак приземлився. Будьте уважні та розсудливі, адже самі володарі – Добро і Зло – вийшли вас зустрічати. Обидва бажають, щоб ви, діти, стали їхніми підданими. Тож ви у місті Вибір, і вибирати вам.

Інсценізація.

Входять Добро і Зло, одягнуті відповідно: Добро – у світлий, скромний одяг, а Зло – у темний, прикрашений “золотом”. Обоє у коронах. Мова Добра – спокійна і щира, а Зла – улеслива та з викликом (як і поведінка).



Добро. Радий вітати вас, дорогі діти, у наших володіннях! Я давно...

Зло (перебиваючи і хизуючись). Я більше за нього радий, набагато більше. (Злорадно). Я дуже люблю дітей. ( Убік, щоб не чуло Добро). А його ви не слухайте, бо він нічого путнього вам не зможе запропонувати.

Добро ( лагідно та впевнено). Я дуже хочу, щоб ви щасливо прожили своє життя, і тому пропоную вам завжди бути добрими (розгортає невеликий плакат у вигляді старовинного листа, на якому написано наступне):

Закон Добра.

Доброзичливість і взаємодопомога.

Співчуття та милосердя.

Повага та взаєморозуміння.

Любов і вірність.

Чесність і справедливість.

Щирість і послух.

Щедрість і скромність.

Радість і співпраця.

Лагідність і довготерпіння.

(Звертаючись до дітей і до Зла, продовжує). Старайтесь постійно виховувати у собі чесноти, записані у моєму Законі (перераховує записане на плакаті); і на усій землі запанують мир і спокій, любов і злагода, радість і щастя.

Зло (різко перебиваючи). Ото заспівав! (Перекривляючи). Повага... Лагідність... Чесність...(До дітей). Хіба це життя? Ніяких тобі гострих відчуттів! Діти! Я вам пропоную справжнє життя. Ось моє гасло, мій закон! (Розгортає такий самий плакат, як у Добра, але написано чорним кольором, з “позолотою”, наступне:

Закон “досконалості”

Обман і несправедливість.

Жорстокість і ненависть.

Гордість і зарозумілість.

Заздрість та егоїзм.

Підлість і байдужість.

Захоплення наркотиками і алкоголем.

Убивство та лихослів’я.

(Читає написане на плакаті (...).

Із захопленням, настирливо пропонує дітям вибрати його правління). Обманюйте та вбивайте, ненавидьте та проклинайте, ловіть кайф від наркотиків! Життя таке коротке, тож живіть за моїми правилами і буде все якнайкраще!

Учитель. Діти! Настав час вибирати! Кого б ви хотіли мати своїм володарем: Добро чи Зло?

Діти. Добро!

Зло (з гнівом і гордістю). Вибирайте, вибирайте те Добро! Але ми з вами ще зузтрінемось, і тоді начувайтеся! (З презирливим виразом обличчя і злорадством швидко виходить).

Добро. Не падайте духом, дорогі діти! Зло страшне, але, слава Богу, не всесильне. І коли воно буде пропонувати вам свої принади ( а це обов’язково траплятиметься у вашому житті!), протистаньте злу усім своїм єством. Тоді ви переможете його і завжди залишатиметесь моїми найкращими друзями.

Учитель. Дуже вдячні тобі, володарю прекрасного! Але нам уже час повертатися додому.

Добро (з привітною усмішкою). Жаль, звичайно, розлучатися з такими гарними дітками. А щоб ви завжди пам’ятали зустріч зі мною, я подарую вам ось оці яскраві сонечка, на яких записані мудрі поради тих людей, котрі у своєму житті прагнули робити тільки добро.

Діти. Дякуємо!

(Добро виходить).
Вислови, записані на сонечках.

1. “Раз добром зігріте серце повік не охолоне”.



Латвійське прислів’я.

2. “Добро не лише в тому, щоб не робити несправедливості, а в тому, щоб навіть не бажати цього”.



Демокріт.

3. “Зла людина вважає, що усі люди схожі на неї”.



Грузинське прислів’я.

4. “Людина ласкава душі своїй чинить добро, а жорстока замучує тіло своє”.



Притчі Соломона, 11:17.

5. “Жодна зла людина не буває щасливою”.



Ювенал.

6. “Добра людина – це така, яка пам’ятає свої гріхи і забуває зроблене нею дбре, а погана, навпаки, – така, що згадує гідний вчинок і не враховує свої провини”.



Г. Сковорода.

7. “Хто прагне добра, той шукає вподбання, хто ж лихого жадає, то й прийде на нього воно” .



Притчі Соломона, 11:27.

8. “Лихослів’я – вживання грубих непристойних слів чи виразів. Лихослів’я та обмова не мали б такої сили, якби дурість не проклала їм шлях”.



А. Дюма.

9. “Ледача людина у безчесному спочинку подібна до нерухомої болотяної води, яка, крім смороду та огидних гадин, нічого не породжує”.



М. Ломоносов.

10. “Дехто щедро дає, та ще додається йому, а дехто ховає над міру, та тільки бідніє”.



Притчі Соломона, 11:24.

11. “Той, хто вміє улещувати, вміє й обмовляти”.



Наполеон.

12. “Злий чоловік зліший вовка”.



Українське прислів’я.

13. “Ненависть пробуджує сварки, а любов покриває всі вини”.



Притчі Соломона, 10:12.

14. “Таке то зле око: на зелений ліс подивиться – ліс зав’яне.”



Українське прислів’я.

15. “Щоб стати ідіотом, не має кращого засобу, ніж алкоголь, особливо, коли його вживати протягом тривалого часу”.



Г. Сковорода.

16. “Син мудрий – потіха для батька, а син нерозумний – то смуток для неньки його”.



Притчі Соломона, 10:1.

17. “В горілці людська туга шукає полегшення, малодушність – хоробрості, нерішучість – упевненості, сум – радощів, а всі знаходять лише загибель”.



Б. Джонсон.

18. “Лагідна відповідь гнів відвертає, а слово вразливе гнів підіймає”.



Притчі Соломона, 15:1.

19. “Хто тисне нужденного, той ображає свого Творця, а хто милостивий до вбогого, той поважає Його”.



Притчі Соломона, 14:31.

20. “Лагідне серце – життя то для тіла, а заздрість – гнилзна костей”.



Притчі Соломона, 14:30.

21. “Грубість відштовхує любов”.



В. Гюго

22. “Чини по відношенню до іншого так, як ти хотів би, щоб інший чинив тобі”.

Золоте правило”.

Учитель. Щоб наш зворотній шлях минув з користю для всіх, послухайте, будь ласка, поетичні рядки, котрі вам нагадають незабутню зустріч в столиці Етики.

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш.

Коли у радощах витаєш,

Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово,

В нім почуття така основа,

Яка з глибин душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

Немає вищої святині,

Ніж чисте сяйво доброти.

О. Довгий.



Учитель. А зараз, діти, повернувшись з мандрівки, повторимо все те, про що ви сьогодні дізналися. Прочитайте, будь ласка, записаний раніше ключовий вислів. Як ви розумієте його зміст?

(Відповіді дітей).

Так, людське серце – джерело життя як у прямому, так і в переносному значенні. Від того, чим воно наповнене, залежить наше життя. Давайте разом поміркуємо, що б ви хотіли помістити у свої серця. (Вчитель прикріплює на дошці (чи плакаті) біле “сердечко”).

Отже, це “сердечко” поки що біле, чисте. У ньому зараз немає нічого. Давайте наповнимо його, краплина по краплині, як серце наповнюється кров’ю, тим добрим, що робить людину духовно багатою, життєрадісною.

(Діти називають ті справжні людські цінності, які вони запам’ятали, а вчитель прикріплює червоні “краплинки” Добра біля білого “сердечка”; а на кінець поверх білого чіпляє червоне “сердечко”. В кінцевому результаті схема має виглядати так).



Учитель. Так, діти, тільки тоді, коли в наших серцях житимуть ці вічні моральні цінності, які ви щойно назвали, коли свої надії ми будемо покладати на Бога, Сонце праведності (прикріплюється сонце), ми зможемо стверджувати, що живемо повноцінним, повноправним Життям. І буде у нас все: внутрішній мир, необхідний добробут, міцне здоров’я, натхненна праця, невмируща пам’ять, справжнє мистецтво (по одній прикріплюються хмаринки).

А зараз, діти, ви прочитаєте те, що записане на подарованих Добром сонечках, і скажете, чого навчає людину кожне твердження.



(Діти зачитують вислови, пояснюють їх (учитель коментує) і піднімають у кінці вгору свої сонечка).

Учитель. Дорогі діти! Нехай ваше життя буде сповнене добра, щоб ви сяяли у світі зла, як ці яскраві сонечка.
Навчаймося добра, як вчаться мові діти,

Щоб потім все життя творить його, святе,

Плекаймо крізь роки троянди ніжні й жито,

Тримаймо у серцях, як сонце золоте.

Даруймо для людей погожі дні весняні,

Щоб щедрим садом вік святився небокрай,

Щоби беріз пісні лунали до нестями

І повнився добром наш дім і рідний край.



Невідомий автор.

Заключне слово вчителя. Дорогі діти! Сьогодні ви не тільки поглибили свої знання про добро та зло, але й переконалися у необхідності чинити лише добро. Спробуйте переконати в цьому інших дітей, намалювавши вдома рекламний плакат із закликом жити за законами Добра.

(Якщо залишається час, можна запропонувати школярам скласти кросворд.

Діти називають ті моральні цінності, у назві яких є букви, що складають слово “Добро”, і пояснюють їх значення).

Зразок:
МилосерДя

любОв

доБрозичливість

віРність

пОслух

Список використаної літератури.




  1. Лозовой В.О. Етика. Навч. Посібник. Київ, Юрінком Інтер, 2004.

  2. Українські народні прислів’я та приказки. Державне видавництво художньої літератури. К., 1963.

  3. Ганжелюк Людмила. Зернятко добра. Дубно, 2004.

  4. Васюк Т. І. Матеріали лекції “Добро і зло”.

  5. Біблія. Біблійна Ліга України.




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка