Якщо буде світло в душі, буде краса в людини, Якщо є краса в людини, буде гармонія в домі



Скачати 151.36 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір151.36 Kb.
Опис досвіду роботи

Орловецької ЗОШ І-ІІІ ступенів

з патріотичного виховання

Якщо буде світло в душі, буде краса в людини,

Якщо є краса в людини, буде гармонія в домі,

Якщо є гармонія в домі, буде порядок у нації,

Якщо є порядок у нації, буде мир у світі.



Патріотичне виховання - це сфера

духовного життя, яка проникає в усе,

що пізнає, робить, до чого прагне,

що любить і ненавидить людина,

яка формується (В. О. Сухомлинський)

Патріотизм  – це любов до Батьківщини, відданість Вітчизні, народу. Але в умовах українських реалій, коли багато речей викликають у суспільстві негативне ставлення, виховувати справжніх патріотів дуже складно. Чи є сьогодні альтернатива патріотизму? Мабуть, ні. І якщо в суспільстві буде панувати нігілізм, нехтування долею рідної країни, це призведе до бездержавності і ще гіршого життя...


Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з молоддю та модернізації навчально-виховного процесу.

Головною домінантою патріотичного виховання молоді - це формування в особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції.

Виховна система Орловецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів базується на реалізації завдань Програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів», затвердженою наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 31.10.2011 року №1243. Тому патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним, бо « патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, усвідомленні спільності власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні української мовою».

Формування громадянина - патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, виховання громадян, які здатні побудувати громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав людини, набуває сьогодні особливого значення. Патріотизм у сучасному розумінні– це відчуття того, що в моєму класі, школі, селі, країні все мене стосується, все залежить тільки від мене. 



Громадянсько - патріотичний напрямок виховання учнів в нашій школі складається з:

  • громадянської освіти та громадянського виховання;

  •  військово - патріотичного виховання;

  •  правового виховання; 

  • морально - етичного виховання на основі вивчення традицій українського народу;

  •  учнівського самоврядування;

Усі ці складові громадянсько-патріотичної роботи реалізуються різними шляхами.

Великий педагог В.О.Сухомлинський стверджував: «Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне багате, різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя». Тому виховання особистості як патріота своєї країни є невід’ємною частиною навчання, де в учнів закладається фундамент глибоких знань, формується світогляд, національна самосвідомість.

Важко переоцінити значення предметів гуманітарного циклу в морально-політичній та психологічній підготовці майбутніх захисників Батьківщини.

Уроки історії України озброюють учнів знаннями законів суспільного розвитку, допомагають засвоїти основні відомості про війну та армію. Школярі вивчають героїчні бойові традиції українського народу і його Збройних сил. Це яскраво висвітлюється «Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького» (8 клас); «Українська державність у 1917-1921 роках» (10 клас); «Україна в роки Другої світової війни, 1939-1945 роки. Велика Вітчизняна війна. 1941-1945 роки» (11 клас); «Україна в умовах Незалежності» (11 клас).

На уроках літератури формуються моральні ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів (Г.Тютюнник «Климко», Ю.Яновський «Вершники», О.Довженко «Україна в огні», «Зачарована Десна», В.Стефаник «Камінний хрест», М.Коцюбинський «Інтермецо», Т.Шевченко «Мені однаково…», Леся Українка «І все-таки до тебе думка лине» тощо); встановлюється живий зв'язок далекого минулого із сучасністю, виховується почуття гордості за свою Батьківщину, свій народ.

На уроках математики, фізики, хімії, біології учні одержують основи знань, без яких неможливо оволодіти сучасною військовою технікою і зброєю, засобами захисту від зброї масового ураження. У процесі вивчення цих предметів учні ознайомлюються з впливом науково-технічної революції на розвиток військової техніки, розв'язують завдання, у змісті яких відображена військова тематика.

Велику роль у фізичній підготовці юнаків до військової служби мають уроки фізкультури. На заняттях із фізичної культури формуються якості, які необхідні солдатові: висока працездатність, витривалість, чітка координація і точність рухів.

Під час занять із допризовної підготовки (Захист Вітчизни) учні знайомляться із специфікою військової праці, готуються до виконання обов'язків солдата, дізнаються про особливості служби в Збройних силах України, виховують в собі якості, необхідні майбутньому воїнові. Програма допризовної підготовки (Захист Вітчизни) дозволяє під час вивчення кожної теми використовувати матеріали із життя воїнів у мирний час і пропагувати на уроках приклади героїчного минулого українського народу, його Збройних сил. На заняттях з вогневої підготовки надається можливість показати переваги нашої стрілецької зброї та вміння володіння нею. Вивчення військової присяги дозволяє розкрити важливі вимоги до морально-бойових якостей воїнів, формує почуття національної гордості за Збройні сили України, за Батьківщину.

Не менш важливим напрямком роботи школи є організація позаурочної та позашкільної роботи. Тому організовано роботу предметних гуртків, роботу шкільної бібліотеки, учнівського самоврядування.

У школі працює 18 предметних гуртків. Слід відмітити роботу гуртка «Історичними стежками», керівником якого є учитель історії Сторчова ТВ. На заняттях гуртка вихованці знайомляться з історією рідного села, вивчають пам’ятки історії, архітектури рідного краю, духовні надбання, усну народну творчість, знайомляться з видатними людьми краю; формують, розвивають та закріплюють навички виконання пошукових завдань.

Не менш цікаво і змістовно організовано роботу гуртка «Майбутній воїн» (керівник Попович В.В.). На заняттях учні знайомляться з правилами поводження зі зброєю,порядком догляду, та засновують правила стрільби з пневматичної гвинтівки, виховують у собі високі моральні, вольові якості, витримку і дисциплінованість, патріотизм. Члени гуртка є активними учасниками районних змагань з кульової стрільби. Зокрема в 2014 році зайняли перше місце, а в 2015 – друге.

На високому рівні можна оцінити і результативність спортивного гуртка «Баскетбол» (керівник Гулак В.А.). Адже здорова дитина – майбутній потенціал нашої країни. Члени цього гуртка постійно беруть участь у районних змаганнях з баскетболу, де здобувають призові місця.

Керівник гуртка «Турист» Затенко Н.П. переконана, що дитячий і юнацький туризм має великі можливості для виховання фізичних і духовно здорових та загартованих дітей, тому основна мета гуртківців – оволодіти базовими знаннями, вміннями, навиками з техніки пішохідного туризму, розширення знань з географії, біології, екології, безпеки життєдіяльності. Здобуті знання і навички учні застосовують у різноманітних туристичних змаганнях та заходах (змагання до Дня туриста (вересень), військово-патріотична гра «Джура» (квітень), спортивно-туристські змагання (травень).

Робота шкільної бібліотеки теж спланована з метою реалізації завдань по патріотичному вихованню учнів. Цікаво і змістовно проводяться бібліотечні уроки: «День української писемності та мови», «У єдності сила та міць держави», «Стежками творчості Тараса», «Чорнобильська біда», «Річниця Майдану», «Минуле стукає в наші серця»; тематичні книжкові виставки присвячені Дню партизанської слави, пам’яті жертв Голодомору 1032-1933 років, річниці трагедії «Бій під Крутами», до дня визволення села від фашистських загарбників, 2001-річниці з Дня народження Т.Г.Шевченка тощо.



Діяльності шкільного учнівського самоврядування «Сходини» відводиться один з найважливіших етапів виховної роботи. За допомогою багатьох форм і методів роботи учнівське самоврядування реалізовує на практиці поставлені завдання, передбачені Програмою «Основні орієнтири виховання 1-11 класів». Серед них:

  1. Тематичні тижні та декади:

  • Тиждень фізкультури і спорту (вересень);

  • Тиждень військово-патріотичного виховання (грудень);

  • Декада народознавства (грудень);

  • Тиждень правових знань (грудень, березень);

  • Декада Пам’яті до Дня Перемоги (травень).

  1. Акції:

  • «Ветеран живе поруч»;

  • «Сітка для солдата»;

  • «Учитель не повинен бути самотнім»;

  • «Допоможи солдату»;

  • «Повертайтеся живими».



  1. Зустрічі:

  • З ветеранами Великої Вітчизняної війни;

  • З воїнами-афганцями;

  • З учасниками АТО на сході України.

  • Народними умільцями села.

  1. Виховні години:

  • Усний журнал «Люби і знай свій рідний край» (9 клас, класний керівник Цимбал Т.А.);

  • Година спілкування «Народна пісня землі української» (5 клас, класний керівник Федоряка Т.В.);

  • Захист проектів «Героїчні сторінки мого краю» (5 клас, класний керівник Федоряка Т.В.);

  • Флеш-моб «На шляху до свободи та незалежності».

  • Фолькльорна експедиція «Народні символи України» (6 клас , класний керівник Затенко Н.П.)

  1. Тематичні лінійки:

  • «Воїни прихованого фронту» (до Дня партизанської слави);

  • «На шляху до свободи і незалежності», присвячена річниці бою під Крутами;

  • «Холокост - трагічна сторінка в історії нашої держави» (до річниці вшанування пам’яті єврейського народу під час Другої світової війни);

  • «Їх подвиг в пам’яті народній» (до Дня визволення села Орловця від фашистських загарбників);

  • «Вони віддали життя за кожного з нас», присвячена річниці Революції Гідності.

  • «Афганістан, ти в пам’яті навіки».

  1. Екскурсії:

  • До шкільного музею Бойової слави;

  • Місцями бойових дій Черкащини (Корсунь-Шевченківський, Черкаси);

  • До музею Великої Вітчизняної війни м.Києва;

  • Козацькими місцями до м.Запоріжжя.

  • До музею с.Шампань, м.Переяслав-Хмельницький.

  • Історичними місцями рідного краю (с.Шевченкове, с.Моринці, м.Чигирин, м.Канів, м.Умань).

  1. Уроки мужності:

  • «Хоробрі серця» (11 клас, класний керівник Гергель О.В.);

  • «Україна – єдина країна» (8 клас, класний керівник Сторчова Т.В.);???

  1. Проектна діяльність:

  • «Героїчними сторінками рідного краю» (5 клас, класний керівник Федоряка Т.В.);

  • «Моє село, для мене ти єдине» (1-11 класи, заступник директора з виховної роботи Миколенко О.М.);

  • Шляхами козацьких звичаїв (члени гуртка «Історичними стежками», керівник Сторчова Т.В.);

  • «Добро починається з тебе» (5 клас, класний керівник Федоряка Т.В.);

  • «Мій ідеал громадянина-патріота» (11 клас, класний керівник Гергель О.В.);

  • «Народні та родинні традиції мого краю» (8 клас, класний керівник Сторчова Т.В.);

  • «Сім духовних святинь малої батьківщини» (7 клас, класний керівник Терлига Н.В.)

  • «Щоденник цікавих та корисних справ» (9 клас, класний керівник Цимбал Т.А).

У школі працює Координаційна рада школи, у якій працюють ради, що координують патріотичну роботу на рівні учнівського самоврядування. У шкільних стінах плекається громадянин, який перейме на свої плечі тягар з плечей старших поколінь, діятиме і мислитиме по-новому, нестандартно, буде активним перетворювачем життя.

Загальношкільні заходи



по реалізації військово-патріотичного виховання учнів

№ пп

Назва заходів

Термін виконання

Відповідальні

І.Заходи, направлені на військово-патріотичне

виховання в урочний час


1.

Проведення уроків “Захист Вітчизни”, «Історія України», гуртків «Історичними стежками», «Майбутній воїн», «Турист», «Баскетбол».

Щорічно

Вчитель курсу “Захист Вітчизни”, керівники гуртків

2.

Проведення інтегрованих уроків історії і літератури по патріотичній тематиці.

Щорічно

Вчителі історії та літератури

3.

Проведення уроків патріотизму в шкільному музеї Бойової слави, бібліотеці.

Щорічно

Вчитель історії, бібліотекар

4.

Вивчення, узагальнення та впровадження передового педагогічного досвіду із зазначеної проблеми.

2014-2018 роки

Адмінітрація школи, педагогічний колектив

5.

Вивчення та апробація сучасних педагогічних технологій з військово-патріотичного виховання.

Протягом року

Заступник директора з виховної роботи, педагогічний колектив

6.

Презентація науково-методичної літератури із військово-патріотичного виховання

2015 рік

Заступник директора школи з виховної роботи, бібліотекар школи

ІІ. Позакласна діяльність з військово-патріотичного

виховання


2.1.Проведення масових заходів.

1.

Заходи, присвячені річниці визволення села Орловця від фашистських загарбників та Перемоги у Великій Вітчизняній війні.

лютий, травень щорічно

Заступник директора з виховної роботи, педагог-організатор

2.

Проведення місячника, декади військово-патріотичної роботи, присвяченого Дню захисника Вітчизни.

Грудень, щорічно

Заступник директора з виховної роботи, учитель курсу “Захист Вітчизни”

3.

Участь в шкільних і районних заходах до Дня Збройних сил України.

Грудень, щорічно

Вчитель курсу “Захист Вітчизни”

4.

Організація зустрічей з ветеранами Великої Вітчизняної війни, воїнами-афганцями та учасниками АТО.

Щорічно

Заступник директора з виховної роботи

5.

Екскурсії до музею Бойової слави учнів школи .

Щорічно

Керівник гуртка «Історичними стежками»

6.

Постійно діючі та тематичні виставки – огляди мемуарної та історичної літератури, огляди періодичних видань, літературні огляди «Шляхами війни», «Перемога одна на всіх», «Не забудемо ніколи!»

Протягом року

Бібліотекар

7.

Проведення акцій «Ветеран живе поруч», «Підтримай солдата АТО», «Сітка для солдата»

Щорічно

Заступник директора з виховної роботи

8.

Проведення історичних екскурсій, вечорів, зустрічей з ветеранами Великої Вітчизняної війни, літературно-історичних годин на теми: «У боях за Україну», «І в пам’яті, і в серці назавжди», «Уклін переможцям», «Ніхто не забутий, ніщо не забуто».

Щорічно

Заступник з виховної роботи, вчителі історії, літератури, класні керівники

9.

Перегляд художніх, хронікально-документальних фільмів про Велику Вітчизняну війну під рубрикою «Літопис Великої Перемоги»

Протягом року

Вчитель історії

10.

Висвітлення у засобах масової інформації хід заходів з військово-патріотичного виховання.

Щорічно

Заступник директора з виховної роботи

11.

Літературні читання, присвячені річниці від дня народження поета-земляка М.Л.Гаптаря.

Щорічно

Учителі української мови та літератури

12.

Флеш-моб до дня Соборності України.

Щорічно

Координаційна рада школи, учитель історії

13.

Проведення тематичних загальношкільних лінійок, присвячених Холокосту, бою під Крутам, Дню Соборності, Революції Гідності тощо.

Щорічно

Учитель історії, член и гуртка «Історичними стежками»

14.

Проведення годин спілкування на теми, що виховують почуття патріотизму в учнів до рідного краю.

Щорічно

Класні керівники, класоводи

2.2. Фізкультурно-оздоровча і військово-спортивна діяльність

1.

Участь в районній спартакіаді допризовної молоді.

Квітень, травень щорічно

Учитель курсу “Захист Вітчизни”

2.

Проведення змагань з баскетболу на кубок імені воїна-афганця Івана Гладиша

Грудень, щорічно

Учитель фізичної культури

3.

Проведення спортивно-прикладних змагань в рамках проведення місячника військово-патріотичного виховання.

Лютий,

щорічно


Учитель курсу “Захист Вітчизни”

4.

Проведення фізкультурно-спортивних змагань “Джура”.

Травень

Учителі допризивної підготовки та фізичної культури

5.

Дні здоровя та спортивні змагання з різних видів спорту.

Згідно графіка спортивно-масових заходів

Учитель фізичної культури

6.

Робота спортивних секцій.

Протягом навчального року

Учитель фізичної культури


2.3. Краєзнавство

1.

Організувати роботу щодо підготовки біографічних довідок фронтовиків, чиї імена будуть занесені до «Книг пам’яті України», про земляків-орловчан, які пройшли фронтовими дорогами Великої Вітчизняної війни

На протязі навчального року

Заступник директора з виховної роботи, класні керівники, вчитеь історії

2.

Участь учнів в науково-практичних конференціях по краєзнавству .

Щорічно

Заступник директора з виховної роботи

3.

Організація походів, екскурсій рідним краєм.

Щорічно

Заступник директора з виховної роботи

4.

Участь у Всеукраїнській акції «Пам’ятати. Відродити. Зберегти»

Щорічно

Заступник з виховної роботи, класні керівники

2.4. Суспільно-корисна праця

1.

Проведення прибирання закріпленої території школи, благоустрій.

Протягом навчального року

Класні керівники

2.

Проведення генеральних прибирань класних кімнат.

Щомісяця

Класні керівники

3.

Ремонти класних кімнат.

Червень, щорічно

Класні керівники

4.

Підтримання спортивного майданчика, смуги перешкод в належному стані.

Протягом року

Вчитель фізичної культури, завгосп

5.

Операція “Турбота”, “Милосердя”, «Подаруй квіти ветерану»

Щорічно

Педагог-організатор


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка