Ярмарок професій. Виховний захід



Скачати 356.31 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір356.31 Kb.
Ярмарок професій.

Виховний захід

Мета:

ознайомити учнів із переліком галузей народного господарства, переліком професій які дають змогу займатися індивідуальною трудовою діяльністю, які мають попит на ринку праці;

порадити, як обрати професію до душі, як уникнути помилок розчарувань у виборі професій, як врахувати дані гороскопа при виборі професії;

виховувати зосередженість, щоб не розгубитися в різноманітності професій.

Оформлення: Вивіска « Ярмарок професій»; малюнки учнів; роботи дівчат: вишивки, в'язані речі; скриньки з матеріалами профорієнтації; столи, за якими сидять учні; квіти: живі, штучні, ікебани; кавовий набір, солодощі; дівчата мами, вчителі накидають на плечі хустки; хлопці одягають солом'яні капелюхи. (Лунає тиха, спокійна мелодія). Хід заходу. 1 -й учень.

Поки ти їв, і спав, і ріс Поки малий ще ти на зріст, Мабуть, вже тисячі людей Подбали про життя твоє. Аби ти добре ріс, Аби ти добре їв, Щоб ти спокійно спав І в різні ігри грав. Ти став здоровий, молодець, Сміливим і умілим, А чим порадуєш людей, Яким хорошим ділом?

Учитель. І щоб вибрати те хороше діло, професію до душі, ми сьогодні прийшли на ярмарок професій. А як ви думаєте, чи можна прожити без професії?

1-й учень . Я вважаю, що без професії людині прожити на можна, людині, яка поважає себе, бо в усі часи славилися хороші майстри своєї справи. 2-й учень. Я теж думаю, що не можна, бо улюблена праця звеличує людину. 3-й учень. А на мою думку, без професії, без улюбленої справи, людина існує, а не живе.

Учитель. Якщо так, то поринаймо у світ ярмарку. По - перше, розглянемо перелік галузей народного господарства і кожен подумає, в якій галузі ви хотіли б працювати?

(Учень роздає зі своєї скриньки перелік галузей народного господарства, і кожен учасник знайомиться зі списком). 1-й учень.

Учитель діткам - батько й мати У серці теплі почуття, Готовий їм завжди віддати Свойого часточку життя. В очах дитячих іскри грають, Співучий прозвучав дзвінок.
їх вчитель в класі зустрічає

І починає урок.

Живе учительське слово

У тиші човном попливло.

І ожили ліси й діброви

І оновилося село.

Бо слово вчителя, як мрія

Любов у ньому і краса. Воно добро у серці сіє, Воно ж бо чисте, як роса.



2 - й учень.

Учителем можливо стати, Учителем - дітей научати Науки головної - жить.



( Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій освітньої галузі, роздає для ознайомлення і розповідає про свій вибір).

Учитель. Як учитель, я хочу, щоб мої вихованці не тільки добре засвоїли знання, а й могли використати їх у житті, були хорошими людьми і фахівцями улюбленої справи. 1 - й учень.

Професій безліч є цікавих,

Але свою вгадати як -

Щоб добре діло й добра слава?

І я собі міркую так: Потрібно лікувать хвороби, Водить у космос кораблі, Та я із роду хліборобів І родовід мій - від землі. Степ перейти - життя прожити, То на такі прості слова, Життя утворене від жита, Бо хліб усьому голова. Раніш од сонечка вставати, Погладить колос на ходу! Ні, я, мабуть, не в космонавти, -У хлібороби я піду.

( Учень зі своєї скриньки роздає перелік сільськогосподарських професій).

Учитель. Обираючи професію, треба пам'ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особистості та громадські інтереси.

1 - й учень. Погляд на професію як постійну, на все життя справу - хибний, бо не враховує, що людина має різносторонні здібності, які дають можливість накопичувати спеціальні знання та навички у різних сферах діяльності, кращим інженером буде той, хто пройшов школу майстерності робітника.

2-йучень. Розподіл професій на погані й хороші, цікаві, легкі й важкі-помилковий. Значення професії у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.

3 - й учень. Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково
буває вдалим.
1-й учень. Інколи за зовнішньою привабливістю професії приховані її труднощі. Так, професію геолога інколи цінують за можливість мандрувати і споглядати світ. Але ж...

2 - й учень. Світ професій значно ширший, понад 40000, ніж коло навчальних
предметів, тому ототожнення улюбленого предмету з професією не є надійним
орієнтиром у виборі професії.

3 - й учень. Вибираючи професію, слід враховувати характер особи, стан її здоров'я
ознайомитися з гороскопом. Адже характер людини залежить від дати народження.
Гороскоп нам вказує не тільки на ті професії, які можна обирати, а застерігає від тих.
яких обирати не варто, бо це може призвести до погіршення здоров'я.

(Перший учень роздає зі своєї скриньки матеріали «Гороскоп і вибір професії», з якими учні знайомляться за столами. 2 - й учень роздає перепік професій, які дають можливість займатися індивідуальною трудовою діяльністю. З - й учень - список професій, які користуються сталим попитом у регіоні).

1 - й учень.

Зростають будинки і храми

За допомогою кранів крилатих.

1 все це створено руками


Будівельників завзятих.

( Учень дістає зі своєї скриньки перелік професій будівничих спеціальностей. Розповідає ким він хоче стати в майбутньому).

2 - й учень.

Вони призвані клятву давати

В будні свята

На варті здоров'я стояти,

Люди в білих халатах. Життя і здоров'я наше В їхніх руках. (Роздає список професій медичного спрямування).

Учитель. Сьогодні на ярмарку ми зустрілися з мамою нашої учениці, яка працює у медичному ліцеї і може більше нам розповісти про професії, що можна здобути у цьому закладі. (Розповідь мами).

3 -й учень.

На заводі бути - моя мрія,

Де чавун тече рікою, як зоря жевріє.

Там я домни і мартени буду будувати,

Мідь й вугілля в шахтах добувати.

( Учень роздає перелік професій машинобудування і металургії).

( Інші учні роздають списки професій зв'язку та транспорту, перелік професій захисників прав людини, та професій харчової та легкої промисловостей). ( Учениці, які мріють бути офіціантками, роздають коленому бажаючому каву, ставлять на столи солодощі).

Учитель. Ярмарки на Україні існують давно. Спочатку для обміну речей, пізніше для торгівлі. Бо ярмарок - це торгове дійство. Нині на ярмарок все частіше організовують виставки, на яких підписуються контракти купівлі - продажу. Проводяться зустрічі з цікавими людьми, концерти аматорських колективів, просто зустрічаються друзі за чашкою кави, щоб поспілкуватися, поділитися свої планами. В час ринкових відносин все більше розвивається мале підприємництво, тобто зайнятість людей індивідуальною трудовою діяльністю, на нашій виставці
представлені роботи учнів, а також роботи професіоналів: вишивальниць , квітникарів, кравців.

( Учениця роздає перелік професій галузі культури. Розповідає про свою мрію стати хореографом. Виконує танець.)



Учитель. Як ми бачимо, деякі учні вже визначилися з тим, ким хочуть стати у дорослому житті й уже зараз реалізовують свої мрії. ( Учень роздає список нових професій).

Учитель. Є професії, які говорять самі за себе, а є професії, про які ми нічого не знаємо, тому звернемося до словничка нових слів.

Майстер із виготовлення гобеленів - це майстер виготовлення килимових виробів. Кесонник - працівник, який веде роботи в закритому від зовнішнього повітря колодязі.

Такелажник - робітник, який обслуговує установки, в яких відбувається процес електролізу, тобто покриття деталей іншими металами чи сплавами. (Відбувається ще одна зустріч із мамою учня. Вона звертає увагу дітей на те, що треба пробувати свої сили в різних галузях і тільки тоді можна буде визначитися, що краще і найбільше підходить. Мама виконує пісню Н. Кругової - Шестак «Сину, сину, ангел мій».

Учитель. Вибір професії - це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Звичайно, всі галузі й професії ми сьогодні не згадали. Як же уникнути помилок і розчарувань у виборі професії? Зважуючи на те, що почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі й не станете блудним сином. Бо лише трудом дорослішають душі, й лише на світі сущі ми.

Уроки по профориентации, Урок 1

Тема: Алгоритм найважливішого вибору. Мета: познайомити учнів із напрямками курсу "Професійне самовизначення";


  • ввести школярів у великий світ професій;

  • систематизувати професії на основі їх типологій;

  • розвивати логічне мислення учнів;

  • виховувати любов до праці.
    Тип уроку: бесіда.

Хід уроку.

1. Вибір професії ї- невід'ємний в житті кожного, хто здатен трудитися Рано чи пізно ми



всі виходимо на роздоріжжя, щоб серед тисячі шляхів обрати свій, - єдиний.

Ким ти будеш? Ще малими на це запитання відповідають: "Бізнесменом", "Юристом",

"Президентом".

Зараз же, коли тобі вже ... надцять років, ти, очевидно, відчув, як важко відповісти на

таке, здавалося б просте запитання однозначно.

Видатний педагог А.С.Макаренко наголошував, що вибір професії - велика справа.

Головна складність - надто багато шляхів, надто широкі можливості. І тут важко

прийняти правильне рішення - надати перевагу тій професії, яка найбільше відповідає

вашим здібностям, покликанню, знанням, фізичним і психологічним можливостям,

потребам нашого суспільства.

"Професію треба обирати ту, яка потрібна суспільству. Тоді й сам відчуєш задоволення,

адже вибір твій у такому разі підказує почуття відповідальності перед суспільством, а не

лише особисте бажання".

Зїм надано важливе право — свободи вибору. Самостійно вибираючи, ви зможете черпати

у своїй професії радість і задоволення, розвивати особисту ініціативу, високо цінуючи

свобод}- вибору. Вам потрібно серйозно замислитись, якби зробити той вибір правильним

- коли вже працюватимеш — збагнеш, що далеко не кожен уміє скористатися свободою

вибору - інтерес до професії і професійний інтерес — не одне й те саме.

Маючи лише побіжні відомості про ту чи професію, що приваблює вас у шкільні роки, ви

не володієте життєвою орієнтацією зрілої людини, не маєте досвіду, знань, і навичок

набутих у процесі практичної діяльності.

І щоб не допустити помилку, треба знати зміст професій, їх роль у суспільстві.

Наша школа є і залишається стартовим майданчиком, який дані рівні можливості кожному

розкрити свої обдарування. Від того з яким багажем знань виходиш ти в життя із школи,

залежить і те, як широко розкриються перед тобою двері в найрізноманітніші світи

професій.

Життя ставить перед кожним вимогу: де ви не працювали: не просто виконуйте свою

роботу - будьте творцями. Творчість внутрішня потреба всіх, хто обирає професію за

велінням серця.

Людина може бути по-справжньому щасливою лише тоді, коли знайде своє улюблене

діло, коли житиме, творитиме в оточенні, що імпонує їй.

Юність дається кожному, але на жаль, вона дуже швидко минає. Від того, як ви проживете

ці золоті роки, значною мірою залежить і все ваше подальше життя. Але основне - обрати

свою майбутню професію повинні ви самі. Свідомо. Впевнено і безповоротно. В житті

утверджуючи ідеали, смисл буття, шукаючи оту — свою єдину стежину до професії — цей

один із найсуттєвіших розв'язків життєво важливої проблеми, що веде до мети - кожен

повинен керуватись системою неписаних правил, алгоритмом вибору.

Тільки знаючи особистий інтерес до професії, здібності, покликання, індивідуальні

фізичні і психологічні особливості, потреби суспільства в кадрах — складові свого

алгоритму, - ви зможете сподіватися на успіх.



  1. Написання твору - мініатюри "Ким я буду?"

  2. Виступ місцевого підприємця Надточій В.В.

  3. Презентація творів.

  4. Підсумок уроку.

Урок №2

Тема: Систематизація професій на основі їх типологій. Мета: ознайомити учнів з класифікацією професій;

навчити їх розрізняти професії за типами; розвивати здатність логічно мислити; виховувати шанобливе ставлення до всіх професій. Тип уроку: лекція. Хід уроку.

Класифікація професій.

В залежності від предмета праці всі професії поділяються на п'ять типів. «Людина — природа».

Професії: зоотехнік, агроном, кінолог, іхтіолог, лаборант хіміко- бактеріологічного аналізу та ін.

Серед професій типу "людина — природа" можна виділити такі, предметом праці яких є: рослинні організми, тваринні організми, мікроорганізми.

Це професії пов'язані з сільським господарством, харчовою промисловістю, медициною і науковими дослідженнями (біологія, географія). Певну цікавість до природи (не основну, звичайно) повинні мати психолог, менеджер з туризму і готельного бізнесу.

Вказаний поділ не вказує на те, що робота людини направлена тільки на згадані предмети. Агроном -овочівник, наприклад, працює в колективі, використовує різноманітну техніку, займається питаннями економічної оцінки своєї діяльності. Але все ж головним пієтетом його діяльності є рослини.

При виборі професії цього типу важливо з'ясувати своє ставлення до природи: як до місця відпочинку чи як до майстерні, в якій ви сподіваєтесь віддати всі сили виробництву. Особливість біологічних об'єктів праці заклечається в тому, що вони складні, мінливі (за своїми внутрішніми законами), нестандартні. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живутиь, ростуть, хворіють, гинуть. Працівнику треба не тільки дуже багато знати про живі організми, але й передбачати можливі зміни в них, котрі часом незворотні. Від людини вимагається ініціатива і самостійність в рішенні конкретних трудових задач, турботливість, дальновидність. «Людина - техніка »

Головним, ведучим предметом праці є технічні об'єкти (машини, механізми), матеріали, види енергії.

Професії: тесля, технік-металург, інженер-механік, архітектор, електромонтажник, радіомеханік, будівельник, складальник комп'ютерів, спеціаліст по телекомунікаціям. Праця робітників тут спрямована не тільки на техніку, але і на ведучий предмет професійної уваги - область технічних об'єктів і їх властивості. Серед професій типу "людина - техніка" можна виділити такі:

професії по добуванню, обробці ґрунту, гірських порід;

професії з обробки і використання неметалевих промислових матеріалів, виробів, напів ф абрикатів;

професії по виробництву і переробці металу, монтажу машин, приладів;

професії по ремонту, налагодженню, обслуговуванню технологічних машин, технічних засобів;

професії по монтажу, ремонту будівель, споруд, конструкцій;

професії по складанню, монтажу електроустаткування, приладів, апаратів;

професії пов'язані з застосуванням підйомних, транспортних засобів, керування ними;

професії по переробці продуктів сільського господарства.

При обробці, перетворенні, переміщенні чи оцінюванні технічних об'єктів від працівника вимагається точність, визначеність дій.

Оскільки технічні об'єкти практично завжди створюються самою людиною, то в світі техніки є особливо широкі можливості для новаторства, технічної творчості. Поряд з творчим підходом до справи в області техніки від людини вимагається висока виконавська дисципліна.

«Людина - людина». Головний, ведучий предмет праці - люди.

Професії: лікар, учитель, психолог, перукар, екскурсовод, менеджер, керівник художнього колективу та ін. Серед професій цього типу можна виділити:

професії, пов'язані з навчанням і вихованням людей, організацією дитячих колективів;

професії, пов'язані з керуванням людьми, колективами;

професії, пов'язані з побутовим, торговим обслуговуванням;

професії, пов'язані з інформаційним обслуговуванням;

професії, пов'язані з інформаційно-художнім обслуговуванням людей і керівництвом художніми колективами;

професії, пов'язані з медичним обслуговуванням.

_ І5 успішної роботи з професій цього типу треба навчитися встановлювати і г_гтгямувати контакти з людьми, розуміти людей, розумітися на їх особливостях, а також : володіти знаннями з необхідної галузі виробництва, науки, мистецтва.

Короткий перелік якостей, вкрай необхідних в роботі:

стійкий хороший настрій в роботі з людьми; потреба в спілкуванні;

вміння розуміти думки, наміри, настрій людей; уміння швидко розбиратися в стосунках між людьми; %-міння знаходити спільну мову з людьми.

«Людина- знакова система »

Головним . ведучий предмет праці - умовні знаки, цифри, коди. Професії: перекладач, , топограф, секретар-машиністка, програміст і т.ін.

Серед професій типу "людина - знакова" система є:

професії, пов'язані з оформленням документів, діловодством аналізом тестів і їх легетзоренням, перкодуванням;

професії, предметом праці в яких є числа, кількісні співвідношення;

професії, пов'язані з обробкою інформації у вигляді системи умовних знаків, схематичних зображень об'єктів.

Щоб успішно працювати по професії, потрібні особливі здібності подумки занурюватись в сзіг. здавалося б, позначень, відволікатись від власне предметних ознак оточуючого середовища і зосереджуватися на даних, котрі несуть в собі ті чи інші знаки.

Пгп ссробпі інформації у вигляді умовних знаків виникають задачі контролю, перевірки, обліку, обробки даних, а також створення нових знаків, знакових систем.



«Людина -художній образ »

Головний, ведучий предмет праці - художній образ, способи його побудови.

Професії: актор, художник, музикант, дизайнер, різьбяр по каменю, літературний

працівник.

Професії типу "людина - художній образ" включають:

професії, пов'язані з образотворчим мистецтвом; професії, пов'язані з музичною діяльністю; професії, пов'язані з літературно-художньою діяльністю; професії, пов'язані з акторсько-сценічною діяльністю.

Одна з особливостей професій типу "людина - художній образ" заключається в тому, що значна частина зусиль залишається прихованою від стороннього спостерігача. Більше того, нерідко прикладаються спеціальні зусилля для створення ефекту легкості, невимушеності кінцевого результату.

//. Проведення опитування,

Опитувальник визначення спонукань вибору професії.

Опитувальник складається з трьох блоків запитань. Перші чотири запитання спрямовані на визначення мотивів, які спонукають учня діяти у напрямку розвитку тих особистісних рис, які сприяють установленню професійної спрямованості до відповідної сфери

•пинагсті. Друга серія запитань спрямована на визначення ставлення учнів до виконання _ї2лні Значне місце займають запитання, спрямовані на визначення позиції опитуваних -с—І—-'й блок запитань).



І-~*~:рт,-кція. Ознайомтесь уважно з запитаннями, які викладені нижче і дайте відповіді на г::гне Із них. Потрібну відповідь необхідно підкреслити. Якщо у переліку запропонованих ніигсбілєй ви вважаєте за доцільне підкреслити декілька значущих для вас відповідей, то —' тг-гг-есліть їх, відповідно до значимості (однією лінією - значимо, двома лініями - досить Інїчимо. трьома - дуже значимо). Зякую за роботу.

Опиту еальник визначення спонукань вибору професії.

1. Що спонукає вас обрати дану професію:

І. Інтерес до цього виду діяльності.

І Прагнення оволодіти прийомами та засобами праці.

Вважаю, що набуті знання, вміння і навички згодяться у майбутньому.

Iі' .майбутньому я планую вибрати саме цю професію.

ПЛк ви ставитеся до виконання завдань?

І. .Активно включаюсь в роботу, бажаю досягти позитивних результатів.

1. Стараюся не відволікатися під час виконання завдань.



  1. Стараюся довести роботу до кінця.

  2. Вважаю, що вміння і навички мені будуть потрібні у майбутньому.
    Ш. Якими мотивами ви керуєтеся виконуючи завдання?

І .Бажаєте оволодіти раціональними засобами щодо виконання завдань?

2. Якшо спочатку виконання завдання ви зацікавлені, чи проявляєте ви активність, чи


Іітгримується у вас такий стан до кінця втілення замислу в реальний продукт?

5.Чи читаєте ви науково-популярну літературу з метою досягнення позитивних результатів при виконанні завдань?



  1. Коли перед вами стоїть вибір: присвятити вільний час прогулянці, зустрічі з друзями,
    відвідати кінотеатр, розв'язувати різні творчі завдання, то чим ви з задоволенням будете
    зї5матзся? (вкажіть найбільш привабливий вид діяльності)?

  2. Чи подобається вам вирішувати завдання, які потребують довгих роздумів, висування
    гіпотез. обгрунтування засобів розв'язання тощо?

Опитувальник дає можливість визначити змістовну характеристику спонукань (на що спрямовані мотиви учнів, наскільки глибинним є бажання набути знання, вміння та навички, які будуть їм у нагоді при оволодінні тією чи іншою сферою діяльності у майбутньому тощо).

Застосування цієї методики дає змогу здобути якісну характеристику щодо професійної спрямованості особистості, простежити наскільки усвідомлені бажання учнів оволодіти тими надбаннями, які будуть визначати їх успішність в майбутній сфері діяльності, наскільки глибинні й стійкі і інтереси, мотиви вибору професії.


Урок№3

Тема: психихофізіологічні вимоги і вибір професії.

Мета: дати учням поняття психофізіології; навчати їх правильно орієнтуватись в

типах нервової системи ; правильно робити вибір опираючись на власний тип ;

виховувати повагу людей ;розвивати: навички аналізу отриманої інформації.

Тип заняття: лекція. Хід уроку.

1.Психофізіологічні особливості і вибір професії.

Природа індивідуальних особливостей людини _двояка _. Такі індивідуальні особливості,

як інтереси, нахили характеризуються непостійністю, коливаннями, змінністю. Тому і

враховувати їх треба з певною ціллю - стимулювати їх розвиток.

Є інший тип індивідуальних особливостей. Вони досить стійкі. Замінити їх практично

неможливо, але неможливо і не звертати на них уваги, бо їх вплив відчувається в

діяльності, в поведінці, у взаємовідносинах з оточуючими.

До таких особливостей відносяться риси, пов'язані з індивідуальними проявами основних

рис нервової системи. Постійність індивідуальної поведінки в певних ситуаціях - перша

ознака того, що в основі її лежать природні особливості нервової системи.

Серед природних індивідуально-типологічних рис найбільше вивчені на сьогоднішній

день сила/слабкість (тобто ступінь витривалості, працездатності нервової системи, її

стійкість до різного роду перешкод) і рухливість/інертність (тобто швидкість зміни і

швидкість перебігу процесів збудження і гальмування).

При наявності сильної (чи слабкої) нервової системи, рухливої (чи інертної) в процес розвитку, при різних умовах життя, виховання, навчання можуть виникнути різні психологічні риси особистості. Сильну нервову систему характеризує висока працездатність. Іншими словами нервові клітини тривалий час можуть приймати й передавати нервові імпульси, не переходячи в гальмівний стан, "не втомлюючись". Для слабкої нервової системи характерною є низька працездатність нервових клітин, вони швидше виснажуються. Ці якості нервової системи мають відповідні прояви в діяльності, поведінці людини.

Людина зі слабкою нервовою системою - частіше спокійно-тиха, обережна, слухняна. вона не може довго приймати участь в шумних заходах, рухливих справах, що пов'язано з невеликим запасом сил, підвищеною втомлюваністю. Часто схильна до охайності, незвичне оточення, увага незнайомих людей, психічний тиск - все це може стати для такої людини непосильним подразником. В таких випадках людина губиться, не знаходить потрібних слів, не відповідає на запитання, не виконує найпростіших прохань.

Внаслідок своєї підвищеної чутливості такі люди відрізняються особливою вразливістю, хворобливо реагують на критику, невдоволення оточуючих. Нерідко таким людям не вистачає впевненості в собі, для них є характерним страх невдач і страх безглуздого вигляду, внаслідок чого для них значно утруднюється шлях до успіху. Зовсім іншими бачать оточуючі людину з сильною нервовою системою - частіше за все бадьорою, впевненою в собі, вражаючою легкістю з якою засвоюється значний за обсягом матеріал. Вона практично не буває втомленою, розслабленою, в'ялою. Включаючись в роботу, вона не відчуває труднощів ; їй ні по чому додаткові навантаження, перехід до нової незнайомої діяльності. Людину з сильною нервовою системою відрізняє висока ефективність використання часу, здатність виконати за той же відрізок часу більше, ніж інші, завдяки своїй витривалості, відсутності зупинок і збоїв у роботі.

Ще однією перевагою сильної нервової системи є здатність адекватно реагувати на надзвичайно сильні подразники. У осіб зі слабою нервовою системою нормальне функціонування нервових клітин в таких умовах порушується, а відповідно страждає діяльність.

Таким чином, сила нервової системи забезпечує емоційну, психологічну стійкість людини до впливу надсильних подразників і тим самим підвищує надійність в екстремальних ситуаціях. Зазвичай, в складній ситуації особам з сильною нервовою системою легше зберігати спокій, вони здатні прийняти правильне рішення в умовах дефіциту часу, не розгубитися. У ряді професій це необхідно для забезпечення безаварійної роботи всієї системи " людина - машина ".

Професій, в яких можливе виникнення складних, небезпечних для життя ситуацій, не так вже багато (льотчик - випробовувач, космонавт, шахтар, авіадиспетчер, сапер, хірурги, пожежники, рятувальники), але ціна помилки в них нерідко може коштувати дуже дорого. Як показують спеціальні дослідження психологів, правильність дій професіонала в екстремальній ситуації залежить не стільки від досвіду і стажу роботи, скільки від сили нервової системи. Тільки особи з сильною нервовою системою в нестандартній, складній ситуації (аварії, вибухи, пожежі, стихійні лиха) здатні правильно оцінити обстановку, зберегти спокій, витримку, знайти оптимальне рішення для нормалізації надзвичайного стану. Так, вивчаючи діяльність"слабих" і "сильних" операторів енергосистем в аварійній ситуації, психологи виявили величезну різницю в їх поведінці. Якщо "сильні" не губилися і приймали всі необхідні міри для того, щоб попередити розповсюдження аварії, ліквідувати її наслідки, то "слабі" вели себе абсолютно інакше. Вони або кидали своє робоче місце, або здійснювали хаотичні дії, які в перспективі лише погіршували розвиток ситуації, або повністю втрачали здатність здійснювати будь-які дії. В будь-якому разі їх професійна діяльність руйнувалася. Це не було пов'язане ні з тривалістю стажу, ні з віком, ні з досвідом роботи.

Таким чином, при виборі професії обов'язково необхідно враховувати властивості сили/слабкості нервової системи, "слабим" не рекомендується обирати професії, в яких реально можливе виникнення аварійних, екстримальних, небезпечних для життя ситуацій. Однак, не завжди вимагається кардинальна перебудова планів на майбутнє, можна рекомендувати в цій же професії іншу спеціальність. Навіть в професії льотчика є робочі спеціальності, які не пред'являють надто жорстких вимог до людини, - це льотчик сільськогосподарської авіації, вертольотчик.

В професії лікаря особам зі слабою нервовою системою протипоказані такі спеціальності, як реаніматолог, хірург, але їм можна рекомендувати спеціальності терапевта, санітарного лікаря, фармацевта, стоматолога.



Треба сказати, що особи зі слабою нервовою системою мають і певні переваги. Так, багато слабих володіють більш високою чутливістю в порівнянні з сильними, орієнтовані на високу точність, старанність виконання діяльності, на більш строгий контроль за якістю виконання, набагато краще, продуктивніше і з меншими затратами справляються з одноманітною, монотонною роботою, їм можна рекомендувати роботи, які вимагають високої точності, старанності, чіткого дотримання заданого алгоритму (ювелір, зубний технік, програміст). З високою чутливістю слабої нервової системи, очевидно, пов'язане те, що в музичних, художніх професіях виявляється багато людей з нервовою системою цього типу. Це свідчить про переваги" слабих " в оволодінні професіями, в яких головним й є взаємостосунки з іншими людьми, спілкування (тобто, типу "людина - людина"). Для багатьох занять врахування властивостей сили \слабості дуже важливе. Для одних професій наявність сильної нервової системи є обов'язковою умовою формування профпридатності (в такому разі потрібен відбір). Для других більш придатними могли б бути особи зі слабою нервовою системою, саме вони можуть працювати тут більш ефективно і якісно. Тим не менше, в переважній більшості професій облік природних

виконуються ці операції, тим ефективніша праця. Здавалося б рухливі ткалі тут володіють перевагою. Спеціальні спостереження за роботою тих і інших показали, що " Іінертні»: ~ ткалі теж успішно справляються зі своїми обов'язками і по продуктивності т~ не поступаються "рухливим ", а інколи і перевершують їх. Але висока ефективність їх ~-з.-і забезпечується особливою організацією, коли більша частина робочого часу зІ2з::шться на підготовчі, попереджувальні операції, які понижують можливість обриву нитки. Знаючи свої індивідуальні особливості, вони не допускають виникнення екстримальних ситуацій, поскільки їм важче з ними впоратись.

Коло професій, які потребують дуже високих швидкостей роботи (наприклад, музикант, жонглер цирку), достатньо вузьке. В більшості професій досягти успіху можна людям з різними показниками швидкості перебігу психічних процесів. Однак для того, щоб обрана робота не перетворилась на тягар, треба враховувати особливості нервової системи.

Ще однією властивістю нервової системи є врівноваженість, яка залежить від ступеню відповідності сили збудження силі гальмування, від їх балансу. Надмірна збуджуваність при слабих гальмівних процесах небажана в тих професіях, де часте нервове напруження. Така людина схильна до самих несподіваних зривів, тому їй потрібна більш спокійна робота. І навпаки, надмірне гальмування погане там, де потрібен швидкий темп. У дітей дуже рано проявляються вроджені особливості будови і діяльності нервової системи, якими є такі якості нервових процесів, як збудження і гальмування, а саме: їх сила, рухомість і врівноваженість. На цих якостях базується темперамент. Особливості темпераменту не можна розглядати у відриві від професії. Не кожен тип темпераменту підходить до будь-якої роботи. Є професії, для яких не підходять люди з певними рисами темпераменту. Так, наприклад, для професії оператора пульта керування електростанції протипоказана слабість нервових процесів, характерна для меланхоліка. В залежності від особливостей нервових процесів можна теоретично вивести 24 типа темперамента, але практично частіш за все спостерігаються ті чотири типа, які відомі нам з класичного вчення про темперамент. Але розмову про них ми продовжимо на наступному занятті.
Урок Тема: Ознайомити учнів з впливом тих чи інших професій на здоров'я людини ;

Розвивати в учнів вміння логічно мислити, аналізувати і систематизувати даний

матеріал ; робити з нього висновки.;

Виховувати пошану до професії лікаря. На заняття запрошено лікаря дільничої лікарні

Хід заняття. Бесіда "Здоров'я і вибір професії ".

Про непридатність до професії говорять у тих випадках, коли є відхилення у стані здоров'я, несумісні за висновками лікарів, з роботою за певною професією. Це означає, що людина зовсім не зможе виконувати дану роботу, або ця робота буде посилювати наявні (можливо поки що не явні) відхилення у стані здоров'я.

Установити відповідність здоров'я людини вимогам роботи за певною професією -завдання лікаря. Саме через це кожен, хто стає на роботу, вступає до навчального закладу, проходить обов'язково медичний огляд. Але часто трапляється так, що цей огляд, проходить в тій стадії, коли вибір професії, здавалося б уже зроблений. Щоб уникнути розчарувань чи неприємних переживань, важливо вчасно проконсультуватися з лікарем. Кожному, хто обирає професію, треба знати фактори, які вважаються несприятливими для організму, Це дасть змогу правильно оцінити свої можливості. Які ж це фактори? В одному випадку це великі фізичні навантаження, відхилення від оптимального мікроклімату (низька чи висока температура), у другому _ підвищена запиленість., шум і вібрація, у третьому - контакт з токсичними речовинами. За впливом на організм людини умов праці професії можна поділити на чотири групи.

До першої групи належать професії з умовами праці, близькими до побутових. Як наприклад, можна назвати професію годинникового виробництва, сферу обслуговування. Це найчисленніша група робітничих професій.

Професії другої групи наприклад, професія кухаря, постійно пов'язані з впливом несприятливого виробничого фактора. Під час роботи за такими професіями на організм тимчасово впливають підвищена вологість повітря, температура, внаслідок чого прискорюється пульс, посилюється потовиділення. Отже, такі професії рекомендуються тільки тим, у кого добра терморегуляція, немає захворювань серцево-судинної системи, органів дихання.

До третьої групи належать професії, для яких характерна сукупність різних несприятливих виробничих факторів. Наприклад, професія ткача. Людині з захворюваннями (або зі схильністю до захворювання) серця, легень, слуху, опорно-рухового апарату, з поганим зором ця професія протипоказана. Четверту групу становлять професії з важкими і шкідливими умовами праці. До них належать, наприклад, професії електрогазозварювальника, сталевара та ін.

Наша країна піклується про здоров'я кожної людини, здійснює систему заходів для профілактики професійних захворювань. Установлено список виробництв і професій робітники яких мають пільги: скорочений робочий день, додаткова відпустка Дієтичне харчування Право на пенсійне забезпечення в 40-50 років.

Медичні протипоказання до вибору професій визначаються передусім характером

захворювання. Зробити висновок про відповідність професії, що обирається, стану

здоров'я, може тільки лікар.

Проте треба також знати, що часом організм, чинить опір недугам, хворобам, завдяки силі

волі, заради життя й улюбленої справи. Вам відомі, мабуть, такі приклади: фізично слабий

у дитинстві і малий на зріст О.В.Суворов зумів стати визначним полководцем;

О.П.Маресьєв - льотчик, Герой Радянського Союзу добився повернення в полк і збив сім

ворожих літаків.

Кожна людина повинна змолоду дбати про своє здоров'я

Оволодівати знаннями в області гігієни, навчатися надавати першу медичну допомогу,

вести здоровий спосіб життя. Обов'язкові умови міцного фізичного здоров'я -

загартування організму, заняття спортом, додержання режиму праці, харчування,

раціональна організація дозвілля, і, звичайно, цілковита відмова від вживання алкоголю,

паління, наркотиків.


Уроки №11-12.

Тема: методика вивчення учнів. Мета: дослідити професійну спрямованість школярів;

Навчати їх правильно робити вибір спираючись на знання самого себе та своїх

фізіологічних можливостей;

Розвивати вміння самоаналізу. Хід дослідження,

1. Фізичні дані учнів є у шкільної медсестри, також вони зафіксовані в кожному класному журналі. Отже, спираючись на

Результати медичного огляду є можливість отримати показники фізичного стану учнів.

2..Щоб визначити професійну спрямованість, рекомендується провести психологічне обстеження. Пропонується спеціальний діагностичний матеріал дослідження.

Анкета.

Прізвище, ім'я



Клас дата

1. Чи вирішили ви питання вибору професії? а), так;



  1. Яку професію вирішили обрати?

  2. Як ставляться батьки до вашого вибору?

а) позитивно;

б) негативно;

в) це питання не обговорювали.


  1. Якщо ви не обрали професію: в чому полягають труднощі вибору?

  2. Яким чином плануєте опанувати обрану професію?

а) через ПТУ;

б) технікум ;

в) ВНЗ;

г) на виробництві.



6. Чи бачили ви, як працюють люди цієї професії?

а) так;


б) ні.

7. Як ви готуєтеся до оволодіння цією професією?

а) відвідую факультатив;

б) займаюся в гуртку технічної творчості;

в) читаю спеціальну літературу ;

г) вивчаю практично;

д) розпитую батьків, знайомих;

е) ніяк не готуюся.

8. Чим ви любите займатися у вільний час?

а) читаю книги;

б) займаюся спортом;

в) читаю спеціальну літературу ;


г займаюся конструюванням, моделюванням. д \ займаюся у гуртку технічної творчості. 9.Ваш улюблений предмет?

10. Що приваблює вас в обраній професії?(можна підкреслити до п'яти пунктів):

а) значення для народного господарства;

б) творчий характер;

в) чиста робота;

г) висока заробітна платня ;

д) відповідає інтересам, схильностям ;

є) можливість щось зробити своїми руками ;

ж) перспектива професійного росту;

з) спілкування з людьми ;

і) можливість проявити свої знання, здібності; й) сам процес праці.

11. Що ви знаєте про обрану професію?

а) знаряддя праці;

б) зміст праці;

в) умови праці;

г) оплату праці;

д) нічого не знаю.


  1. Якими рисами повинен володіти працівник обраної професії?

  2. Які риси є і у вас?

  3. Які з цих рис ще потрібно розвинути в собі?

  4. Які професії, крім обраної, вам подобаються, про які хочете дізнатися глибше?

Проведення рис опитування дасть можливість з'ясувати професійні наміри учня, важливі для нього професійні цінності, значення професійної структури обраної професії та своєї особистості. Відразу будуть виявлені школярі, які ще не мають професійних намірів, а також ті, у кого наміри не відповідають індивідуальним здібностям.

г займаюся конструюванням, моделюванням. д \ займаюся у гуртку технічної творчості. 9.Ваш улюблений предмет?

10. Що приваблює вас в обраній професії?(можна підкреслити до п'яти пунктів):

а) значення для народного господарства;

б) творчий характер;

в) чиста робота;

г) висока заробітна платня ;

д) відповідає інтересам, схильностям ;

є) можливість щось зробити своїми руками ;

ж) перспектива професійного росту;

з) спілкування з людьми ;

і) можливість проявити свої знання, здібності; й) сам процес праці.

11. Що ви знаєте про обрану професію?

а) знаряддя праці;

б) зміст праці;

в) умови праці;

г) оплату праці;

д) нічого не знаю.



  1. Якими рисами повинен володіти працівник обраної професії?

  2. Які риси є і у вас?

  3. Які з цих рис ще потрібно розвинути в собі?

  4. Які професії, крім обраної, вам подобаються, про які хочете дізнатися глибше?

Проведення рис опитування дасть можливість з'ясувати професійні наміри учня, важливі для нього професійні цінності, значення професійної структури обраної професії та своєї особистості. Відразу будуть виявлені школярі, які ще не мають професійних намірів, а також ті, у кого наміри не відповідають індивідуальним здібностям.

Зміст професійних цінностей учня визначається з відповіді на десяте запитання, ступінь } ;усвідомленості намірів школярів за відповідями на запитання 11-14. Учні з чіткими реалістичними намірами, як правило, уміють виділяти основні професійні вимоги та співвідносити їх зі своїми можливостями. Аналіз відповіді на питання 15 допоможе учням підібрати резервну професію.

З.Для діагностики слухової і зорової механічної памяті

використовуються тести, складені кандидатом психологічних наук Н.Н.Корж.



Інструментальна частина тесту. Таблиці зі0 двозначними числами і 10 словами, бланки

тесту з пропущеними словами і повний текст розповіді.

Порядок дослідження. Можливі одноразові й повторні дослідження при слуховому й

зоровому пред'явлені чисел, що запам'ятовуються. Краще давати обидва варіанти, але не

підряд, а чергуючи з якимось іншими дослідженнями.

Інструкція. "Я зараз назву 1 Однозначних чисел. Ви повинні уважно слухати і намагатися

запам'ятати всі числа та їхні порядкові номери за 20с. потім записати їх на папері. Ніяких

позначок при читанні олівцем не робити. Після прочитання чисел їх необхідно записати.

Потім я запропоную таблицю з надрукованими словами, їх потрібно запам'ятати (так само

за 20с.) і записати"

Третя частина: прочитати оповідання два рази, потім роздати бланки з пропущеними

словами. Завдання учнів: вставити пропущені слова згідно тексту, або близько до тексту.

На цю роботу відвести 10 хв.

При виконанні всіх трьох завдань необхідно з'ясувати, чи промовляє досліджуваний числа

в процесі слухання, прочитані слова чи виправляє записане (це дозволяється, але не

враховується при аналізі). При опитуванні уточнити дані спостереження і ступінь

впевненості в правильності відтвореного..

Діагностика уваги.

Методика "Коректурна проба"

Щоб оцінити концентрацію уваги учнів, доцільно скористуватися методикою "Коректурна

проба"(С.Алфімов).

Для проведення методики потрібен стандартний бланк, на обох сторонах розміщено по 40

рядків хаотичного набору з восьми букв українського алфавіту: А, У, Е, Й, Д, Н, З, X, у

кожному рядку 40 знаків.

Інструкція. "У кожного є таблиця з набором букв у рядках, Я назву три букви, їх

необхідно добре запам'ятати. Після цього дам команду "Почали". Відразу ж після

команди ви будете уважно переглядати кожен рядок і викреслювати названі вам букви

діагональною рискою. На всю роботу вам відведено 10 хвилин. За цей час вам необхідно

переглянути якомога більше рядків, не допускаючи пропусків у викреслені заданих букв і

не викреслювати інші.

Щохвилини буде лунати команда "Риска". За цією командою необхідно поставити

вертикальну риску в рядку, де застала команда, і по команді:"Закінчили"- ставити таку ж

риску. Якщо у процесі роботи використаєте всі рядки на сторінці, перегорніть бланк і

продовжуйте роботу."

Необхідно переконатися, як діти зрозуміли інструкцію, потім показати букви Д, З, А,

запропонувати взяти ручки, приготувати секундомір і дати команду: "Увага, почали !"



Досліджувані працюють не відриваючись.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка