З особливими потребами гарному письму



Скачати 358.39 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір358.39 Kb.

Управління освіти, молоді та спорту

Старокостянтинівської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ

З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

ГАРНОМУ ПИСЬМУ

2014 рік
КАЛІГРАФІЧНЕ ПИСЬМО – ЦЕ ВМІННЯ ПИСАТИ КРАСИВО І ЧІТКО

ПРИЙОМИ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

ГАРНОМУ ПИСЬМУ

Схвалено ______________________________________________________________________________________________________

Протокол № ___ від _______________

Автор- упорядник :

Харчук Н.С. – учитель початкових класів Іршиківського НВК

Рецензенти:



Андрійчук А.В. – Директор Іршиківського НВК

Мельничук С.В.. – голова методичного об’єднання вчителів початкових класів Іршиківського НВК

Ниник О.О. - Завідувач ПМПК

У посібнику містяться вправи та завдання, які сприяють виробленню навичок каліграфічного письма у дітей з особливими потребами.

Рекомендовано для вчителів початкових класів та батьків.



ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………….. 4

1. Розвиток красивого письма у дітей з легкою розумовою відсталістю

Ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками .. 7

Пальчикова гімнастика…………………. ………………10

Виконання фігурок із пальців…………………………...16

Ігри та дії з іграшками та предметами…… ……………21

Образотворча діяльність…………………………………22

Ігри з манкою…………………………………………….22

Насіннєва терапія………………………………...............24

Десять кроків до письма…………………………………26

2. Прийоми здоров’язберігаючих освітніх техногії

Пальчикова гімнастика…………………………………..32

Вправи для формування каліграфії……………………...33

Вправи для розвитку пальців……………………………34

Фізкультхвилинки (ігрові)……………………………….35

Активізація моторики рук……………………………….35



3.Каліграфія у початкових класах

Творче використання спадщини педагогів-новаторів.......42

Формування графічних навичок………………………….45

4. Методична копілка

Штриховка як засіб тренування руки дитини…………47

Цікавинки на уроках письма……………………………49

Алгоритми на письмі……………………………………50

Гігієна письма……………………………………………52

5. Заняття та вправи………………………………………...56



5.Література…………………………..................................61

ВСТУП
Письмо відіграє надзвичайно важливу роль у людському суспільстві. Завдяки йому люди можуть використовувати знання, здобуті людством у всіх галузях діяльності, розвивати спадок минулого і зберігати його для майбутніх поколінь.

Письмо - комплексний вид навчальної діяльності, який складається з цілого ряду структурних компонентів, правил, умінь і навичок.

Так, навчаючись письму, дитина має оволодіти певними групами навичок:

- гігієнічними: навчитися правильно сидіти під час письма, розміщувати зошит на парті;

- технічними: вміти користуватися писемним приладдям, тримати правильно ручку в руці, координувати рухи руки під час письма;

- графічними: правильно писати елементи букв, букви, склади, слова, розміщувати їх на рядку, поєднувати, виробляти навички швидкого письма;

В наш час проблема вироблення навички каліграфічного письма набуває все більшої актуальності. Сучасному суспільству потрібна всебічно розвинена особистість. Але поряд із умінням інтелектуально мислити, володіти необхідними видами діяльності, які спрямовані на вирішення нагальних проблем суспільства, це повинна бути особистість, яка володіє формами усного і писемного молення. На ранніх етапах його формування велике значення належить виробленню навички каліграфічного письма.


Я вважаю, що формування навичок красивого, правильного каліграфічного письма - це одна з основних проблем дітей з особливими потребами, бо почерк - це душа людини, її обличчя. Зробимо так, щоб і душа, і помисли, і почерк були красивими. Адже написане з любов'ю і читається з любов'ю.

В. О. Сухомлинський писав, що витоки здібностей і обдарованості дітей на кінчиках їхніх пальців. Від них йдуть тоненькі струмочки, які напувають джерело творчих думок. Чим більше впевненості та винахідливості в рухах дитячої руки, тим тонше взаємодія руки зі знаряддям праці, тим складніші рухи, потрібні для цієї взаємодії, тим яскравіша творча стихія дитячого мислення. Чим майстерніша рука дитини, тим дитина розумніша.



Розділ І.

РОЗВИТОК КРАСИВОГО ПИСЬМА

у дітей з легкою розумовою відсталістю
Дослідженнями вчених встановлено, що від ступеня сформованості, тонких рухів пальців рук в прямій залежності знаходиться рівень розвитку мовлення дітей як усного так і писемного. Тому тренування рухів пальців рук є важливим фактором, який стимулює мовленнєвий розвиток дитини, сприяє покращенню артикуляційної моторики, підготовці кисті руки до письма і, що не менш важливо, є могутнім засобом, який підвищує працездатність кори головного мозку.

Слід виконувати з дітками такі види роботи, що сприяють розвитку дрібних м’язів пальців і кистей рук:

1) ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потішками;

2) спеціальні вправи без мовленнєвого супроводу, об’єднані в комплекс гімнастики для розвитку дрібної моторики рук, так звана пальчикова гімнастика;

3) ігри та дії з іграшками і предметами;

4) образотворча діяльність.




Ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потішками
«Дружба»

Дружать хлопчики й дівчатка на землі,


(пальці рук з’єднані в "замок").
А ми передружимо пальчики малі.
(ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).
Раз, два, три, чотири, п’ять
(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців),
Знову станем рахувать.
Раз, два, три, четири, п’ять.
Ми скінчили рахувать.
(руки вниз, потрясти кистями рук).
«Із сніжку оладки»

Ой, ладусі, ладки, ладки!

Із сніжку у нас оладки.

Прийде сонце – добрий гість

І оладки всі поїсть.

( Плескання долоньками дитини )


«Терем і ворота»

На поляні – теремок ("дім"),


На воротах – замок ("ворота").
Ми ворота відчиняємо (долоні розгортаємо паралельно одна до одної),
І у терем поспішаємо. ("дім").
«Сорока-ворона»

Сорока-ворона Бо цей буцман

На припічку сиділа, Дров не носив,

Діткам кашку варила. Діжі не місив,

- Цьому дам, цьому дам, Хати нетопив,

Цьому дам і цьому дам; Діток гуляти не водив - А цьому не дам, Справжній лежень.

(Колові рухи по долоньці дитини, почергове загинання пальчиків руки, починаючи з мізинця)
«Лади-ладушки-ладусі»

–Лади-ладушки – ладусі, – Бражку.

– А де були? – А що на закуску?

– В бабусі. – Хліб та капустку.

–А що їли? – Гай, гай на бабину хату

– Кашку.

–А що пили?

( Плескання долоньками дитини, на останню фразу піднімання рук угору і притуляння долоньками до голівки).


«Наш маленький хлопчик»

Оцей пальчик – наш дідусь,

Оцей пальчик – баба,

Оцей пальчик – наш татусь,

Оцей пальчик – мама,

Оцей пальчик – хлопчик наш,

А звуть його Денис.

( Пальчики затиснуті у кулачок. Розгинаємо пальчики, починаючи з великого, і постукуємо по подушечках пальчиків дитини).


«Пальчик-пальчик»

–Пальчик, пальчик, Борщ варив,

Де ти був? З цим я кашки

–Я з цим братом Скуштував,

В ліс ходив, А з найбільшим

А з цим братом Заспівав, заспівав

( Пальчики затиснуті у кулачок. Розгинаємо пальчики, починаючи з мізинця, і постукуємо по фалангах пальчиків дитини).



«Печу, печу хлібчик»

Печу, печу хлібчик

Діткам на обідчик:

Меншому – менший,

Старшому – більший, -

Шусть у піч, шусть у піч!

( Плескання долоньками дитини, на останню фразу імітація саджання хліба до печі).
Пальчикова гімнастика

Перед тим як що-небудь малювати або писати в зошиті, рекомендую виконувати пальчикову гімнастику, готувати руки до роботи.

Показую вправу та декламую:

Олівець в руках качаю,

Серед пальчиків кручу.

Неодмінно кожний пальчик

Будь слухняним я навчу.

Вкласти олівець між розпрямленими вказівним, середнім і безіменним пальцями. Крутити олівець, передаючи його з пальця на палець.

- Перед початком роботи розімнемо пальчики. А пальчики в цей час будуть «вітатися» один з одним.

З’єдную всі пальці у пучку (чотири пальці одночасно «вітаються» з великим), потім з’єдную по черзі з великим інші пальці, починаючи з вказівного.


«Півник»

Долоня вгору, вказівний палець спирається на великий. Решта пальців розведені в сторони й підняті вгору.

У що збирають гриби? (У кошик.) Давайте зробимо кошики для грибів.

Долоні на себе, пальчики переплітаються, ліктики розводяться в сторони. Долоні ніби роз’їжджаються, і між пальцями утворюються зазори.

Великі пальчики утворюють ручку.

«Риби»

Голова рибки – початок долоні, хвостик – пальчики, верхній плавець – великий палець. Долоня й пальці розслаблені, вони гнучко звиваються.



«Ведмедик»

Спробуйте здогадатися, чию мордочку я склала с пальців. Подивіться: лоб широкий, з боків круглі вушка, посередині приплюснутий ніс. Та звичайно ж, це ведмедик!

Середній і безіменний пальці притиснуті зверху великим. Вказівний і мізинець підняті вгору й зігнуті.

«Ялинка»

Вирушимо в казковий ліс, щоб посадити в ньому нові деревця для звірів. Але спочатку зробимо ялинки руками.

Долоні від себе, пальчики переплітаються між собою (долоні під кутом одна до одної). Пальчики висуваються вперед. Ліктики до корпуса не притискаються.

«Бабуся в окулярах»


  • Зобразіть півовали пальцями рук, підніміть їх до очей. На що це схоже?

(На окуляри, бінокль.)
«Повітряна кулька»

Усі пальчики обох рук зібрані в «пучку» і стикаються кінчиками. Дуємо на пальці – вони приймають форму кулі. Потім повітря «виходить», і пальчики приймають вихідне положення.



«Дощик»

Приплили хмари дощові:

- Лий, дощику, лий!

(Діти витягують руки вперед, кулачками вниз.)

Краплі танцюють, як живі:

- Пий, жито, пий!

(Діти вільно струшують кистями рук.)

Жито, піднявши колоски.

П’є, п’є, п’є.

(Діти повертають долоні вгору.)

А теплий дощик із гори

Ллє, ллє, ллє.

(Діти знову повертають долоні вниз і струшують кистями.)

«Жук»

- Які комахи приходили в гості до Мухи-Цокотухи? Подивиться, як можна пальцями показати жука.

Жук повзе, жук дзижчить

Та вусами ворушить.

Пальчики стиснути в кулачок. Вказівний і мізинець розведені в сторони, дитина ворушить ними, просуваючи руку по парті вперед.

«Пензлик»

Рука –це пензлик, пальці – щетинки. Повільними рухами «фарбуйте» знизу вверх, справа наліво, навскіс. Пальці повинні бути м’якими і пружинистими.

Уявіть, що ви своїм пензликом малюєте кавун, ананас, айстри.

«Моторчик»

Пальці рук, крім великих, з’єднуються в замок.

Діти великими пальцями роблять рухи, при цьому із закритим ротом на одному подиху вимовляють звук [м].

«Равлик»

Покласти праву руку на стіл долонею вниз, підняти й розвести вказівний і середній пальці, поворухнути ними, зображуючи равлика.


«Мишеня»

Діти зображують мишенятко. Середній і безіменний пальці упираються у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги й притиснуті до середнього і безіменного пальців.



«Теремок»

Діти зображають теремок, у якому ледве розмістилися всі звірі.

Долоні зімкнуті перед грудьми. З’єднавши кінчики вказівних пальців, максимально прогнути пальці в перших суглобах. Те ж саме зробити з іншими пальцями. Можна зігнути всі пальці відразу.

«Телефон»

Учні вказівним пальцем правої руки роблять обертальні рухи, ніби набираючи номер телефону; потім піднімають кулачок до вуха, немов слухають співрозмовника по телефону.



«Оса»

Показати ось, які летять до солодкого. Виставити середній палець, затиснути його між вказівним і безіменним, посовати ним.



«Ножиці»

Пальці правої руки стиснути в кулаки, виставивши вперед вказівний і середній. Зводити і розводити їх, імітуючи рух ножиць.



«Будиночок»

Зобразити будиночок з трубою. Долоні трохи зігнуті, кінчики пальців стикаються: середній палець руки піднятий вертикально вгору, зображуючи трубу, кінчики мізинців торкаються один одного, утворюючи пряму лінію (балкон).



«Дерево»

Зобразіть дерево. Пригорнути руки тильною стороною одну до одної. Пальці розчепірені й підняті вгору. Ворушити кистями й пальцями.



«Їжачок»

Лікті на парті, долоньки притиснуті одна до одної, пальці направлені уверх. Великі пальці відвести до себе, інші – розчепірити.



«Птах»

Долоні повернені до себе, великі пальці випрямлені від себе й переплетені (ніби чіпляються один за одного)., великі пальці – голівка, інші зімкнуті пальці – крила. «Помахати» крилами.



«Сонце»

Руки перехрещені тильною стороною долоні до себе. Спочатку пальці обох рук стиснуті в кулаки, стулені докупи (хмаринка). Потім пальці-промінчики розкриваються, руки повертаються вниз-вправо і вниз-вліво.



«Швачка»

Діти імітують рухи швачки: усовують нитку в голку, прошивають стібки.



Гра «Угадай, хто я»

Один учень за допомогою пальців зображує звірятко, діти відгадують, хто це, а потім усі разом зображують те ж саме звірятко.



«Яхта»

Обидві долоні поставленні на ребро, мізинці притиснуті (як ківшик), а великі пальці підняті вгору.


Виконання фігурок із пальців.

Варіант 1

Зайчик


У кущах зайка зітхає, 
Все мовчить і слуха. 
В нього голосу немає, 
Зате довгі вуха.
Варіант 2.

Заєць спати захотів, 
Сам постелю постелив. 
Сам собі приніс подушку, 
Підмостив її під вушко, 
Та у зайця довге вушко -
Все звисає із подушки.
Варіант 3.

Скаче зайчик перший
Під високою сосною,
А під другою сосною,
Скаче зайчик другий.
Варіант 4.

Зайчик
Барабан дзвінкий купили 
Для маленького Зайчати. 
Б’є по ньому він щосили,
Вовка хоче налякати.

Ножиці




Ріжу, ріжу я тканину, 
буде сукня для Дарини!

Виделка


Виделкою їмо сосиску, 
Макарони та редиску.

Окуляри


Краще бачити хотів (хотіла), окуляри надів (наділа).

Малюк


Маленькі ніжки крокують по доріжці!
Топ-топ, топ-топ. Крокують по доріжці.


Коза


Ішла коза дорогами,
Похитувала рогами.

Іде коза рогата,
Коза бородата,

Козенятко спішить,
Дзвоником дзвенить.

Місток



З дідом ми через ставок 
зробимо для всіх місток.
Кожен хай сміливо йде, 
в воду він не упаде!

Або


Йшов Сашко через місток,
Задивився на жабку,
Зачепився за кілок
І загубив шапку.

Равлик



Лізе, лізе равлик по моріжку,
виставляє равлик довгі ріжки.
А на спині в равлика хатинка.
Заболить у тебе, равлик, спинка!

Дружні пальчики

Варіант 1.


Пальчики живуть в сім’ї, 
це помічники мої.

Варіант 2.

словами:

Посварились, - та одразу 
помирилися і разом!

Собака



Ішов собака через міст,
Чотири лапи, п'ятий хвіст.

Кішка



Наша Мурка вушка мила
На траві, біля криниці.
Мила лапкою без мила:
Це тому, що Мурка - киця.

Мишка



Тишком-нишком вийшла мишка із нори.
В шкряботушки ніс і вушка догори.

Ігри та дії з іграшками і предметами


  • розкладання зерен, жолудів;

  • складання різних плоских фігур із сірників або паличок ( від простих геометричних фігур до більш складних : ракета, дім, собака і т.д.); викладання малюнків, букв; складання колодязя;

  • нанизування намистин, кілець, гудзиків на нитку;

  • шиття шнурком (можна використовувати саморобні засоби: в картоні проробити дірочки хаотично або придумати візерунок, а дитина може пропускати шнурок через ці дірки, «шити»);

  • виготовлення виробів за допомогою рваної аплікації;

  • одночасне складання лівою і правою рукою в коробку гудзиків;

  • ігри з мозаїкою, дрібним будівельним матеріалом, конструктором;

  • застібання і розстібання гудзиків, кнопок, гачків;

  • зав'язування і розв'язування стрічок, шнурків, вузликів на мотузці;

Образотворча діяльність


  • ліплення з пластиліну та глини, солоного тіста;

  • розмальовування малюнків;

  • обведення контурів, малювання по трафарету букв, геометричних фігур;

  • штриховка фігур та малюнків;

  • малювання олівцями і фарбами;

  • різноманітна робота з ножицями;

  • малювання по крапочках, пунктирних лініях;

  • вироби з природного матеріалу.



Ігри з манкою
Ігри з манкою дають такий ефект:

  • розвивають тактильно-кінестетичну чутливість і дрібну моторику рук;

  • знімають м'язову напругу;

  • допомагають малюку відчувати себе захищеним у комфортному для нього середовищі;

  • допомагають у вивченні букв, засвоєнні навичок читання і письма.

Можна писати слова на манці друкованими та писаними буквами, спочатку пальчиком, потім паличкою, тримаючи її як ручку. Манка дозволяє довше зберегти працездатність дитини. Помилки на манці виправити простіше, ніж на папері. Це дає можливість дитині відчувати себе впевненішою, успішнішою.

Вправа "Незвичайні сліди"

"Йдуть ведмежата" - дитина кулачками і долонями з силою надавлює на манку.

"Стрибають зайці" - кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні манки, рухаючись в різних напрямках.

"Повзуть змійки" - дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню манки хвилястою (у різних напрямках).

"Біжать жучки-павучки" - дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в манку, зустрічаючись під манкою руками один з одним - "жучки вітаються").


Насіннєва терапія
Насіння можна використовувати для масажу кистей рук і стоп як стимулятори - масажери, і для прикріплення до відповідних точок і зон у вигляді аплікації, як «біологічно активний магніт», який випромінює в процесі життєдіяльності біологічні хвилі.
Як масажери можна використовувати горіхи, шишки, плоди каштана або дерев'яну качалку, випиляну з сосни, дуба, берези, буку. Можна покатати між долонями, наприклад, картоплю, моркву, яблуко або між пальців горошину, лісовий горішок.

При виборі насіння і зерен потрібно орієнтуватися не тільки на їх форму, але і враховувати колір: для розвитку дрібної моторики рук дитини використовується жовте насіння (кукурудза, горох).


Перераховані вправи приносять потрійну користь дитині: по-перше, розвивають її руки, готуючи до оволодіння письмом, по-друге, формують у неї художній смак, що корисно в будь-якому віці, стимулюють розвиток мовлення, просторового, наочно-дієвого мислення, довільної і мимовільної уваги, слухового та зорового сприйняття, швидкість реакції й емоційну виразність, здатність до зосередження, розширюють кругозір і словниковий запас дітей, дають початкові математичні уявлення та екологічні знання, збагачують знання дітей про власне тіло, створюють позитивний емоційний стан, виховують впевненість у собі, і, по-третє, дитячі фізіологи стверджують, що добре розвинена кисть руки «потягне» за собою розвиток інтелекту.





Десять кроків до письма
На допомогу батькам – система вправ для дітей 5-6 років завдяки якій у майбутнього першокласника поступово сформуються необхідні для письма навички і, прийшовши до школи, він без особливих труднощів виконуватиме завдання у прописах.

          Крок 1. Учимо дитину правильно сидіти

Потрнібно дотримуватися таких нескладних правил:

Ø     сидіти прямо;

Ø     спиратися на спинку стільця;

Ø     не спиратися грудьми на стіл;

Ø    ноги тримати прямо, з упором на підлогу або підставку (якщо стілець занадто високий);

Ø     тулуб і голову тримати рівно;

Ø     обидві руки — на столі, при цьому лікті виступають за край столу;

Ø     світло при роботі падає зліва (у шульг — справа).

 

 

Крок 2. Учимо дитину правильно розміщувати зошит і тримати ручку



 

Поради для дитини:

•    зошит слід трохи нахилити вправо, щоб його нижній лівий край був на рівні середини грудей. Таке положення зошита дасть змогу вільніше пересувати руку вздовж рядка;

•  зошит спочатку потрібно підтримувати лівою рукою знизу, а коли сторінку буде майже заповнено — зверху;

•     ручку слід класти на лівий бік середнього пальця. Вказівним пальцем потрібно притримувати ручку згори, великим — з лівого боку. Усі три пальці мають бути злегка зігнуті. Вказівний палець не повинен прогинатися. Рука під час письма має спиратися на верхній суглоб загнутого всередину мізинця. Вказівний палець слід тримати на відстані 2 см від кінчика стержня.

Крок 3. Учимо дитину малювати прямі лінії

Коли починається підготовка до письма, у дітей ще не сформовано поняття «вгору» і «вниз», «справа» і «зліва», «посередині». Зчаста, навіть прийшовши до першого класу, діти просто не розуміють, що має на увазі вчитель, кажучи, наприклад: «Заокруглюємо донизу і вліво».

Тож спочатку дитина має освоїти поняття «вгору», «вниз», «справа», «зліва», «посередині» у грі, без графічних рухів. Коли вона зрозуміє, чого від неї хочуть, слід запропонувати їй з'єднати точки за стрілочками у заданому напрямку: «вгору», «вниз», «вправо», «вліво».

Увага! Необхідно домагатися, щоб рух дійсно починався і закінчувався у заданій точці.
Крок 4. Учимо дитину малювати паралельні лінії

Непаралельність штрихів — найчастіше порушення почерку. До того ж зазвичай діти не розуміють, чому вони пишуть негарно, а дорослі не можуть їм цього пояснити.


Для цього поясніть дитині, що таке паралельні лінії. Найпростіше визначення — рівні лінії на однаковій відстані одна від одної.

Поясніть і покажіть, що всі вертикальні і навскісні штрихи потрібно писати тільки зверху вниз, а горизонтальні — тільки зліва направо.

Найефективніший спосіб тренування — штрихування.

Крок 5. Учимо дитину малювати півовали

Півовали — складова частина як друкованих, так і письмових букв.

При виконанні таких фігур необхідно звертати увагу на положення руки: кисть має спиратися лише на мізинець.

Крок 6. Учимо дитину малювати круги і овали

Щоб круг або овал не перетворювалися на карлючки, необхідно витримати чітку траєкторію руху, що для дитини з особливими потребами досить складно.

Крок 7. Учимо дитину малювати зигзаги і прямі.

Нерідко дитина непогано оволодіває написанням окремих букв, але при спробі написати слово перші декілька букв зазвичай правильні, а от наступні стають меншими, змінюється нахил, пропорції. Це відбувається через те, що дитина не вміє вільно рухати руку вздовж рядка, напружує її, жорстко спирається на мізинець або на всю руку.

Щоб цього не сталося, треба на попередньому етапі навчити дитину вільно рухати руку вздовж рядка. Для цього варто обирати великі графічні елементи:«хвилі», «хмари», «дороги з гірками». Спочатку слід запропонувати дитині «проїхати широкою дорогою», потім — «вузькою стежиною». Потрібнорозпочинати з пунктирних ліній, а коли вони почнуть виходити, можна вчити дитину виконувати суцільні лінії, не відриваючи руки.

 

Крок 8. Учимо дитину розрізняти та писати елементи друкованих букв



Ознайомлення дитини з алфавітом бажано поєднувати з аналізом елементів букв та їхніх з'єднань, конструюванням букв із сірників або з інших матеріалів.

На цьому етапі дитині необхідно зрозуміти, що таке робочий рядок, його нижня і верхня межа, серединна лінія. Написати навіть найпростіші і добре відпрацьовані елементи друкованих букв у робочому рядку — нове й досить не просте завдання для дитини з легкою розумовою відсталістю.

Під час цієї роботи діти усвідомлюють, що «палички» і «кружечки», які вони пишуть, — це елементи букв. Оволодівши конструюванням друкованих букв, засвоївши спосіб їх розміщення у рядку, дитина легко вчиться робити те саме і з письмовими буквами.

Крок 9. Учимо дитину писати друковані букви

Коли восьмий крок засвоєно, дитині нескладно навчитися писати друковані букви у рядку. Щоб закріпити зоровий образ букви і уникнути механічного копіювання, корисно виконувати завдання типу «допиши букву». Точки початку руху і стрілки допомагають сформувати правильну траєкторію рухів при письмі.

Крок 10. Учимо дитину писати елементи письмових букв


Розділ ІІ.

ПРИЙОМИ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧИХ

ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
Важливим показником готовності дитини до школи є розвиток дрібної моторики пальців. Уміння робити точні рухи кистю і пальцями руки має велике значення для оволодіння письмом. Тому до моменту надходження дитини до школи і в процесі навчання його письма вчитель повинен створювати умови для розвитку дрібних м'язів руки.

Гарними помічниками для того, щоб підготувати руку дитини до письма, запобігти втомі, відновити працездатність дитини, знизити статичні навантаження, підвищити емоційний тонус, викликати відчуття задоволення, радості є пальчикові ігри, фізпаузи, дихальна, коригуюча, пальчикова гімнастика, ігрові вправи на релаксацію, масаж.


Пальчикова гімнастика
І.Вправи –розминки :

1.”Пальчики вітаються”

Пальчиками лівої руки доторкнутися до пальчиків правої і промовити : “Добрий день, братику , добрий день “.
2. . Гімнастика “ Щоб пальчики були слухняними “.

Вправи : долоня-кулак-ребро

кільце-ланцюг-щіпка

коза рогата-корова бодата

Вправи в повітрі (взяти ручку, зігнути руку в лікті і поставити на парту ):

─ “курочка п’є воду” : нахили кисті вниз і повернення у вихідне положення ;

─ фарбуємо пензликом ─ паркан ( рухи вгору –вниз ) ─ дах (рухи зліва-направо).
ІІ. Вправи для формування каліграфії

а) Долоні лежать на парті. По одному підняти пальці правої руки, потім лівої. Повторити у зворотному порядку .

б) Долоні лежать на парті. Піднімати пальці обох рук

одночасно, починаючи з мізинців.

в) Ручку тримають вказівним і середнім пальцями . Змикання і розмикання пальців по черзі. Ручка не повинна торкатися великого пальця.

г) Однією рукою зібрати в кулак олівці, беручи їх по одному

( 10-15 шт.). Потім покласти олівці по одному на стіл.

д) Тримаючи ручку другими фалангами вказівного і середнього пальців, робити “ кроки” по столу.

е) Повороти ручки в вертикальній площині: тримаємо ручку вказівним і середнім пальцями за один кінець, повертаючи, вкладаємо протилежний кінець в ліву руку і т. д. Долоні над партою лікті звисають. Поставивши лікті на парту, повертаємо ручку у горизонтальній площині.
ІІІ. Вправи для розвитку пальців
а) постукування по парті зігнутими пальцями обох рук ─ спочатку разом, потім кожним пальцем окремо;

б) витянути руки, скласти разом долоні, розводити їх у сторони;

в) поставити лікті на парту, скласти разом долоні, зводити і розводити складені разом пальці;

г) повільно й плавно стискувати в кулак пальці витягнутих рук, поступово збільшуючи темп до максимального, а потім знову зменшуючи його;

д) почергове згинання пальців однієї руки вказівним пальцем другої;

е) витягнути руки, легко потрусити ними, розім’яти кисть однієї руки пальцями іншої .



Фізкультхвилинки

Здоров’я дитини – це приорітет її розвитку, це головне завдання школи. Фізкультхвилинка – це життєдайні краплі для здоров’я дитини

Фізкультхвилинки стимулюють навчальну діяльність учнів, розвивають фантазію та уяву, увагу, пам’ять, пластичність рухів, знімають скутість. Це є важливим засобом самовираження: вчитель може краще пізнати своїх учнів, їхні організаторські, творчі здібності, фізичні можливості; завдяки цьому встановлюється більш тісний контакт між педагогом та дитиною, між дітьми в учнівському колективі.

Активізація моторики рук
Пальчикова гімнастика – дуже гарний засіб відпочинку після письмових вправ, особливо у молодшому шкільному віці.
Гра з пальцями – це інсценівка будь-яких римованих історій чи казок за допомогою пальців та долонь.
Ця гра нібито відображає реалії навколишнього світу – речі, тварин, людей, їхню діяльність, явища природи.
Під час пальчикової гри діти повторюють рухи за вчителем і тим самим активізують моторику рук.
Відпрацьовується спритність, вміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на певній діяльності.
Вправа 1 Сонечко

Руки перехрещені тильним боком долонею до себе. Спочатку пальці обох рук стиснуті в кулаки, потім пальці-промінці розкриваються, руки повертаються вправо-вліво.

У кінці віршика діти плескають у долоні.

Ясне сонечко в кімнату

Дивиться в віконечко,

Дуже раді всі малята,

Плескають в долонечки

Вправа 2 Жук

Жук у жолудя питав:


─ Де ти шапочку придбав?
От якби мені таку –
Був би красень я в ліску.




Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед.

Вправа 3 Лис

Лиса з лісу у село

«Ку-ку-рі-ку» занесло.

Заглядає лис у вікна:

«Де ж це півень

кукурікнув?»



Обидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці та мізинчики згинаємо всередину долоней, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утворюють вузьку «лисячу» мордочку.



Вправа 4 Їжачок

Їхав лісом їжачок,

Віз голчастий піджачок.

Сироїжки він зривав,

Їв та пісеньку співав.


Лікті на парті, долоні притиснуті одна до одної, пальці підняті вгору (голки). Великі пальці відвести до себе (мордочка



Ігрові фізкультхвилинки


  • Гра «Ведмідь»

Учитель пропонує учням уявити, як повільно ходить ведмідь, вайлувато переступаючи  з ноги на ногу; як бігає – швиденько і прямо пересувається вперед, (дозволити школярам пробігти від своїх парт до дошки), як він бурчить.



  • Гра «Піаніно»

Поставити всі пальці на парту і під рахунок вчителя «раз і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.

  • Гра «Комарики»

Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами – його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть в долоні над головою. «Комарик біля вуха» тощо.


  • Гра «Зайчик»

Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя: «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», вихованці приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх. Потім класовод пропонує «зайчикам» ніжки погріти:

Зимно зайчику стояти,

Треба трошки пострибати

Скік-скік, скік-скік, скік-скік.

Треба трошки пострибати,

Пострибавши відпочити.

«Зайчики» займають місце за партою.


  • Гра « Будь уважним» ( для відпочинку м‘язів шиї та очей)

Школярів заспокоїти, посадити рівно, запропонувати руки покласти на парту, заплющити очі і під повільний рахунок зробити кілька обертів головою : на « раз» - підборіддя торкається грудей; на « два» - голова нахиляється праворуч; на « три» - потилиця повисла над спиною; на « чотири» - голова нахиляється ліворуч. ( Вправу виконуємо 3 – 4 рази).

Розплющити очі, подивитися на парту і сусіда.. За командою вчителя погляд перевести на стіну, потім у вікно, знайти за вікном предмет, розташований якомога далі. Учні дають відповідь на запитання: «Який предмет ви побачили?»




Розділ ІІІ.

КАЛІГРАФІЯ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

ТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ СПАДЩИНИ ПЕДАГОГІВ-НОВАТОРІВ
У вітчизняній методиці існує досить багато різних методичних вказівок, спрямованих на формування в учнів чіткого і красивого почерку. Навчання каліграфічного письма в початковій школі проводиться за такими методами: лінійним, тактовим, аналітико-синтетичним або генетичним, копіювальним. Поряд з традиційною методикою формування каліграфічної навички у молодших школярів існують і авторські технології формування навиків письма. У своїй роботі я створила зібрання елементів авторських методик, які використовую в своїй роботі і які є найбільш ефективними у процесі навчання дітей-початківців.

Для вироблення почерку та підготовки до письма букв використовую вправи та роботу в чотирьох різних розліновках: № 1-одна лінія, № 2-дві лінії з частою косою, № 3-ті ж дві лінії з рідкою косою, № 4-дві лінії з однією міжрядковою ( за Д.А.Писаревським).

Виконуючи вправи, діти відпрацьовують правильність нахилу письма, правильність розміру букв та відстані між ними, однакову висоту елементів, що виходять до міжрядкової лінії, паралельність ліній, плавність заокруглень та овалів, правильність з’єднань букв.
У зошитах першокласників, як і в прописах, протягом першого півріччя важлива роль належить зразкам. Після зразка — декілька аналогічних зображень олівцем. Наведення дітьми цих зображень — один з найдієвіших прийомів формування вміння правильно і красиво писати літери. Деякі слабші учні не в змозі надовго зафіксувати в пам’яті правильні графічні обриси: що далі від зразка буква, то менша на нього схожа. Тому на середині рядка прописую олівцем ще 2-3 літери. У такий спосіб постійно коригую правильність виконаної роботи в кожної дитини.

( за Є.Г.Сарапуловою).

Іноді батьки сердяться на своїх малюків, що ті «погано вчаться», не так пишуть. Необхідно пам’ятати, що дитина тільки починає виконувати цю справу, і вона має право на помилку, на неякісне виконання. Щоб їй допомогти виправити недоліки, краще вчити писати простим олівцем і запрошувати на заняття гумку-помічницю. Так, так. У декого з дорослих це викликає здивування. Як це витирати написане, його ж краще виправити червоною пастою, щоб видно було. Тільки, кому видно – нам, дорослим... А малюкам це не потрібно. Цей спосіб (витирати помилки) ми використовували, багато разів з педагогами. Малюк помилився, педагог тихенько підходить і говорить: «Не переживай, зараз наша помічниця тобі допоможе (витирається надпис)». Щоб в подальшому це використовувати, треба один раз побачити дитячі очі, переповнені подякою.


Формування графічних навичок
На казковому матеріалі знайомлю дітей з основним алгоритмом письма, що складається з семи пунктів:

1. Написання прямих похилих ліній з дотриманням точних інтервалів і паралельності ліній.

-Діти, це не просто лінії, а чарівні палички, додавши до цих паличок штрихи, ми отримаємо букву або слово. Відображаючи написання на дошці, одночасно коментую:
«Ставимо ручку на верхню рядкову лінію і опускаємось по похилій лінії вниз». При цьому своїми словами запобігаю помилкам, які можуть допустити учні.

2. Уміння ділити похилу лінію, а разом з нею і робочий рядок, на 2 і 3 частини по вертикалі з метою підготовки до правильного виконання з'єднань елементів букв і літер у слові, тобто включення певного математичного розрахунку в написанні букв, слів.

3. Уміння правильно виконувати заокруглення на нижній рядковій лінії як сполучного елемента з наступним елементом.

4. Уміння після заокруглення правильно піднятися вгору - вбік, до середини рядка - письмо гачкової лінії, яка разом з прямою похилою і заокругленням зазвичай називається гачком.

-Пишу пряму похилу до кінця рядка, роблю правильний поворот на місці ( ніжка балерини);

- Після повороту йду вгору і вбік по гачковій лінії, обов´язково піднімаюсь до середини висоти лінії ( нагадую про 1/2):

На дошці, написано великий гачок, проводжу поряд другу пряму похилу. Аналізуючи, приходимо до висновку, що у нас получився «наметик», в якому можна «сховатися від дощу».


c:\users\вова\appdata\local\microsoft\windows\temporary internet files\content.word\images.jpeg
Розділ ІV. МЕТОДИЧНА КОПІЛКА


При вступі дитини до школи різко змінюється образ його життєдіяльності, і успішність навчання багато в чому залежить від його готовності до нових для нього навчальним навантаженням.
Педагог у своїй діяльності повинен використовувати не один, а комплекс методів, не один, а кілька найбільш ефективних прийомів: копіювальний спосіб, уявне письмо, аналіз форми букви, письмо під рахунок та інші. Отже, велика роль у формуванні каліграфічних умінь належить системі прийомів роботи, а також майстерності і знань вчителя.
Штриховка як засіб тренування руки дитини

1.Робота з геаматричними шаблонами


Вибрати шаблон геометричної фігури;

Розмістити її насторінці свого альбомчика;

Обвести конту ручкою (кольоровим олівцем);

Проаналізувати зразок штриховки: пряма лінія згори вниз, зліва направо; похила лінія: згори вниз;паралельність штрихів;однакова відстань між штрихами.

Малювання орнаментів на сторінці в клітинку

Орнамент – повторюваний малюнок.

Продовжити за зразком.











































































































Штрихування за аналогією

Малюнки потрібно давати на листках, зігнутих вдвоє. На першій його стороні малюнок дає вчитель, на другій даються контури цього малюнка, показуючи що штрихувати, а що затушувати. Наприклад дані контури ягоди малини, діти малюють голки, дана не заштрихована піраміда; діти заштриховують кожне кільце в різних напрямах кольоровими олівцями.


Цікавинки на уроках письма
1.Візерункове письмо
Узор – це повторення величезної кількості елементів, що складаються у гарні, мистецькі зображення. Ці елементи – добре знайомі «палички», «гачечки», «петельки», які роблять процес письма для дитини бажаним, а навчання легшим й цікавішим.

2. Рвана аплікація




Алгоритми на письмі

Порядок письма букви

1. Повторення засвоєних раніше букв з метою закріплення графічних навичок.

2. Зосередження уваги дітей на меті нової роботи.

3. Показ нової букви в цілому (друкованої і писаної, встановлення в їх графічному зображенні спільного і різного).

4. Членування на елементи (штрихи, риси). Зображення кожного елемента і пояснення способу і порядку накреслення елемента.

5. Вправляння у «написанні» («обведенні» в повітрі, по контурах) кожного елемента букви.

6. Показ учителем способів поєднання цих елементів у букві.

7. Повторний показ письма букви вчителем з детальним коментарем і при уважному спостереженні та запам'ятовуванні порядку зображення учнями.

8. Тренування в обведенні цілого образу букви дітьми (в повітрі, на дошці крейдою). Пояснення дітьми письма букви в цілому.

9. Письмо букви, буквосполучень, складів.

10. Письмо слів і словосполучень.

11. Детальний аналіз написаного учнем і педагогом.

12. Підсумок виконаного.
Алгоритм списування
1. Прочитай речення, щоб запам’ятати його.

2. Повтори речення, не дивлячись в текст, щоб перевірити чи запам’ятав ти його.

3. Виділи орфограми в тексті який списується.

4. Прочитай речення так, як воно написане (як будеш собі диктувати в час письма).

5. Повтори, не дивлячись в текст, речення так, як будеш його писати.

6. Пиши, диктуючи собі так, як повторював останні два рази.

7. Перевір написане: а) читай те, що написав, відмічаючи дужками по складах; б) підкресли орфограми в написаному; в) перевір кожну орфограму з вихідним текстом.
Гігієна письма

1.Поза під час письма

Під час письма слід сидіти прямо, не спиратися грудьми на парту, відстань від грудей до столика парти має дорівнювати товщині долоні (3-5см), бо нахил корпусу до парти заважає вільному диханню, порушує кровообіг, затримує розвиток грудної клітини, і призводить іноді до захворювання легенів.

Плечі учня мають бути на одному (горизонтальному) рівні, бо неправильне положення тулуба може стати причиною захворювань хребта.

Голову треба трохи нахиляти вперед так, щоб можна було вільно читати написане, а відстань від очей до парти мас дорівнювати 30-35 см. Це можна перевірити спершись ліктем на парту І кінцями пальців торкнувшись вушної раковини. Дотримуючись такого нахилу голови при письмі ми запобігаємо короткозорості, даємо змогу дитині охоплювати зором не тільки той рядок, на якому вона пише, а й сусідній. Це розвиває окомір, а також дає змогу застосувати зоровий контроль.

Руки учня під час письма мають лежати так, щоб лікті трохи виступали за край парти, а обидва передпліччя перебували під кутом 45° щодо столика парти. Під час письма мізинець і безіменний (підмізинний пальці) мають згинатись, а кисть руки рухатись в напрямі рядка, а в міру його заповнення повільно і плавно має посуватись і передпліччя. Правою рукою учень пише, а лівою притримує зошит, щоб він не совався. Кисть правої руки під час писання має бути на рівні середини грудей.

Щоб надати стійкості корпусу під час письма, ноги, зігнуті в колінах під прямим кутом, слід поставити всією ступнею на підлогу або підніжку. Не слід виставляти ноги далеко вперед чи підгинати під себе, класти ногу на ногу або відсувати вбік, бо при втраті стійкості учень неминуче буде "лягати" грудьми на парту. Ступні ніг не обов'язково стуляти одна до одної; ліву можна трохи висунути вперед.

2.Уміння тримати ручку

Ручку під час письма треба тримати трьома пальцями: великим, вказівним і середнім. Ці три пальці перебувають у злегка зігнутому і спокійному стані. Не слід дуже стискувати руку, бо рука швидко втомиться. Вказівний палець має лежати на ручці зверху, середній підтримувати її з правого боку, а великий - з лівого. Ручку слід тримати не ближче як за 15-20 мм від кінця кульки чи пера (на палець), щоб було видно процес писання. Підмізинний і мізинний пальці трохи підігнуті до долоні. Верхній кінець ручки на початку рядка має бути повернутий в бік правого плеча, а в процесі заповнення рядка відхилятися вліво. Щоб перевірити, чи правильно учень тримає ручку під час письма, треба підняти вказівний палець. Ручка утримується з боків великим і середнім пальцями, не випадає з рук, а залишається в тому самому положенні. Тільки за такої умови можна досягти бажаних результатів: учень правильно триматиме ручку не лише в початкових класах, а й наступних класах, у багатьох із них ця звичка залишається на все життя.

3.Найпоширеніші порушення правил тримання ручки:

- зближення кінців пальців та надмірне напруження їх;

- тримання ручки за її кінець; це не дає змоги плавно рухати рукою і с причиною некрасивого письма;

- тримання ручки надмірно витягнутими пальцями

4.Положення зошита

Якість письма залежить також від положення зошита. Його слід класти на парту або стіл навскіс ( з нахилом вліво) так, щоб нижній лівий кут був проти середини грудей, а верхній правий був трохи відхилений праворуч від середини грудей. Від того, як лежатиме на парті зошит під час письма, деякою мірою залежить і правильна посадка учня за партою. З метою полегшення контролю за правильним положенням зошитів рекомендується накреслити на столику кожної парти, відступивши відстань на ширину зошита від правого нижнього краю, тоненьку похилу (під кутом 45 ) лінію світлою олійною фарбою. Пишучи на лівій сторінці, учень кладе зошит так, щоб лівий край його збігався з цією лінією, а при письмі на правій сторінці зошит кладеться до цієї ж лінії зшитим корінце


ЗАНЯТТЯ ТА ВПРАВИ

У школі від дітей вимагається вміння орієнтуватися в обмеженому просторі: писати букви, не виходячи за межі рядка, доводити букви точно до лінії. Це не відразу вдається першокласникам. Треба навчити дітей орієнтуватися в зошиті, розуміти такі поняття: на лінії, під лінію, між лініями, між першою та третьою лінійками, лівий верхній кут, правий верхній кут, посередині та ін. З цією метою дітей ознайомлюють із зошитом в одну (широку) лінійку, в якому вони виконують, вправи з прямих, хвилястих, дугоподібних та овальних ліній. Використання такого зошита пояснюється тим, що всі лінійки розташовані на однаковій відстані, і це дає дитині можливість легко орієнтуватися в зошиті, малювати в ньому за означеним розміром відповідно до кількості лінійок різні предмети й орнаменти.

Ознайомлення із зошитом

Мета: ознайомити дітей із зошитом в одну лінійку, вчити ставити крапки на лініях, між лініями; розвивати окомір, дрібні м'язи руки; виховувати акуратність, бережливе ставлення до зошита.

Матеріал: зошити в одну лінійку, червоний та синій олівці, розлініяна дошка.

Сполучення крапок прямою лінією



Мета: ознайомити дітей із зошитом в одну лінійку, вчити ставити крапки на лініях та сполучати крапки прямою лінією; розвивати окомір, дрібні м'язи руки; виховувати охайність.

Матеріал: зошити в одну лінійку, червоний олівець, розлініяна дошка.

Проведення похилих ліній між двома лінійками .



Мета: вчити дітей сполучати дві крапки, проводити похилу лінію (з нахилом вправо) між двома лінійками, орієнтуватися на сторінці зошита: розвивати дрібні м'язи пальців, п'ясті руки та передпліччя, окомір.

Матеріали: зошити в одну лінійку, прості олівці, зразок.


Проведення ламаних ліній

Мета: вчити дітей проводити обмежені лінії різного розміру згори вниз, знизу вгору, орієнтуватися на сторінці зошита.

Матеріал: зошити, кольорові олівці, зразок (мал.4). Перший рядок виконують між першою і другою лінійками, не виходячи за межі рядка. Починати лінію потрібно знизу й проводити вгору, а потім згори вниз. Трохи відступити й знову починати проводите лінію знизу вгору. Перший рядок діти виконують червоним олівцем (варіант, а). Другий рядок пропускають, а потім проводять ламані лінії між третьою і п'ятою лінійками синім олівцем (варіант, б).

Малювання ялинок



Мета: закріплювати вміння дітей орієнтуватися на сторінці зошита, проводити горизонтальні лінії, вчити дітей рівномірно розміщувати від центральної лінії похилі лінії.

Матеріал: зошити, коричневий і зелений олівці, зразок.

Подивіться, як треба малювати ялинки: відлічіть п'ять лінійок, поставте крапки на першій і п'ятій.

За допомогою олівця сполучіть ці крапки коричневим олівцем, щоб у вас вийшла пряма лінія. Це - стовбур ялинки. Тепер візьміть зелений олівець і від стовбура пожило намалюйте гілочки. Для цього поставте олівець на стовбурі під лінійкою і ведіть похилу лінію до наступної лінійки зліва і справа. Гілочка не повинна виходити за межі лінійки. На рядку треба намалювати п'ять ялинок.

Малювання прямокутників

Мета: учити дітей орієнтуватися на сторінці зошита відлічувати лінії вводити горизонтальні й вертикальні лінії, різні за розміром.

Матеріал: зошити, прості олівці, зразок (мал. 6).

Відлічіть три лінійки, поставте крапки на першій і третій лінійках. Проведіть пряму лінію на першій лінійці і таку саму на третій лінійці й сполучіть їх прямими лініями (показує на дошці). Кожний повинен намалювати п'ять прямокутників. Виконуйте уважно, старанно, щоб прямокутники були рівненькі, не виходили за межі першої і третьої лінійок.

Штрихування прямокутників (квадратів).



Мета: учити дітей штрихувати в певних межах, проводити вертикальні й горизонтальні лінії в один бік, не відриваючи олівця й не виходячи за межі контуру; розвивати вміння орієнтуватись у напрямах: згори вниз, зліва направо, вправляти дрібні м'язи пальців, п'ясті руки, окомір.

Матеріал: прості олівці, зошити, зразок (мал. 7). На першому прямокутнику прямі лінії йдуть рівно згори вниз, розташовані вони близько одна до одної. На другому прямокутнику прямі лінії потрібно проводити теж рівно, але зліва направо, близько одна до одної.

ЛІТЕРАТУРА

1. Богуш А.М. Підготовка руки дитини до письма – Київ: Радянська школа, 1976р.

2. Гурова Є.М. Підготовка руки дитини до письма / / Початкова школа. - 2000. № 5. С. 61-62.

5. Ілюхіна В.А. Особливості формування графічних


навичок і аналіз помилок при письмі / / Початкова школа. - 1999. № 8. С. 16-17.

6. Ілюхіна В.А. Нові підходи до формування графічних


навичок. Письмо з «секретом» / / Початкова школа. - 1999. № 10. С. 37-52.

7. І. Ф. Кирей , В. А. Трунова. Методика викладання каліграфії в початковій школі – Київ, вища школа, 1994 рік.

8. Байрачна М.М.Віршовані фізкультхвилинки // Розкажіть онуку.–2003.–№ 10-11.–с.16

9. Фінько Г.М. , Войцун В.С.Система вправ з підготовки дитини до письма у першому класі – 2005 р.

10. Руцька К.О., Пальчикова гімнастика – 2012 р.

11. Ващенко О.М, Люріна Т.І., Романенко Л.В.Фізкультхфилинки в початкових класах:навч.-метод.посіб. – К.:Навч.кн.,2002. – (Сер. «Здоров‘ятко»)



12. Цепова І.В.Уроки письма в 1 класі: Навч.-метод.посіб. – Видавництво «Ранок»,2009

2014


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка