Загадки. Художні засоби в загадках



Скачати 27.83 Kb.
Дата конвертації21.03.2016
Розмір27.83 Kb.
Українська література 5 клас

Урок
Тема: Загадки. Художні засоби в загадках.

Мета: допомогти учням навчитись розгадувати загадки, пояснювати логіку їхнього розгадування, особливості будови та художні засоби;розвивати навички виразного читання загадок напам`ять, логічне й образне мислення; виховувати допитливість, уважність, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: збірки загадок,ілюстрації, презентація, призи.

Теорія літератури: загадка, види, особливості загадок, художні

засоби в загадках, метафора.


Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку



ІІ Актуалізація опорних знань

За допомогою лічилки обирається журі й проводиться конкурс кращого оповідача загадок, кращого відгадувача й кращу ілюстрацію. Відзначається також найцікавіша загадка. Переможці одержують призи.



ІІІ Формування та вдосконалення вмінь та навичок.

  1. Слово вчителя.

Загадки з давніх часів були веселою грою розуму й уяви,а вміння розгадувати їх вважалося ознакою кмітливості людини. Кожна загадка- це художній опис,яскраве зображення загадкових предметів та явищ.

У зеленім кожушку,

Костяній сорочці,

Я росту собі в ліску,-

Всім зірвати хочеться.

Це- горіх. Його змальовано як живу істоту (він має кожушок і сорочечку), а співзвучність слів (кожушку-ліску, сорочечці- хо-

четься) допомагає легко запамятати загадку.Саме життя постійно ставило перед людиною загадки ,А людина прагнула їх розгадува-

ти. Щоб відгадати,потрібно вміти зіставляти життєві явища на основі їх спорідненості чи подібності.

Отже, щоб розгадати загадку , треба добре знати предмет,про який її складено і вміти встановити зв'язок з іншими предметами, на які він може бути чимось схожий.
2.Презентація загадок.

3.Слово вчителя

Загадки- це вид художньої, образної творчості народу, тому в них часто є такі художні засоби, як повтори («Торох,торох, розсипався горох, почало світати – нема що збирати»- зорі), епітети та гіперболи («Біг кінь білобокий понад яр глибокий; як упав - на весь світ задрижав»- грім), антоніми («Чорна коровіа всіх людей поборола,а біла кобила всіх побудила»- ніч і день), метафори(«Сиві воли усе поле злягли»-туман),Іронія, гумор («Сидить дід за подушками і стріляє галушками»- град), зменшувально-пестливі слова («Діжечка на діжечці,а зверху китичка»- очерет).

Загадки бувають як прозовані так і віршовані:

Літом у шубі, зимою у шапці.

(дерево)

Летить коник,басує,

Полем-долом пустує.

Ніхто його не впіймає,

І ніхто не загнуздає.

(вітер)


Загадки можуть бути в розповідній, питальній і спонукальній фрмі. Нині загадки складають здебільшого письменники.Алеі в народі продовжують виникати й побутувати ці твори. Спробуймо й ми, використовуючи наші знання, сласти кілька загадок.
4. Складання загадок.

Звернімося до найближчих до нас предметів: шкільної дошки, крейди, гшубки.

По коричневому полі зайчик стрибає,білі сліди залишає;

Руда лисичка пробігає, хвостиком сліди замітає. Хто

сліди ті розуміє, той грамоти вміє.

Тепер спробуйте скласти загадки самостійно.

а)про щоденник;

б)про шкільний дзвоник;



в)про перерву.
5. Опрацювання статті «Про загадки»

6.Читання та розгадування загадок за підручником.
ІV Закріплення знань.

  1. Що таке загадка?

  2. Коли виникли загадки?

  3. Про що складаються загадки?

  4. Яке значення загадок?


V Підсумок уроку.

VІ Домашнє завдання.

Скласти загадки про школу, шкільне життя.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка