Загальне поняття про прикметник. Значення прикметника у мовленні



Скачати 59.68 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір59.68 Kb.

Методична скарбничка міста Новограда-Волинського


Загальне поняття про прикметник. Значення прикметника у мовленні.

Пустовіт Галина Володимирівна, , Новоград – Волинська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 9, вчитель початкових класів.
Українська мова

3 клас
Тема: Загальне поняття про прикметник. Значення прикметника у мовленні.

Мета: Поглиблювати знання учнів про прикметник; ознайомити з істотними ознаками прикметника (питаннями, значенням, роллю в реченні); формувати вміння добирати прикметники, виділяти їх із тексту; розвивати зв’язне мовлення, аналізувати, узагальнювати, виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: Ілюстративний та дидактичний матеріал.
Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні, діти, я побачила весну,

Яка прокинулась зі сну.



  • А чи можна її почути?




  1. Слухання музичного твору (П.Чайковський «Пори року»).




  1. Загадка (робота з деформованим текстом).

Маю плаття…,

…, … віти,

… кору,

стан … .


Як я звуся, діти?

Словничок

тоненький, білу, ніжні, гнучкі, зелененьке.



  • Які слова допомогли вам здогадатись, що це берізка?

  • До якої частини мови вони належать?


ІІІ. Робота над новим матеріалом.

  1. Оголошення теми й мети.

  2. Хвилинка каліграфії.

Хвилинку каліграфії

нам треба розпочати.

Бб бе ер ре ез за.


  1. Записати опис берези.

Плаття зелененьке; гнучкі, тонкі віти, білу кору; стан тоненький.

  • Підкреслити прикметники.

  • З якою частиною мови дружить прикметник.

  1. Добір споріднених слів. Розбір за будовою.

Береза, берізка, березовий, березень.

  1. Робота за таблицею.

  2. Опрацювати правила (робота в парах).

  1. Поетична хвилинка.

Важлива дуже ця частина мови

Її нам треба знать обов’язково.

Слова ці цілий світ нам розкривають,

Іменників ознаки називають.

Якби не ці слова, ми б і не знали,

Що тато – мужній, сильний, нелукавий,

Що мама – рідна, ніжна і дбайлива,

Що серце – добре, щире, незрадливе,

Що світ – чудовий, а життя щасливе.


  1. Добір антонімів.

Біла – (чорна)

Тонкий – (товстий).



  1. Робота з предметними малюнками.

  • Опишіть предмети:

за кольором,

за розміром,

за формою,

за смаком,

за запахом,

за матеріалом.



  1. Гра «Відгадай» (предметні малюнки)

  • Назвати предмети за його ознаками.

  1. Вправа 84.

а) Записати текст, доповнивши його дібраними прикметниками (ніжна, сонну, голі, веселий, зелені, квітучі, велику).

б) Встановити зв’язок слів у 1 реченні.

Летить на крилах ніжна весна.

Весна (що робить?) …;

весна (яка?) …;

летить (на чому?) … .


  • Яким членом речення є прикметник?

Висновок: Найчастіше в реченні прикметник буває другорядним членом.

в) Виділити головні члени речення (1, 3, 4).

Розібрати за частинами мови (1, 4).



г) Утворити спільнокореневі прикметники.

І в. Весна - ІІ в. Спів –

Дерева - Радість –

д) Добір синонімів.

Ніжна (мила).





  1. Фізкультхвилинка.


ІV. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу.

  1. Творча робота (робота в групах).

  • До нашого класу надійшов телефонний дзвінок.

Увага! До вас звертається Пізнайко.

  • Любі друзі! Хлопчики й дівчатка! Це я, Пізнайко. Я зараз у лісі. Пишу репортаж. Геть збився з ніг. Допоможіть мені.

  • Допоможемо Пізнайкові.

  • Швидше вирушаймо на місце подій. У путь!

  • Ось і ми в лісі. Погляньте тільки, яка краса! (Демонстрація малюнків).

  • У кожної групи є конверт із завданням. Перед вами текст.

Одного … … ранку ми пішли на прогулянку. Ідемо … … лісом. Навколо про щось стиха шумлять … … дерева. А он … … галявина. Далі … … доріжка, що веде до … … озера.

Який … … ліс!



І група добирає прикметники і створює картину зимового лісу.

ІІ група – картину весняного лісу.

ІІІ група – картину осіннього лісу.

  • Молодці! Ви чудово впорались із завданням.

  • Яка частина мови допомогла зробити текст виразним?

  • Зробіть висновок про значення прикметників у мовленні.

Пізнайко вам дуже вдячний. Репортажі чудові.

  1. «Поетична криничка» (редагування тексту).

Сонечко (весна) пригріває,

пролісок (блакить) розцвітає,

(радість) дзвенить струмок,

поспішає у лісок.



  • Змініть іменники спорідненими прикметниками.

  • Запишіть вірш.

  1. Робота з деформованим реченням.

Берізка, звеселяє, своєю, рідну, красою, землю.

  • Побудуйте спонукальне речення.

Берізко! Звеселяй своєю красою рідну землю.

  1. Тестування.

  • За створення чудових репортажів, редагування текстів Пізнайко призначає вас своїми кореспондентами і вручає кожному посвідчення кореспондента.

Але, щоб посвідчення було дійсним, ви маєте пройти тестування.

1. Прикметник – це частина мови, що означає:

1) Назву предметів.

2) Назву дії предметів.

3) Назву ознаки предметів.


2. В якому рядку тільки прикметники:

1) Летить, весна, синє.

2) Синє, веселий, рідна.

3) Мова, чудова, чарівна.


3.Прикметники потрібні:

1) Щоб емоційно збагачувати нашу мову.

2) Щоб у мові було більше слів.
- Якщо у вас вийшло число 321, то ваше посвідчення дійсне.
V. Підсумок уроку.

1. Слово вчителя.

Збіг урок наш, як коротка мить,

Дуже швидко час біжить.

2. Гра «Мікрофон».

- Якими прикметниками ви охарактеризуєте наш урок?

3. Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова

Українська мова.

Текст

Одного … … ранку ми пішли на прогулянку. Ідемо … … лісом. Навколо про щось стиха шумлять … … дерева. А он … … галявина. Далі … … доріжка, що веде до … … озера.

Який … … ліс!

___________________________________________________________________



Текст

Одного … … ранку ми пішли на прогулянку. Ідемо … … лісом. Навколо про щось стиха шумлять … … дерева. А он … … галявина. Далі … … доріжка, що веде до … … озера.

Який … … ліс!

_____________________________________________



Текст

Одного … … ранку ми пішли на прогулянку. Ідемо … … лісом. Навколо про щось стиха шумлять … … дерева. А он … … галявина. Далі … … доріжка, що веде до … … озера.

Який … … ліс!

___________________________________________________________________



Текст

Одного … … ранку ми пішли на прогулянку. Ідемо … … лісом. Навколо про щось стиха шумлять … … дерева. А он … … галявина. Далі … … доріжка, що веде до … … озера.

Який … … ліс!

___________________________________________________________________



Текст

Одного … … ранку ми пішли на прогулянку. Ідемо … … лісом. Навколо про щось стиха шумлять … … дерева. А он … … галявина. Далі … … доріжка, що веде до … … озера.

Який … … ліс!

___________________________________________________________________



Сонечко (весна) пригріває,

пролісок (блакить) розцвітає,

(радість) дзвенить струмок,

поспішає у лісок.

Сонечко (весна) пригріває,

пролісок (блакить) розцвітає,

(радість) дзвенить струмок,



поспішає у лісок.



Література


  1. Д.Білоус, Частини мови (Прикметник), Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2002

2. Савельєва С. Використовуючи усну народну творчість. Початкова школа. - №10, 1998



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка