Загальне поняття про прикметник



Скачати 62.21 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір62.21 Kb.
Диференційований урок з української мови

(за ступенем складності)



3 клас

Автор:


вчитель початкових класів

Овруцької гімназії

імені Андрія Малишка

Антонкова Марія Петрівна
Тема: Загальне поняття про прикметник
Мета: розширювати знання учнів про прикметник; вчити визначати прикметники за запитаннями, значенням і роллю в реченні;

розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, мовлення і мислення дітей;

виховувати бережливе ставлення до природи, її багатств.

Обладнання: підручник «Українська мова», 3 клас (М.С.Вашуленко, О.І. Мельничайко), дидактичний матеріал, роздатковий матеріал, малюнковий план уроку), мікрофон.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку

І. Організація учнів до початку уроку

Дзвоник вже сигнал нам дав.

Працювати час настав.

Тож і ти часу не гай.

Працювати помагай!

- Сьогодні у нас не просто урок української мови. Ми на сьогоднішньому уроці будемо працювати у науково-дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних лаборантів-дослідників української мови. Але наша лабораторія незвична, бо досліди в ній ви будете проводити над частинами мови, аналізи виконувати мовні. А піддослідним об’єктом у вас буде одна із частин мови. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.

- Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись.

- Сьогодні на уроці я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.

- Девіз нашого уроку такий:

Думати швидко

Виконувати чітко

Творчо працювати

Каліграфічно писати

- А працювати ми будемо за таким планом (на дошці розміщений малюнковий план уроку):

1. Мозкова атака «Запитання-відповідь».

2. Каліграфічна хвилинка.

3. Підготовча робота.

4. Гра «Мікрофон».

5. Диференціація.

6. Робота в групах.

7. Робота в парах.

8. Домашнє завдання.

- Для гарної роботи потрібно дещо пригадати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мозкова атака «Запитання-відповідь» (Учень задає питання на повторення вивченого матеріалу будь-кому з класу; той, хто на нього відповів, задає запитання наступній дитині і т.д.)

Орієнтовані запитання:

- З чого складається наше мовлення?

- З чого складаються речення?

- В які частини мови поєднані слова?

- Скільки є частин мови?

- Слів якої частини мови найбільше?

- Яку частину мови вже вивчили?

- Що таке іменник? За чим змінюються іменники?

- Які іменники належать до іменників чоловічого роду?

- Які іменники належать до іменників жіночого роду?

- Які іменники належать до іменників середнього роду?

- За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?

- Якими членами речення можуть виступати іменники?

- Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання в лабораторії знань.

- Наш урок – дослідження ми продовжимо із каліграфічної хвилинки.

Каліграфічна хвилинка: м мо в ва мо ва

Мова – неоціненний скарб кожного народу.

- Як ви розумієте дане висловлювання?

Запишіть слова:

Мова (яка?)

- А яка наша мова, ви дізнаєтесь із вірша (читає вчитель). Слухайте і досліджуйте, скільки знайомих вам частин мови вжито у вірші.


Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова.
Найдорожча, добра, власна.
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова
Українська мова!
- Скільки частин мови вжито в даному вірші? (дві)
IV. Підготовчий етап до диференційованого (за ступенем складності) опрацювання матеріалу.

- Запишіть прикметники, які ви запам’ятали.

(Відносно того, як діти справляються із завданням, ділю їх на групи, роздаючи сигнальні картки, які будуть виставлені на парті до кінця уроку. Діти, які запам’ятали і записали найбільше прикметників, отримують зелені сигнальні картки, інші – жовті, ті, що записали найменше слів, отримують червоні сигнальні картки).
V. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- На які питання відповідають записані слова? До якої частини мови відносяться? До якого слова вони відносяться?

- Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку?

Тема уроку …

- Для чого нам вивчати прикметник?

(Відповіді дітей у формі гри «Мікрофон)
- Діти, а чи потрібні у нашому мовленні прикметники? Можливо, без них можна обійтися?

- Спробуємо це дослідити.



VI. Диференційоване опрацювання нового матеріалу.

- Довести, що прикметники все-таки потрібні у нашому мовленні нам допоможуть наступні вправи



1 етап диференціації

перша група (зелені сигнальні картки) - Вправа 83 – у кожному реченні на місці крапок вставити такі прикметники, щоб стало зрозуміло, в яку пору відбувається подія.

друга група (жовті сигнальні картки) - Вправа 84 – до виділених іменників дібрати прикметники. За необхідністю скористатися словами із довідки: рання, тепла, стрімка, рішуча, сонну, голі, дзюркотливі, веселий, розлогі, квітучі, неповторну, безмежну, хвилюючу.

третя група (червоні сигнальні картки) - Вправа 82 – виписати із вірша іменники з прикметниками за зразком: море (яке?); народ (який?); руки (які?); серце (яке?)

На другому етапі 1група (високий рівень знань) виконує творче завдання, 2 група (достатній рівень знань) переходить до виконання завдання для 1-ої групи, 3-я група (середній рівень знань) – до виконання завдання 2-ої групи.

На третьому етапі 1 група виконує цікаве завдання, 2 група – творче завдання, 3 група теж виходить на завдання для дітей з високим рівнем знань (впр.83).
1 етап диференціації


1 група 2 група 3 група

Впр. 83 Впр. 84 Впр.82



Творче 2 етап диференціації

завдання



Цікаве 3 етап диференціації

завдання
Примітка: після кожного етапу проводиться перевірка виконаних завдань кожною групою.



4 етап диференціації: спільні завдання для всіх груп (дивись нижче)
Творче завдання для першої групи

Дібрати по декілька прикметників до іменників:


зима сніг

іній мороз

метелиця ялинка

ліс канікули

З одним із словосполучень (на вибір) скласти речення.
Цікаве завдання для першої групи

Поширити речення 2 прикметниками, склавши невеличкий текст.


Прийшла зима.

Сумують дерева.

Падає сніг.

Подув вітер.

Земля вкрита килимом.
2. Спільні завдання. - Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, як антоніми, як багатозначні слова.

- А якими можуть бути прикметники? Наступне наше дослідження пов’язане саме з цим питанням.

- Дослідіть, якими можуть бути прикметники.

- Доберіть синоніми до слів Веселий - …

Хоробрий - …

Великий - …

Маленький - …

– Доберіть антоніми до слів: Високий -..

Світлий - …

Новий - …

М'який - …

Кислий - …

Гарячий - …

– Із слів складіть речення, підкресліть в ньому головні і другорядні члени речення:



землі, зима, крокує, холодна, впевнено, по.

- Назвати підмет та присудок, усно встановити зв'язок слів у реченні. Чим виступає прикметник?

- Отже, яким членом речення виступають прикметники в реченні? Якими можуть бути прикметники? (синоніми, антоніми).

- Давайте пригадаємо, що означають прикметники?

- На які запитання відповідають?

- Дослідимо правило на сторінці 3. Прочитайте, скажіть, що з прочитаного ви вже знаєте? Чого не сказали? Що ви можете додати?


VI. Підсумок уроку. Гра «Візьми інтерв’ю у друга» Робота в парах.

  • Що нового дізналися на уроці?

  • Які завдання були найцікавішими?

  • Про що б хотіли дізнатися більше?

  • Чи були впевненими у своїх силах?

- Бажаю вам бути мудрими, розумними, досягати гарних успіхів у навчанні.

Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.



  • Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.


VII. Домашнє завдання (диференційоване)


Продовжити (письмово) казку вправи 86. Придумати заголовок.


Виписати з казки вправи 86 прикметники з іменниками, з якими вони зв’язані, ставлячи запитання від іменників.







База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка