Загальноосвітній навчальний заклад І – ІІІ ступенів опитування учнів на уроках української літератури у 7 класі методичнийпосібни к



Сторінка1/7
Дата конвертації19.02.2016
Розмір1.22 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7

ВІДДІЛ ОСВІТИ ШИРОКІВСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

КЗ «ВОДЯНСЬКА СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА –

ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І – ІІІ СТУПЕНІВ»



Опитування учнів на уроках української літератури у 7 класі


М Е Т О Д И Ч Н И Й П О С І Б Н И К

с. ВОДЯНЕ

2010 р.
Берест Валентина Іванівна – вчитель української мови та літератури, стаж 26 років, кваліфікаційна категорія – «спеціаліст вищої категорії».

Опитування учнів на уроках

української літератури у 7 класі
МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК

Посібник містить запитання та відповіді до кожної статті та художнього твору підручника Ольги Слоньовської «Українська література. 7 клас», К., Освіта, 2007. Ці запитання та завдання полегшують усне опитування і здійснення постійного контролю знань учнів на уроці при перевірці домашнього завдання. Це привчає учнів систематично читати художні твори та інші матеріали підручника, бути уважним та вдумливим читачем. У кінці кожної теми є матеріали тематичного оцінювання у вигляді тестів.

Пропоновані матеріали укладені відповідно до чинної програми Міністерства освіти і науки України «Українська література, 5-12 класи, 2004» для шкіл з українською мовою навчання.

Посібник розрахований на вчителів української літератури.



ВСТУП
Художній твір як явище мистецтва
Вікторина « Літературний розумник»
1. Що відтворює літературний текст? (Відтворює світ, дуже подібний до справжнього, але водночас змодельований лише уявою митця).

2. Чому, коли письменник пише книгу про якусь відому людину чи самого себе, твір не стає копією чи фотографією чужої або власної долі? (Бо митець має право на художній вимисел, бачить події дещо в іншому світлі ніж безпосередній їх учасник).

3. Коли автор творить найбільш продуктивно і якісно? (Коли приходить натхнення).

4. Що таке натхнення? (Натхнення- це особливий стан душі митця, за якого на повну силу розігрується творча уява, герої постають у його уяві,



мислять , взаємодіють з іншими персонажами, а авторові залишається лише записати те, що він уявляє у найменших деталях).

5. Чому геніальні митці говорили, твори їм диктує Бог? (Бо письменник потребує Божого благословення, присутності музи, яка нашіптуватиме йому те, до чого сам він не додумався б).

6. Чому музичні, літературні, образотворчі шедеври зачіпляють найпотаємніші струни людської душі? ( Бо дають нам велику естетичну насолоду, пропагують красу і добро, вчать нас, виховують успішніше, ніж умовляння й настанови).

7. Чому у Біблії сказано, що не хлібом єдиним живе людини? (Бо протягом усіх віків вона живе ще й скарбом духовним, без якого ніколи не може почуватися самодостатньою, щасливою і повноцінною особистістю).


Тема: «ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ»
Суспільно-побутові пісні
Вікторина « Літературний розумник»
1.Чому українські народні пісні – яскравий вияв талановитості нашої нації?

(Бо, мабуть, жоден народ не може похвалитися такою кількістю, різноманітністю, задушевністю, ліризмом своїх пісень, як українці).



2.На які групи за виконанням поділяються народні пісні? (На одноголосі й хорові).

3.На які розряди діляться суспільно – побутові пісні? (На козацькі, чумацькі, кріпацькі (пісні про панщину), солдатські (рекрутські), ремісницькі, бурлацькі, заробітчанські(наймитські), переселенські).

4. Які пісні належать до козацьких? (Ті, що створені в часи існування Запорізької Січі, у них згадані лише рядові козаки, запорожці-січовики, хорунжі, сотники).

5. Що називається пафосом? (Пафос – це рівень емоційної напруги, піднесення, натхнення. Він характерний для державних гімнів, народних легенд і дум. У літературних текстах пафос найчастіше виявляється у щирому захопленні героями, одночасному схвалені їхніх вчинків, тому наявний насамперед у прозових і віршованих творах історичної тематики й у громадянській ліриці ).

6. Які пісні належать до чумацьких? (Це пісні, які оспівують нелегке ремесло чумаків, які з приходом весни впрягали вігодованих волів і з навантаженими товаром возами вирушали з дому на півроку чи й більше).

7. Які пісні належать до кріпацьких? (Це пісні, які свідчать про тяжкий гніт і повну безправність селян

8. Які пісні належать до солдатських? (Це пісні, які переповнені невимовною тугою і жалем за змарнованим життям ? У них ідеться про те, як молодого чоловіка чи парубка насильно везуть до прийому).

9. Які пісні належать до наймацьких та бурлацьких? (Ті, які відтворюють страждання сільської бідноти. Бурлакування частіше за все вело до розчарування, пияцтва, деградації).

10. Які пісні належать до ремісницьких та переселенських? (Ті, у яких розповідається про людей певного ремесла.)
Ой на горі та й женці жнуть

1. Яким постає в пісні Дорошенко? (Дорошенко постає мужнім, сильним хорунжим, який веде своє військо запорозьке хорошенько!).

2. Як зображено Сагайдачного? Чому його названо необачним? (Сагайдачний проміняв жінку на тютюн і люльку необачний, йому з жінкою не возиться, а тютюн та люлька козаку в дорозі знадобиться).


Стоїть явір над водою

1. Визначте тему пісні.(Темою даної пісні є викуп з неволі молодого козаченька).

2. Хто є головним героєм пісні? (Молодий козак, який потрапив у неволю).
Гомін, гомін по діброві

1.До якого з розрядів суспільно - побутових пісень належить твір «Гомін, гомін по діброві»?.(До козацьких).

2. Чи боїться син ворогів, як про це сказано у творі? (Ні, не боїться ,бо орда знає, в чистім полі об’їджає, турчин знає, сріблом – злотом наділяє, ляхи пивом – медом напувають, москаль знає, жить до себе підмовляє ).

Ой у степу криниченька

1.Про яку трагедію розповідає пісня? (Про загибель чумака).

2.Як ви розумієте два останні рядки пісні? (Козаки хочуть зварити обід і помянути загиблого свого товариша чумака).
Символіка образів народної лірики

Вітер – символ швидкості якоїсь звістки, шкоди, руйнації і водночас оновлення.

Дощ – символ очищення, пробудження і водночас суму та сліз.

Зозуля – символ суму, вдівства, туги за життям, минулим; просвітниця весни, років життя і водночас нещастя.

Калина – символ життя, крові, вогню; визначальна ознака України.

Могила – символ безсмертя. Часто смерть героя змальовується як весілля із сирою землею, могилою.

Терен – символ труднощів, життєвих перешкод, страждань.

Туман – символ суму, самотності, чогось невідомого.

Явір – символ козака, парубка; здоров’я та сили, молодості; вічної пам’яті.
КОЛОМИЙКИ
Вікторина « Літературний розумник»

1. Дайте визначення коломийки. (Коломийка – дворядкова народна пісня(співанка). Кожен рядок коломийки має 14 складів з обов’язковою цезурою( паузою) після восьмого складу).



2. У якому регіоні побутують ці пісні?( Переважно у Прикарпатті.)

Коломийки про дозвілля молоді

1.Визначте, які з поданих коломийок співаються від імені дівчат, а які - від імені хлопців? (Приклади з тексту).

2. Якою постає молодь у цих творах?(Веселою, дотепною).
Жартівливі коломийки

1. Що саме висміює народ у коломийках? (Вихваляння перед іншими, несміливість, ледарство).


Кросворд до теми: « Із пісенних скарбів »

  1. Доповніть рядки народної пісні «Ой на горі та женці жнуть»:

…Попереду Дорошенко

Веде своє військо,

Військо (запорізьке)

Хорошенько!...



  1. Доповніть рядки з коломийки про дозвілля молоді:

«Ой, гадав я, милий брате, що то скрипка грає,

А то моя чорнобрива (співає)».

3. Доповніть рядки народної пісні «Ой у степу криниченька»:

…Їдьте, хлопці, на базар,

Купіть косу із кістям.

Будем сіно (косити)

Будем воли кормити.


  1. Доповніть визначення: « Коломийка – дворядкова народна (співанка).

  2. Доповніть рядки народної пісні «Ой на горі та женці жнуть»:

«Мені з жінкою не возиться,

А тютюн та люлька

Козаку в дорозі

(Знадобиться)!






1




п

























2




і
















3




с













4













н










5




























я





Тема: « ПРО ДАЛЕКІ МИНУЛІ ЧАСИ »
Іван Франко

( 1856 – 1916 )

Вікторина на кращого знавця життєвого і творчого шляху письменника
1. У якій сім’ї народився Іван Франко?( Заможного літнього коваля).

2. Хто були його батьки? (Мати мала дуже гарний голос, любила співати, розповідати казки. Батько працював ковалем, давав поради всім з усієї округи.)

3.Якими рисами характеру відзначалися? ( Добротою, людяністю, щирістю).

4. Де навчався майбутній письменник?(В початковій школі Ясениці – Сільної



Головна міська школа в Дрогобичі, Дрогобицька гімназія, Львівський університет філософський факультет ).

5.Як називалася перша збірка І. Франка? («Баляди і розкази»1876р.)

6. Чому І.Франка двічі арештовували?(Висловлював передові ідеї, став уособленням стійкого й упевненого в собі українця ).

7. З ким зі відомих діячів культури познайомився Франко н під час відвідання Києва в 1885- 1886роках? (композитором Миколою Лисенком, письменниками Іваном Нечуєм – Левицьким, Михайлом Старицьким).

8. У якому університеті І. Франко отримав почесний ступінь доктора наук?( У Харківському університеті).

9. Чому Івана Яковича називають митцем – титаном? (Його ще за життя вважали найталановитішим письменником у всій Україні, а може і Європі, Увесь його доробок навряд чи вміститься у ста томах).



Повість « Захар Беркут»

Словник

Дорічне – щорічне.

«Сторож» - назва великого кам’яного стовпа, що, немов вартовий, стояв у вузькому проході в тухольську долину; тухольці вважали його священним.

Стрій – одяг.

Голосити – повідомити.

Збурення – зруйнування.

Скиміти – щеміти, боліти.

Трембіта – музичний духовний інструмент.

Боєва хоругв – бойовий прапор.

Чепіргатий – зубчатий.

Кітловина – котловина.

Засіка – штучна перешкода з повалених дерев.

Ховзький – слизький.

Дідицтво – володіння, маєток.

Туратися - звернути увагу, чіпати

Милевий знак – стовп, що показує милі.

Перхати – пурхати.

Прецінь – одначе, все ж таки.

Трафити –потрапити.

Пристати – погодитися.

Лучник – стрілець з лука.

Зелемень – назва гори.


Вікторина на кращого знавця змісту твору

І-ІІІ розділ с. 32 - 50

1. Якою змальовано дочку боярина Тугара Вовка Мирославу ? (с. 33 Була дівчина, якої пошукати, вродлива ,з добрим серцем, не мала пари між своїми ровесницями в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі мускулів, у сміливості, й рішучості ).

2. Чим вона вам імпонує і чому?

3. Як ставилися тухольці до боярської дочки і чому?(Вони любили її, поважали за працьовитість, людяність, доброту, скромність, рішучість, прямоту характера).

4. А до її батька? ( Недолюблювали за грубість, злість, жадібність, за не повагу до простого люду).

5. Розкажіть про сутичку Мирослави з ведмедицею? Які вчинки свідчать про велику мужність дівчини? (с.37).

6. З якої причини тухольці вирішили збирати копу? ( Щоб осудити поступки Тугара Вовка, яким правом він робить кривду громаді).

7. З якої причини боярин зважився на прилюдне вбивство свого колишнього дружинника Митька Вояка? (с. 50 Дружинник знав про зраду Тунгара Вовка, про його змову з монголами).

с. 53 – 69

1. Чому перед дочкою боярин відзивається про князя Данила інакше, ніж перед тухольцями? ( с. 54 «О, хитра це штука князь. Використати силу чоловіка, виссати його, мов спілу вишню, а кістку кинути ).

2. З якої причини Тугар Вовк запевняв дочку, що вони їдуть у гості до іншого боярина? (Громада вигнала Тугара Вовка з Тухлі, тому він сказов дочці неправду, інакше вона б не погодилася їхати з ним.)

3. Кого назвав Тугар союзниками? Про ще свідчило? (Монголо-татар, це свідчило про його змову з ними).

4.Як поставилася Мирослава до союзу її батька з монголами? ( Вона не схвалила такого рішення).

5. Який сон наснився Захарові і як він його розшифрував? (с. 60 Дивний сон снився Захарові, немов нині їх дорічне свято Сторожа, і вся громада зібрана довкола каменя. Він, найстарший віком у громаді, перший наближається до святого каменя і починає молитись до нього. Земля здригається, блискавиці палахкотять, чорні хмари покривають небо, святий камінь рушає з місцям і валиться на нього. Розшифрував так: Пастухи з сусідньої полонини бачили якусь бійку коло боярського дому, якусь громаду незвісних чорних людей і чули незрозумілі крики. « От і справдився мій сон! …В обороні села поляг мій Максим» Вороги напали на рідний край, треба думати як боронити його.

6. Чому Захар не міг зразу повірити, що його син у неволі? ( Тому, що він не міг здатися в полон, він швидше б загинув ).

7. За яку пораду тухольцям, передану від Максима, Захар Беркут визнав Мирославу своєю донею? ( с. 63 «Він радив тухольській громаді не спиняти монголів перед тісниною, але пустити їх в котловину. Тут можна їх обступити і вирубати до останнього або виморити голодом. )

8. Що пропонував Максимові Тугар Вовк? (с.67 «Я думаю нині йти до твоїх тухольців для переговорів: хочу обіцяти їм тебе взамін на вільний прохід». )

9. Яким способом Мирослава намагалася врятувати коханого? (с.69 «Утікай із сього табору зараз! …Переберись у мою одіж і візьми сей золотий перстень: його дав мені їх начальник на знак свободи і безпечного проходу).

10 Що сталося б із Мирославою, якби Максим скористався перснем і вибрався б з монгольського табору? (ЇЇ убили б).

с. 71-83

1. Які бойові машини навчила робити тухольців Мирослава?

(Машини – метавки)

2. Чому ці машини були дуже важливими під час бою? (Бо ними можна було кидати каміння на монголів).

3. Чому монголи не змогли скористатися підземним ходом? (Бо тухольці завалили його великим каменем.)

4. Як поставилися тухольці до рішення старого Беркута не обмінювати полоненого сина на звільнення рештки монгольської орди?

5.Чому не всі погоджувалися з ним? ( Громада схилялася до думки, щоб обміняти Максима, вони не хотіли, щоб він загинув).

6. Для чого тухольці вирішили використати священний камінь, який символізував Сторожа їхньої громади? (Скинути його вниз, щоб загатити річку).

7. Як розправилися тухольці з монголами, що опинилися на острівках посеред води? (Вони плавали на плотах та топили ворогів).

8. Хто порадив тухольцям пускати за течією пні і з якою метою? (Мирослава., вони топили ворогів).


Літературний диктант за повістю І. Франка «Захар Беркут»
Упізнай героя за портретними деталями.

«Високий ростом, поважний поставою, строгий лицем, багатий досвідом життя й знанням людей» (Захар Беркут).

«Їхала на лови посеред гостей гордо, сміло, мов стрімка тополя серед коренастих дубів». (Мирослава).

«Мужчина величезного росту й геркулесової будови тіла, з лицем темно – оливкової барви, одітий у шкіру степового тигра» (Бурунда).

У нього «хороше, сонцем опалене і здоровим рум’янцем осяяне лице» (Максим).
Упізнай героя за його словами:

«Коли б так кожний інший любив свій кутик, то, певно, всі люди жили б на світі спокійно та щасливо» (Максим).

«Коб тільки мені по тих трупах дійти до власти й сили, - обернувся б і я лицем проти них» (Тугар Вовк).

«Що найбільше мене лютить, так се те, що погинемо без бою, без слави». (Бурунда).

- Чи для того мусимо бути зрадниками свого краю? Ні, радше загинути нам із голоду під плотом (Мирослава).
Хто кому каже:

«Не гордуй бідними, не гордуй низькими , не гордуй робочими…бо хто знає, до котрої, хто криниці прийде воду пити» (Максим Тугарові Вовку.)

«Сам ти вчив і наказував мені жити по правді і говорити правду! Невже ж тепер нараз правда так дуже опротивіла тобі?» (Мирослава Тугарові Вовк).

«Ти, певно, дух того сторожа, котрого звуть опікуном Тухлі» (Захар Беркут Мирославі).

«Доки буде жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас» (Захар Беркут тухольцям).

Літературний диктант за повістю І. Франка «Захар Беркут»
Варіант І
1. Події, описані в повісті «Захар Беркут», відбуваються:

а) 988 року;

б) 1241 року;

в) 1421 року.



2. Хто допоміг Мирославі врятуватися в нерівному двобої з ведмедицею?

а) Батько Тугар Вовк;

б) Захар Беркут;

в) незнайомий парубок Максим Беркут.



3. Як називали тухольці свою громадську раду?

а) Віче;


б) копа;

в) нарада.



4. Чому боярин Тугар Вовк при всіх убив свого колишнього соратника Митька Вояка?

а) Боявся почути з його вуст правду про себе;

б) хотів показати тухольцям свою міць і владу;

в) хотів показати свою зневагу до громадської ради.



5. Що Пета-бегадир дав Мирославі, щоб її без перешкод про­пускали до монгольського табору?

а) Золотий перстень;

б) мисливський ніж;

в) блискучий топірець.



6. Кому з персонажів повісті належать слова: «Життя в не­волі нічого не варте - краще смерть»?

а) Захару Беркуту;

б) Тугару Вовку;

в) Максимові Беркуту.



7. Який план боротьби з ворогом запропонував Захар Беркут тухольській громаді?

а) Заблокувати вихід з улоговини й морити ворога голо­дом;

б) потопити ворогів у котловині;

в) уночі оточити табір монголів і спалити їх живцем.



8. Чого найбільше боявся Бурунда?

а) Загинути без бою, без слави;

б) померти мученицькою смертю;

в) потрапити в полон до тухольців.



9.«Бурунда із страшенною силою замахнувся, щоб соки­рою розлупати Максимову голову». Хто в цю хвилину допоміг Максимові урятуватись?

а) Захар Беркут;

б) Тугар Вовк;

в) Мирослава.



10. Які віщі сни наснилися Захару Беркуту?

а) Про смерть сина Максима;

б) про одруження Максима з Мирославою;

в) про небезпеку і про Сторожа.



11. Яку роль відіграв Сторож у знищенні ворога?

а) Повернув убивчий потік води на ворога;

б) надихав тухольців на боротьбу;

в) відлякував ворога своїм зовнішнім виглядом.



12. Яку власну надію висловлює І. Франко в кінці повісті?

а) Народ завжди пам'ятатиме громадянський подвиг Захара Беркута;

б) ніколи серед українського народу більше не буде зрад­ників;

в) земля, яка має таких героїв, здатна відродитись.



Запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Відповідь

б

в

б

а

а

в

б

а

б

в

а

в


Варіант II
1. Чий це портрет: «Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських ведмедів, яких їхав во­ювати » ?

а) Тугара Вовка;

б) Максима Беркута;

в) Захара Беркута.



2. Хто в тухольській громаді був наділений найбільшою владою?

а) Тугар Вовк;

б) Захар Беркут;

в) громада сама мала владу над собою.



3. Хто, за легендою, перетворився на кам'яного Сторожа?

а) Морана, богиня смерті;

б) цар велетнів;

в) один з велетнів.



4. Кого з персонажів повісті «знали не лиш як чудовного лікаря, що лічить рани й всякі болісті, але й не менше як чу­довного бесідника та порадника»?

а) Максима Беркута;

б) Захара Беркута;

в) князя Данила Романовича.



5. Якою була головна мета тухольців у боротьбі з монгола­ми?

а) Відбити ворога від свого села;

б) переманити ворога на свою сторону;

в) розбити його вщент.



6. Що придумала Мирослава для боротьби з монголами?

а) Зробити метальні машини;

б) заморити ворога голодом;

в) направити в урвище потік води.



7. Кому найбільше молився Захар Беркут?

а) Місяцю й зорям;

б) Сонцю і Сторожу;

в) Сторожу й Землі.



8. Коли було взято в полон Максима?

а) До початку бою;

б) під час першого бою з монголами;

в) під час другого бою.



9. Що запропонував Бурунда Захару Беркуту й тухольській громаді в обмін за звільнення монголів із пастки?

а) Повернути живим Максима;

б) дати великий грошовий викуп;

в) дати слово, що більше ніколи не буде нападати на тухольські землі.



10. Чим Захар Беркут причаровував до себе людей?

а) Своєю силою і кмітливістю;

б) наполегливістю й суворістю;

в) мудрістю й досвідом.



11. За віруванням наші предки - тухольці були:

а) язичниками;

б) християнами;

в) мусульманами.



12. Яка головна думка твору?

а) Добро завжди перемагає зло;

б) Щире й ніжне кохання - безсмертне;

в) Сила народу - в єдності.




Запитання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Відповідь

а

в

б

б

в

а

б

б

а

в

а

в



Історична повість. Сюжет
Вікторина « Літературний розумник»

1. Що таке повість? (Повість – великий за обсягом прозовий розповідний художній твір, у якому доля однієї людини залежить від багатьох інших людей).

2. На які види поділяються повісті? ( На соціально – побутові, пригодницькі, біографічні, автобіографічні, фантастичні, історичні).

3. На які види поділяються історичні повісті?( На художньо-документальні, художньо-історичні, історико-художні).

4. Що передбачає кожен із цих видів? (Художньо-документальні – найбільш відповідають реальним подіям, художньо-історичні - передбачають реальну історичну подію, історичних осіб та історичний колорит на фоні якого відбуваються події, історико-художні – називають історичними досить умовно, в них немає засвідченої документально події, історичної особи, але відтворено колорит певної епохи).

Сюжет

1. Що таке сюжет?( Сюжет – подія або низка подій, через які у творі розкриваються взаємини між героями, їхні характери, зміст твору і ставлення автора до персонажів.)

2. Що таке поза сюжетні елементи? ( Поза сюжетні елементи – пейзажі, портрети, спогади персонажів, екскурси в минуле, авторські та ліричні відступи.)

3. Що таке сюжетні лінії? (Сюжетні лінії –ряд подій та вчинків, через які в художньому творі розкривається доля персонажа).

4. Яка головна сюжетна лінія в повісті І. Франка «Захар Беркут»? (Протистояння тухольців під керівництвом Захара Беркута монголам).


  1   2   3   4   5   6   7


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка