«Захворювання органів дихання, їх профілактика»



Скачати 135.43 Kb.
Дата конвертації26.03.2016
Розмір135.43 Kb.

Урок біології.



Тема: «Захворювання органів дихання, їх профілактика» (слайд 1 з презентації вчителя)

Мета: розширити, систематизувати знання учнів про захворювання дихальних шляхів; з'ясувати причини виникнення хвороб, способи їх розповсюдження, перебіг, наслідки, засоби профілактики і перша медична допомога; розвивати в учнів уміння самостійно знаходити інформацію, робити висновки; виховувати гігієнічні навички.

Тип уроку: засвоєння нових знань і умінь.

Основні поняття: грип, ангіна, туберкульоз, трахеїт, бронхіт, пневмонія, фітотерапія, загартування.

Обладнання: гербарії рослин, презентації «Презентація вчителя», «Хвороби органів дихання», «Туберкульоз», «Загартування організму», «Крилаті вислови про здоров'я», «Лікування захворювань органів дихання лікарськими рослинами», буклети «Бережи здоров'я змолоду».

Девіз уроку: «Здоров'я дитини – багатство родини. Здоров'я народу – багатство країни».



Методи і засоби: інформаційний проект.

Проблема: «Причини частого виникнення хвороб органів дихання серед населення».

Результати проектної діяльності учнів:

  1. розв'язання проблеми – опис причин виникнення хвороб дихальних шляхів і шляхи їх подолання;

  2. презентації учнів;

  3. буклети «Бережи здоров'я з молоду».

Етапи роботи над проектом:

  1. Постановка проблеми.

  2. Визначення предмета дослідження.

  3. Висування гіпотез можливого розвязання проблеми.

  4. Визначення завдань дослідження згідно з гіпотезами.

  5. Визначення напрямків пошуку інформації щодо роботи з гіпотезами.

  6. Організація груп, визначення лідерів.

  7. Визначення умов роботи груп: (узгодженість, взаємодопомога, індивідуальна відповідальність).

  8. Обмін інформацією між групами, складання спільного плану роботи.

  9. Складання сценарію захисту проекту.

  10. Захист проекту.

Цілі проекту:

  • познайомитися з різноманітністю хвороб органів дихання;

  • навчитися берегти своє здоров'я;

  • навчитися шукати інформацію в різних джерелах;

  • набути вміння вести діалог;

  • навчитися ілюструвати свої повідомлення;

  • навчитися спільно працювати над завданням.

Групи учнів, які сформувались:

Група «Біологи» - дослідження різноманітності хвороб органів дихання і їх збудників.

Група «Лікарі» - дослідження небезпечної хвороби – туберкульозу.

Група «Фолькльористи»- підбір народних висловів про здоров'я.

Група «Науковці» - дослідження народних способів лікування дихальних шляхів.

Група «Знахарі» - дослідження способів загартування організму.

Група «Журналісти» - виготовляє рекламні буклети про здоров'я.

План дій (слайд 2 з презентації вчителя).

Послідовність проведення уроку:

І. Організаційний момент (2 хв.)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів (2 хв.)

Слово вчителя. Діти, ми з вами вивчили будову органів дихання. Але інколи трапляється так, що відбуваються порушення в роботі цієї важливої для людини системи, причиною цих порушень є хвороби органів дихання. Тому, тема нашого уроку: «Захворювання органів дихання, їх профілактика» і ви всі працювали над цим проектом протягом тижня. Що ж, дізнаємось про результати вашого пошуку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу (35 хв.)

Запрошую до виступу групу «Біологів» (8 хв.).

Презентація «Хвороби органів дихання»

Хвороби органів дихання викликаються вірусами і бактеріями. (Слайд 2)

збудники

віруси бактерії

ГРВІ, грип ангіна, дифтерія, туберкульоз, пневмонія

(слайд 3) Грип – гостре інфекційне захворювання, яке спричиняють мікроскопічні віруси. Вони містяться в слизу, який виділяється з носової порожнини хворих. Під час чхання й кашлю мільйони невидимих для ока краплинок з вірусом грипу потрапляють у повітря. Якщо вони проникають у дихальні шляхи здорової людини, вона може заразитися грипом.

Грип поширюється дуже швидко, тому хворих на грип не можна допускати до роботи в установах, до занять в навчальних закладах. Грип не можна вважати простим триденним нездужанням. Він небезпечний своїм ускладненням. Людині, спілкуючись із хворим грипом, або самому хворому, треба прикривати рот і ніс марлевою пов'язкою, складеною вчетверо. Вона пропускає повітря, але затримує краплинки, в яких є збудники хвороби.

(Слайд 4) Дифтерія – гостре інфекційне захворювання, що спричиняється дифтерійною паличкою. Характеризується утворенням нальотів на слизових оболонках горла, гортані, появою набряків слизових оболонок, загальної інтоксикації організму. Зараження відбувається повітряно-крапельним шляхом. Хвороба протікає швидко, трапляються смертельні випадки.

(Слайд 5) Ангіна - інфекційне захворювання, характеризується запаленням піднебінних мигдалин. Його викликають різні мікроби, головним чином стрептококи, що потрапляють в глотку найчастіше при безпосередньому контакті з хворим на ангіну, при користуванні брудним посудом і немитими продуктами.

(Слайд 6) Бронхіт-запалення бронхів. Одне з найбільш частих захворювань органів дихання. За перебігом хвороби розрізняють гострий і хронічний бронхіт. Гострий бронхіт звичайно має інфекційну природу і часто виникає при охолодженні організму Він починається загальним нездужанням: з'являються м'язові болі, нерідко нежить, запальні ураження глотки (фарингіт), гортані (ларингіт), трахеї (трахеїт), почуття утруднення в грудях.


Виникненню хронічного бронхіту сприяють паління, запилений і забруднене повітря, тривале подразнення слизової оболонки бронхів отруйними газами.

(Слайд 7) Пневмонія - запалення легенів. Це інфекційне захворювання легень, що виникає або як самостійна хвороба, або як ускладнення інших захворювань. Пневмонія не заразна і не передається від людини до людині. Розвитку захворювання сприяють сильне переохолодження, значні фізичні і нервово-психічні перевантаження та інші чинники, що знижують опірність організму. Запалення легенів здебільшого викликають різкий, пронизливий вітер в суворий час року, холодне питво для вгамування спраги в гаряче стані або після виснажливої фізичної роботи і т. д. Найчастіше причиною запалення служить переохолодження, що викликало затримку поту і замикання капілярів, що, в свою чергу, приводить до припливу крові всередину тіла, зокрема, до легких, і перевантаження.

(Слайд 8) Коклюш - гостра інфекційна хвороба з циклічним перебігом і характерними нападами судомного кашлю. Зараження можливо тільки при спілкуванні з хворим, тому що збудник коклюшу нестійкий і поза організмом швидко гине. Хворим кашлюк необхідно негайно звернутися до лікаря, а якщо такої можливості немає, скористатися наступними методами народної медицини.

(Слайд 9) Основні заходи профілактики захворювань органів дихання



1. Проведення вакцинації.
2. Карантин (уникнення контактів із хворими).
3. Дотримання правил особистої гігієни.
4. Регулярне диспансерне обстеження.
5. Підвищення опірності організму (загартування, збалансоване живлення тощо).

Слово вчителя.

Однією з найнебезпечніших хвороб в наш час є туберкульоз. Україна посідає перше місце серед країн Європи за кількістю хворих на тубереркульоз.

Про що вдалось довідатись групі «Медики» ми зараз і дізнаємось. (9 хв.)

(Слайд 2) З 1993 року 24 березня оголошено всесвітнім днем боротьби з туберкульозом.

Роберт Кох- зробив заяву, що знайшов збудник туберкульозу

(1843 - 1910). Німецький лікар– мікробіолог, один із засновників сучасної бактеріології, лауреат Нобелевської премії.

(Слайд 3) Зараз у світі приблизно 15 млн. хворих на туберкульоз, з них 11 млн. – люди у працездатному віці.

Приблизно третина населення нашої планети ініційовано мікобактерією туберкульозу.

У більшості людей (90%) захворювання не розвивається.

За прогнозами ВОЗ у найближчі двадцять років очікується 90 млн. нових випадків захворювання та 30 млн. смертей від нього.

(Слайд 4) Туберкульоз (чахотка) одне з найдавніших інфекційних захворювань. На відміну від інших інфекцій, він має хронічну течію, що збільшує кількільсть захворівших у декілька разів. Захворювання, якправило, настає не відразу: від зараження до проявлення може пройти від декількох місяців до декількох років.

(Слайд 5) Згадки про симптоми цієї хвороби можна знайти в роботах таких видатних вчених, як Гіппократ та Авіцена.

(Слайд 6,7,8) На цю недугу хворіли всім вам добре відомі видатні люді – письменники, художники, діячі культури.

(Слайд 9) Німецький мікробіолог Роберт Кох, у 1905 році був нагороджений Нобелівскою премією з фізіології та медицині за відкриття та виділення збудника тубуркульозу. За специфічну форму та на честь вченого її назвали «паличкою Коха».

(Слайд 10). Які ж властивості має цей збудник? На відміну від інших мікробактерій, бактерія тубуркульозу досить стійка: відмінно себе почуває, як у грунті так і у воді, стійка до дії спирту, кислот та лугів. Гине під дією сонячного проміння, високих температур та хлористих сполук.

(Слайд 11) Існують різні шляхи зараження на туберкульоз: під час кащлю, через посуд, поцілунки, продукти харчування, а також може передаватися від вагітної жінки до дитини.

(Слайд 12) Виділяють 3 основні шляхи зараження: повітряно-крапельний, контактний і харчовий.

(Слайд 13) Відомий поет В.Маяковський закликав своїм віршем «Плюй в урну» не розповсюджувати чахотку серед населення. Декламування вірша.

(Слайд 14) Фактори, що сприяють захворюванню на туберкульоз: наркоманія, алкоголізм, неповноцінне харчування та інші.

(Слайд 15, 16,17, 18) Необхідно добре знати симптоми туберкульозу: довготривалий кашель, кровохаркання, втрата ваги, сильне потовиділення, втрата апетиту, різке підвищення температури (особливо у вечірній час), слабкість, ядуха, біль у грудній клітці.

(Слайд 19) Що робити, коли виявили ознаки захворювання? При перших ознаках захворювання самолікуванням займатися не можна, слід як швидше звернутися до лікаря.

(Слайд 20) Виявити захворювання вчасно допоможуть такі методи:

1. проведення проби Манту,

2. ФЛГ обстеження,

3. обстеження мокротиння на наявність бактерій.

(Слайд 21) За відсутності лікування смертність від активного туберкульозу становить  50%на протязі одного-двох років. В інших випадках туберкульоз може переходити в хронічну форму. Хронічний хворий живе довше, продовжуючи виділяти мікобактерії та заражаючи оточуючих.

(Слайд 22) Згідно рекомендаціям ВОЗ, імунізацію вакциною БЦЖ вважають однією з найбільш важливих засобів попередження туберкульозу.

(Слайд 23) Туберкульоз зараз є серйозною небезпекою для населення. Щорічно кількість людей, що захворіли на туберкульоз

та померли зростає. Поміркуйте про збереження свого здоров’я та оточуючих Вас людей.

(Слайд 24) Не зашкоджуйте проведенню противотуберкульозним заходам та не відмовляйтесь від щеплень. Не рідше ніж 1 раз на рік відвідуйте флюорографічний кабінет та проходьте обстеження.

Слово вчителя. Група «Фольклористи» підготували афоризми і народні прислів'я, які допоможуть нам поринути у світ мудрості і змусять задуматись про важливість здоровя в житті людини. Це буде невелика рекламна пауза нашого уроку.

Виступ групи «Фольклористи». Презентація «Крилаті вислови про здоров'я» (3 хв)

(Слайд 1) Назва роботи – «Крилаті вислови про здрровя».

(Слайд 2) Народна мудрість про здоров'я.


  • Перейшов на ліки – пропав навіки.

  •     Коли немає сили, то й світ не милий.

  •    Не смерть страшна, а недуга.

  •     Люди часто хворіють, бо глядітись не уміють.

  • Здоров’я – дорожче за гроші. Здоровим буду – і гроші здобуду.

  •   Не радий хворий і золотому ліжку

(Слайд 3) Відомі висловлювання.

  • •    Поки у хворого є дихання, кажуть, є і надія(Ціцерон).

  • •    Дев’ять десятих нашого щастя залежить від здоров’я (Шопенгауер).

  • •    Мудрець буде швидше уникати хвороб, аніж вибирати засоби проти них.
    (Т.Мор).

  • •    Наші хвороби нам не шкодять, коли ми про них вже знаємо(Г.К.Ліхтенберг).

  • Здоров’я – мудрих гонорар.
    П.Беранже

  • •    Коли немає здоров’я, мудрість мовчить і не до мистецт-ва. Сила спить, багатство марне і розум безсилий.
    Херофілус (300 р. до н. е.)

(Слайд 4) Перевіряємо знання висловів.

  • Будь здоровий, як вода, а багатий, як …

  • Держи голову в холоді, а ноги в … – будеш жити вік на землі.

  • Здоров’я маємо – не дбаємо, а погубивши ...

Слово вчителя. Ви добре відпочили, а зараз черга «Науковців».

Що вони можуть запропонувати нам, аби уникнути неприємних захворювань. (8 хв.)

(Слайд 1) Назва роботи – «Загартування організму, та його вплив на здоров'я людини»

(Слайд 2) Загартування – ведучий метод підвищення стійкості організму до постійно мінливих умов зовнішнього середовища

(Слайд 3) Способи загартування.

(Слайд 4) Розтирання. Процедура обтирання: полотенце, або спеціальну рукавичку з матерії змочують у воді і віджимають. Потім послідовно проводять обтирання рук (в напрямку від пальців до плечей), шиї, грудей, живота, спини і ніг. Після цього тіло розтирають сухим жорстким полотенцем до почервоніння і появи приємного відчуття теплоти.

(Слайд 5) Обливання. Хорошим методом є обливання холодною водою. Для цього беруть 2 – 3 відра холодної води бажаної температури і виливають на все тіло. Головну роль при обливанні відіграє температурне подразнення шкіри, рефлекторно тонізує. Після обливання тіло необходно обтерти сухим полотенцем.

(Слайд 6) Сонячні ванни. Цей тип закалювання необхідно приймати розумно, инакше замість користі вони можуть викликати опіки шкіри, перегрів организму, сонячний удар, перезбудження нервової системи. Прийом сонячних ванн необхідно поєднувати з водними процедурами.

(Слайд 7) Ходіння босоніж. Ходіння босоніж – сильний профілактичний і лікувальний засіб, це одна з складових системи здорового способу життя.

(Слайд 8) Купання у відкритих водоймах. Під час купання на організм одночасно діють солнце, повітря і вода. Перед тим як купатися, обовязково зверніть увагу на правила безпечної поведінки при купанні. Купатися рекомендується не раніше, ніж через 1 – 1,5 години після їжі.

(Слайд 9) Моржування. Найбільш ефективною водною процедурою є купання в льодяній воді. Однак підготовка до цього потребує спеціальної підготовки і знань фізіологічних процесів, що відбуваються в організмі людини при купанні в льодяній воді. Це найвища форма загартування, так як в короткий час підключаються до боротьби «за виживання» всі органи людини.

(Слайд 10) Головні правила загартування.



  1. Необхіднсть психологічного настрою на загартування.

  2. Загартування повинне бути систематичним.

  3. Загартування повинне бути комплексним.

  4. Загартування повинне бути поступовим.

  5. Загартування потрібно проводити з урахуванням індівідуальних особливочтей організму.

(Слайд 11) Будьте здоровими.

Слово вчителя. Незважаючи на бурхливий розвиток хімії та зростання кількості нових, досить ефективних, синтетичних лікарських препаратів, лікарські рослини й надалі залишаються одним з основних джерел одержання лікувальних й профілактичних засобів при захворюваннях різних систем людського організму, зокрема, дихальної системи.


До виступу запрошується група знахарів.(7 хв.)

(Слайд 1) Назва роботи «Лікування захворювань органів дихання лікарськими травами»

(Слайд 2) Застосування рослин для лікування численних недуг людини почалося із незапам'ятної давнини. Фітотерапія (лікування рослинами) така ж давня, як і історія людської цивілізації.

(Слайд 3) У Харківській області зростає понад 40 видів рослин, які згідно літературних даних виявляють ту чи іншу фітотерапевтичну дію при лікуванні ними захворювань дихальної системи. Нами було виокремлено 8 найбільш широко вживаних із них в офіційній та народній медицині й проаналізовано їх біологічні особливості, та найбільш ефективні періоди заготівлі лікарської сировини.

(Слайд 4) Серед таких рослин: аніс звичайний - Anisum vulgare Gaertn., бузина чорна - Sambucus nigra L., дивина густоквіткова - Verbascum densiflorum BertoL, копитняк європейський -Asarum europaeum L., липа серцелиста - Tilia cordata Mill., малина – Rubus idaeus L., материнка звичайна - Origanum vulgare L., калина - Populus tremula L.

(Слайд 5) Аніс звичайний - Anisum vulgare Gaertn Препарати анісу призначають при ларингіті, трахеїті, бронхопневмонії, коклюші у дітей. Вони полегшують відхаркування і сприяють розрідженню харкотиння, прискорюють евакуацію його і продуктів запалення слизової оболонки з дихальних шляхів, мають бактерицидну дію. Аніс використовують також для виготовлення крапель нашатирно-анісових та комплексних настойок.

(Слайд 6) Фото рослини

(Слайд 7) Малина - Rubus idaem L

Плоди використовують при застуді та запаленні легенів, як додаток до протимікробних препаратів. Вони істотно прискорюють процес одужання. При застуді користуються ягодами сушеної малини. Беруть 3-4 столові ложки ягід, заливають 1 склянкою окропу і настоюють 2 год. П'ють як чай 3-4 склянки на добу.
Для лікування захворювань дихальних шляхів використовують листки малини звичайної разом з квітковими стеблами вересу звичайного, чебрецю, квітками бузини чорної, квітками липи серцелистої у співвідношенні 3:2:1:2. Беруть 3 столові ложки суміші, заливають склянкою окропу й настоюють 10 хвилин. Хворим рекомендується пити по 1 склянці як чай 2-3 рази на добу.
Користуються як потогінним відваром однорічних стебел малини, гілочок вишні та гілочок смородини у співвідношенні 1:1:2. Беруть 2 столові ложки подрібненої суміші, заливають 1 склянкою води, кип'ятять на малому вогні 10 хвилин і настоюють 1 годину. П'ють по 2-3 склянки на добу як чай.
Витяжка малинового кореня має протизапальну дію при захворюваннях дихальних шляхів застудного характеру.
(Слайд 8) При застуді на перший день в ліжку п'ють по 2-3 склянки на ніч чаю з 4 столових ложок ягід сухої малини, який настоюють протягом 20 хвилин, після чого проціджують. Як потогінний засіб п'ють 2-3 склянки чаю на ніч з малиновим варенням (2 чайні ложки на 1 склянку окропу). Дуже корисно вживати з профілактичною метою захворювань на грип, ангіну, особливо взимку, настій листків малини, квіток суниць лісових і трави меліси лікарської та материнки звичайної у співвідношенні 2:3:2:2. При цьому беруть 2 столові ложки суміші, заливають 1 склянкою окропу й настоюють 10 хвилин. П'ють як чай по 2-3 склянки протягом доби. Такий чай ще й тамує спрагу, бадьорить тіло, підвищує працездатність та самопочуття.

(Слайд 9) Липа серцелиста - Tiliacordata Mill Квітки з приквітковими листками мають сильну потогінну дію, а також виявляють жарознижуючий та протизапальний вплив. Через те, що липовий цвіт містить слиз, він заспокоює біль, і діє протисудомно.

(Слайд 10) Бузина чорна - Sambucm nigra L. Профілактичний засіб захворювань дихальних шляхів - повидло та киселі із ягід бузини чорної, які їдять у довільній кількості. Дуже корисно вживати варені, протерті і проціджені ягоди, додаючи на 1 склянку цієї маси 1 столову ложку меду.
Квітки, плоди та кора бузини чорної знаходять застосування як у науковій, так і в народній медицині, їх використовують для лікування запальних хвороб дихальних шляхів, зокрема катарів, грипу, пневмонії, ангіни, ларинготрахеїту. Для лікування хвороб дихальних шляхів п'ють настій 1 столової ложки квіток бузини чорної на 1 склянці окропу, який настоюють ЗО хв.

(Слайд 11) Фото рослини.

(Слайд 12) Копитняк європейський - Asarum europaeum L.

Препарати копитняка європейського посилюють вентиляційну здатність легень, бажано використовувати при бронхіальній астмі, ангіні. У науковій медицині копитняк не застосовується.


Відвар листків копитняка застосовують при гострому бронхіті. Для цього беруть 0,2-0,3 г порошку листків рослини, заливають 1 склянкою окропу, кип'ятять 1—2 хвилини й проціджують. П'ють відвар по 1 столовій ложці 2 рази на день протягом 2 тижнів.
Настій копитняка європейського вживають як відхаркувальний засіб при бронхіті.

(Слайд 13) Фото рослини.

(Слайд 14) Будьте здорові.

Слово вчителя. Команда «Журналісти» підготувала кожному з вас буклети, які будуть вам нагадувати про сьогоднішній урок і допоможуть берегти таке дорогоцінне для нас здоров'я.

ІІІ. Закріплення матеріалу. Наостанок давайте спробуємо спільно вирішити кросворд. (слайд 3 з презентації вчителя) (6 хв.).

1. Загальнооздоровлювальний профілактичний захід(загартування).

2. ГРЗ, спричиняється паличкою(дифтерія).

3. Запалення тканин легень і кінцевих розгалужень бронхів (пневмонія).

4. Запалення слизової оболонки однієї з придаткових пазух носа (гайморит).

5. Гостре захворювання, яке спричиняється туберкульозною паличкою(туберкульоз).

6. Гостра респіраторна вірусна інфекція (ГРВІ).

7.Профілактичний захід, що запобігає захворюванню на туберкульоз (флюорографія).

Дякую всім командам за змістовні і пізнавальні доповіді.

Бажаю всім міцного здоров'я!




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка