Закону України «Про очищення влади»



Скачати 375.81 Kb.
Дата конвертації09.03.2016
Розмір375.81 Kb.
ЗВІТ

про результати проведення перевірки щодо виконання

Державною фіскальною службою України

норм Закону України «Про очищення влади»
На виконання пункту 3 Витягу з протоколу № 100 засідання Кабінету Міністрів України від 21.09.2015 спільна робоча група з представників Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України
(далі – Мінфін), Національного агентства України з питань державної служби та Секретаріату Кабінету Міністрів України у період з 29.09.2015 по 08.10.2015 провела перевірку виконання Державною фіскальною службою України (далі – ДФС України) норм Закону України від 16.09.2014
№ 1682 VII «Про очищення влади» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 563, із змінами і доповненнями від 28.03.2015 (далі – Порядок проведення перевірки).
Склад спільної робочої групи з проведення перевірки щодо виконання ДФС України норм Закону України «Про очищення влади»


КОЗАЧЕНКО –

Тетяна Анатоліївна






директор Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України, керівник робочої групи

ДИМОВ –

Дмитро Федорович






заступник директора Департаменту – начальник відділу забезпечення організації проведення перевірок, передбачених положеннями Закону України «Про очищення влади», Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України, член робочої групи

КРАВЧЕНКО –

Ірина Валеріївна






начальник відділу забезпечення ведення Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади», Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України, член робочої групи

ЛЯШОК –

Дмитро Юрійович






головний спеціаліст відділу забезпечення організації проведення перевірок, передбачених положеннями Закону України «Про очищення влади», Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України, член робочої групи

ОСАДЧИЙ –

Олег Васильович

 




головний спеціаліст відділу забезпечення організації проведення перевірок, передбачених положеннями Закону України «Про очищення влади», Департаменту з питань люстрації Міністерства юстиції України, член робочої групи



КРОХМАЛЬОВА –

Яна Едуардівна


ОНИЩУК –


Олег Євгенович

 





головний спеціаліст відділу забезпечення організації проведення перевірок, передбачених положеннями Закону України «Про очищення влади», Департаменту з питань люстрації, член робочої групи

  • заступник директора Департаменту – начальник відділу контролю за дотриманням законодавства по боротьбі з корупцією Департаменту контролю та взаємодії з органами влади Національного агентства України з питань державної служби, член робочої групи

НОВІКОВА –

Юлія Вікторівна






головний спеціаліст відділу контролю за дотриманням законодавства по боротьбі з корупцією Департаменту контролю та взаємодії з органами влади Національного агентства України з питань державної служби, член робочої групи

ІВАХНЕНКО –

Олена Вікторівна






заступник начальника Управління з питань діяльності правоохоронних органів та органів юстиції, завідуюча відділом з питань діяльності органів юстиції цього Управління Департаменту з питань безпеки, оборони та діяльності органів юстиції Секретаріату Кабінету Міністрів України, член робочої групи

ДУБОВИЙ –

Сергій Володимирович







начальник відділу запобігання та протидії корупції Департаменту персоналу, організаційної роботи, запобігання та протидії корупції Міністерства фінансів України, член робочої групи

МАНЬКОВСЬКИЙ –

Максим Вікторович






секретар Громадської ради з питань люстрації при Міністерстві юстиції України, член робочої групи (за згодою)


Щодо організації роботи в ДФС України відповідно до Закону України «Про очищення влади»
З метою забезпечення виконання вимог Закону ДФС України здійснено такі заходи:

- наказом ДФС України від 14.11.2014 № 270 «Про початок проведення перевірки відповідно до Закону України «Про очищення влади» розпочато перевірку в центральному апараті ДФС та керівників територіальних органів ДФС України, відповідальним за проведення перевірки визначено Департамент персоналу;

- наказом ДФС України від 21.11.2014 № 320 «Про затвердження заходів» затверджено заходи з проведення перевірки виконання Закону України «Про очищення влади» в апараті ДФС, у територіальних органах та спеціалізованих департаментах ДФС України;

- наказом ДФС України від 24.02.2015 № 117 «Про початок проведення перевірки відповідно до Закону України «Про очищення влади» стосовно посадових і службових осіб Міндоходів» розпочато перевірку стосовно посадових і службових осіб Міндоходів.


Під час проведення перевірки робочою групою:
1. Досліджено та опрацьовано особові справи працівників центрального апарату ДФС України (голів та заступників), самостійних структурних підрозділів центрального апарату ДФС України (керівників та заступників), територіальних органів ДФС України (керівників, заступників, у тому числі податкової міліції, керівників, заступників митниць відповідного рівня) (додаток 1).
2. Досліджено інформацію щодо судових справ, які стосуються реалізації Закону, учасником (позивачем, відповідачем, третьою особою) у яких виступало/виступає ДФС України відповідно до інформації, наданої ДФС України; рішення, на підставі яких органом перевірки (ДФС України) не було застосовано до особи заборони, передбачені Законом, та/або відновлено на роботі звільнених на підставі застосування Закону осіб (додаток 2).
3. Опрацьовано надану ДФС України інформацію щодо працівників ДФС України, які отримали статус учасника бойових дій АТО та стосовнояких внаслідок отримання статусу учасника бойових дій АТО не застосовані (або скасовані) заборони, передбачені частинами другою, третьою, четвертою статті 3 Закону.
4. Опрацьовано надану ДФС України інформацію стосовно державних підприємств, у тому числі акціонерних товариств (100% акцій державної власності), що належать (належали) до сфери управління ДФС України (додаток 3).
5. Досліджено інформацію щодо працівників ДФС України, які обіймали посади, визначені в пунктах 1, 3, 4 частини другої статті 3 Закону, та які подали до Міністерства доходів і зборів України (далі – Міндоходи) заяви про звільнення за власним бажанням (крім переведення) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014.
6. Досліджено порядок оприлюднення інформації у сфері очищення влади на сайтах ДФС України та її територіальних підрозділів.
1. Щодо перевірки осіб за посадами та критеріями, які відображаються в особовій справі (трудова книжка/послужний список) за статтею 3 Закону


    1. Центральний апарат ДФС України (голова, заступники)

Перевіркою не виявлено осіб центрального апарату (голова, заступники), на яких розповсюджуються визначені Законом критерії (частина перша, пункти 1 – 8 частини другої, частина четверта статті 3 Закону) та відповідно застосовується заборона, передбачена частиною третьою статті 1 Закону.


    1. Самостійні структурні підрозділи центрального апарату ДФС України (керівники, заступники)

Перевіркою виявлено:




всього

37 осіб


З них:

керівників, заступників керівників самостійних структурних підрозділів центрального апарату ДФС України, на яких розповсюджуються визначені Законом критерії (частина перша, пункти 1 – 8 частини другої, частина четверта статті 3 Закону) та відповідно застосовується заборона, передбачена частиною третьою статті 1 Закону.

стосовно

21 особи


складено Довідки про результати перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади» (далі – Довідка за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки), в яких зазначено, що до зазначених осіб передбачені частиною третьою статті 1 Закону заборони не застосовуються, що не відповідає вимогам Закону;


стосовно

16 осіб


відсутні довідки про результати перевірки, чим порушено строки проведення перевірки, передбачені Порядком проведення перевірки.

Слід зазначити, що стосовно вищевказаних 21 особи всі довідки за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки складені за підписом директора Департаменту персоналу ДФС України


Пригаровського В.М. та погоджено Головою ДФС України Насіровим Р.М.
Усього відповідно до штатного розпису керівників, заступників керівників самостійних структурних підрозділів центрального апарату ДФС України – 88 осіб (без врахування посад, що є вакантними).

Таким чином, 37 осіб, на яких поширюються визначені Законом критерії, становить 42,04% від загальної кількості таких осіб.


Перелік керівників, заступників керівників самостійних структурних підрозділів центрального апарату ДФС України, на яких розповсюджуються визначені Законом критерії (частина перша, пункти 1 – 8 частини другої, частина четверта статті 3 Закону) та відповідно застосовується заборона, передбачена частиною третьою статті 1 Закону, наведено у додатку 4.


    1. Територіальні органи ДФС України (керівники, заступники, в тому числі податкової міліції, керівники, заступники митниць відповідного рівня)

Перевіркою виявлено:




Усього

39 осіб



З них:

які обіймають посади в територіальних органах ДФС України (керівники, заступники), на яких розповсюджуються визначені Законом критерії (частина перша, пункти 1 – 8 частини другої, частини четвертої статті 3 Закону) та відповідно застосовується заборона, передбачена частиною третьою статті 1 Закону.

стосовно

14 осіб


складено Довідки за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки, в яких зазначено, що до зазначених осіб передбачені частиною третьою статті 1 Закону заборони не застосовуються, що не відповідає вимогам Закону;


стосовно

25 осіб


відсутні довідки про результати перевірки, чим порушено строки проведення перевірки, передбачені Порядком проведення перевірки.

Слід зазначити, що стосовно вищевказаних 14 осіб усі довідки за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки складені за підписом директора Департаменту персоналу ДФС України


Пригаровського В.М. та погоджено Головою ДФС України Насіровим Р.М.
Усього відповідно до штатного розпису керівників, заступників керівників у територіальних органах ДФС України – 254 особи (без урахування посад, що є вакантними).

Таким чином, 39 осіб, на яких поширюються визначені Законом критерії, становить 15,35% від загальної кількості таких осіб.


Перелік керівників, заступників керівників у територіальних органах ДФС України, на яких розповсюджуються визначені Законом критерії (частина перша, пункти 1 – 8 частини другої, частина четверта статті 3 Закону) та відповідно застосовується заборона, передбачена частиною третьою статті 1 Закону, наведено у додатку 5.
Окремо зазначаємо, що при вивченні особової справи начальника Головного управління ДФС у м. Києві Демченко Л.Д. робочою групою виявлено таке.

ДФС України листом від 11.06.2015 № 231/4/04/01-02-13 просила Міністра фінансів України Н. Яресько погодити кандидатуру Демченко Л.Д. на посаду начальника Головного управління ДФС у м. Києві.

До вказаного листа ДФС України додано додаток, у тому числі довідку за підписом директора Департаменту персоналу ДФС України Пригаровського В.М. про результати перевірки відомостей, зазначених в особовій справі та/або трудовій книжці, якою встановлено, що відповідно до критеріїв здійснення очищення влади, визначених у частині першій, пунктах 1 – 8 частини другої та пунктах 1, 2 частини четвертої статті 3 Закону, до Демченко Л.Д. не застосовується заборона, передбачена частиною третьою статті 1 Закону.

З урахуванням вищевикладеного вбачається, що директором Департаменту персоналу ДФС України Пригаровським В.М. до 11.06.2015 (до написання листа на адресу Мінфіну про погодження кандидатури Демченко Л.Д.) визначено відсутність критеріїв здійснення очищення влади щодо Демченко Л.Д.

У відповідь на зазначений лист Міністром фінансів України Н. Яресько погоджено кандидатуру Демченко Л.Д. у разі дотримання ДФС України, в тому числі вимог Закону України «Про очищення влади» (лист міститься в матеріалах особової справи особи, на запит робочої групи завірену копію листа не надано).

У подальшому в доповідній записці Голові ДФС України Насірову Р.М. від 18.06.2015 директор Департаменту персоналу Пригаровський В.М. зазначив, що на Демченко Л.Д. поширюються критерії, передбачені


пунктом 4 частини другої статті 3 Закону, що є підставою для застосування заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 Закону у зв’язку з тим, що остання у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 обіймала посаду заступника начальника ДПІ у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві. Зазначено, що Демченко Л.Д. подано заяву від 17.06.2015 (вх. ДФС України від 18.06.2015 № 2058/інші), якою надано рішення Голосіївського районного суду м. Києва від 05.06.2015 у справі № 752/9073/15-ц, яким визнано недостовірною інформацію ГО «Громадський рух «Автомайдан» та адвоката Лози Д.О. відносно Демченко Л.Д. щодо поширення на неї дії Закону (без відмітки про набрання рішенням суду законної сили). У зв’язку з цим, директором Департаменту персоналу Пригаровським В.М. зазначено про відсутність підстав для застосування до Демченко Л.Д. заборон, передбачених Законом, і, як наслідок – відмови останній у працевлаштуванні до Головного управління ДФС у м. Києві.

Разом з цим неодноразово на адресу Міністерства юстиції України надходили листи ДФС України (від 24.04.2015 № 10211/5/99-99-04-01-01-16, від 19.08.2015 № 20034/5/99-99-04-01-01-16), якими ДФС України стверджувало, що оскільки Демченко Л.Д. у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 обіймала посаду заступника начальника ДПІ у Печерському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві, то на неї розповсюджується критерій здійснення очищення влади (частина друга статті 3 Закону).


Таким чином, всупереч вимогам Закону (пункт 4 частини другої
статті 3 Закону, Порядку проведення перевірки (пункти 42, 43) директором Департаменту персоналу Пригаровським В.М.:

  1. складено довідку про результати перевірки відомостей, зазначених в особовій справі та/або трудовій книжці (до написання та подання Демченко Л.Д. заяви про проведення перевірки, передбаченої Законом), до якоївнесено недостовірні дані. Наслідком стало погодження Міністром фінансів України та Головою Київської міської держадміністрації кандидатури Демченко Л.Д. на посаду начальника Головного управління ДФС у м. Києві всупереч вимогам Закону;

  2. складено доповідну записку від 18.06.2015, в якій зазначено про відсутність підстав для застосування до Демченко Л.Д. заборон, передбачених Законом, на підставі рішення Голосіївського районного суду
    м. Києва від 05.06.2015 у справі № 752/9073/15-ц (предметом розгляду даної справи був захист честі, гідності та ділової репутації між приватними особами щодо спростування недостовірної інформації, опублікованої у мережі Інтернет; позовної вимоги про зобов’язання ДФС України вчинити будь-які дії не заявлялось; ДФС України до участі у цій справі залучено не було; без підтвердження набрання рішенням суду законної сили).

Наслідком вищевикладеного стало незаконне призначення на посаду начальника Головного управління ДФС у м. Києві особи, на яку поширюються критерії, передбачені пунктом 4 частини другої статті 3 Закону, що є підставою для застосування заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 Закону.


    1. Виконання доручення Кабінету Міністрів України від 14.03.2015 № 56 (звірка).

Не відпрацьовано ДФС України належним чином, відповідно до листа від 08.10.2015 № 23733/5/99-99-04-01-01-16 ДФС України повідомила про необхідність опрацювати у ручному режимі більше тисячі особових справ працівників, орієнтовний час надання інформації – 01.11.2015.


Робоча група не погоджується із поясненням щодо недостатності ДФС України часу для усунення недоліків виконання доручення Кабінету Міністрів України від 14.03.2015 № 56 у частині звірки у зв’язку з тим, що зазначена інформація вже була предметом виконання ДФС України у березні 2015 року та вказане доручення було виконано не в повному обсязі (лист ДФС України від 20.03.2015 № 6652/5/99-99-04-01-01-16).


  1. Щодо судових справ, які стосуються реалізації Закону, учасником (позивачем, відповідачем, третьою особою) у яких виступало/виступає ДФС України




    1. Результати опрацювання робочою групою інформації щодо наданого переліку судових справ викладені в додатку 2.

ДФС України надано реєстр щодо наявності 171 судової справи, інформація щодо яких врахована під час перевірки.




    1. Щодо копій судових рішень, на підставі яких органом перевірки (ДФС України) не було застосовано до осіб заборони, передбачені Законом, та/або відновлено на роботі звільнених на підставі застосування Закону осіб, повідомляємо, що було надано 64 рішення, з яких 8 рішень стосуються оскарження в частині обіймання посад, 56 рішень – в частині проведення майнової перевірки (частина восьма статті 3 Закону).

Водночас членам робочої групи не було надано копію рішення Голосіївського районного суду м. Києва від 05.06.2015 у справі


№ 752/9073/15-ц, з урахуванням якого директором Департаменту персоналу Пригаровським В.М. визначено відсутність підстав для застосування до Демченко Л.Д. заборон, передбачених Законом, і, як наслідок, останню було призначено на посаду.
Щодо 56 судових рішень, предметом позову в яких є скасування висновку про результати перевірки достовірності відомостей, вказаних у декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру (далі – висновок про результати майнової перевірки), та відновлення на посаді.

Звільнення осіб на підставі висновку про результати майнової перевірки та, відповідно, застосування заборон згідно з частиною восьмою статті 3 Закону відбулися переважно без належних законних підстав, внаслідок неправильного застосування норм законодавства у сфері очищення влади самими органами ДФС України, а саме неправильного тлумачення висновків про результати майнової перевірки органами ДФС України, зокрема неврахування наявності висновку про відповідність вартості майна/майнових прав декларанта, отриманого за час перебування на визначених Законом посадах, доходам, отриманим із законних джерел.

Таких рішень відповідно до наданих матеріалів ДФС України:

Сумська область – 29 судових рішень;

Харківська область – 12 судових рішень;

Запорізька область – 3 судові рішення;

Закарпатська область – 2 судові рішення;

Вінницька область – 3 судові рішення;

Донецька область – 2 судові рішення;

Рівненська, Чернівецька, Волинська, Одеська області – по 1 судовому рішенню.




    1. ДФС України не надано інформацію щодо причин неподання апеляційних скарг та посадових осіб, які приймали відповідне рішення, що оформлюється «Рішенням про недоцільність оскарження», форма якого затверджена відповідно до наказу Міністерства доходів і зборів України від 27.12.2013 № 857.

Запит робочої групи щодо реєстру судових справ, які стосуються реалізації Закону, направлено для ідентифікації кількості судових оскаржень дій, бездіяльності, рішень органу перевірки/органу, що проводить перевірку (ДФС України).

Наданий реєстр містить інформацію про 171 судову справу, є неповним та не відображає реального стану наявності судових справ.
Так, виявлення відсутності інформації про деякі судові справи, що свідчать про неприпустимі системні порушення виконання Закону з боку ДФС України та потребують освітлення, надання оцінки в цьому Звіті, зокрема щодо такого.
У провадженні Київського окружного адміністративного суду знаходиться справа № 810/2259/15 за позовом Кузьменка Володимира Борисовича до ДФС України, Міністерства освіти і науки України про визнання бездіяльності ДФС України протиправною щодо виконання вимог Закону стосовно Пашка Павла Володимировича та зобов’язання вчинити дії.

Пашко П.В. у період з 25.02.2010 по 22.02.2014 обіймав такі посади, які відповідають критеріям у визначений Законом період:




посада з/до

днів на посаді

посада

критерій відповідно до закону, примітки

25.02.2010

16.03.2011



385

Заступник Голови Державної митної служби України

посада відповідає критерію п.3 ч.1 ст.3 Закону (керівник центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику, їх першого заступника чи заступника)

17.03.2011

29.12.2011



288

Начальник Департаменту митних інформаційних технологій та статистики

посада відповідає критерію п.7 ч.1 ст.3 (керівник, заступник керівника самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику)

30.12.2011

26.06.2012



180

Радник голови відділу інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності Голови Служби Державної митної служби

 

27.06.2012

29.07.2012



33

Виконуючий обов’язки директора Організаційно-розпорядчого Департаменту Державної митної служби

приступив до виконання обов’язків і виконував всі повноваження за посадою що відповідає критерію п.7 ч.1 ст.3 (керівник, заступник керівника самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику)

30.07.2012

04.12.2012



128

Директор Організаційно – розпорядчого департаменту Державної митної служби

посада відповідає критерію п.7 ч.1 ст.3 (керівник, заступник керівника самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику)

05.12.2012

18.03.2013



104

Директор Департаменту митних інформаційних технологій та статистики Державної митної служби

посада відповідає критерію п.7 ч.1 ст.3 (керівник, заступник керівника самостійного структурного підрозділу центрального органу (апарату) центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову та/або митну політику)

19.03.2013

22.02.2014

341

Заступник начальника управління організації митного контролю та оформлення департаменту митної справи Міністерства доходів і зборів України

закінчення періоду відповідно до частин 1,2 ст.3 Закону 22.02.2014, зазначена особа перебувала на посаді до 09.10.2014



938






Загальна кількість днів у період з 25.02.2010 по 22.02.2014 обіймання Пашком П.В. посад, які підпадають під критерій, визначений пунктом 3 та пунктом 7 частини першої статті 3 Закону, за сукупністю перевищує 900 днів, що безпосередньо перевищує один рік.

Згідно з частиною третьою статті 1 Закону заборона застосовується до осіб, зазначених у частинах першій, другій, четвертій та восьмій статті 3 цього Закону. Визначені особи не можуть обіймати посади, щодо яких здійснюється очищення влади (люстрація), протягом десяти років з дня набрання чинності цим Законом.

Наявність відомостей в особовій справі особи про перебування її у період з 25.02.2010 по 22.02.2014 на посадах, визначених пунктами 3 та 7 частини першої статті 3 Закону, сукупно більше року є безумовною підставою для застосування до особи заборони, визначеної частиною третьою статті 1 Закону, звільнення цієї особи на підставі пункту 72 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП України) та внесення відомостей про цю особу до Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади» (далі – Реєстр), у порядку та строки, визначені Законом.

Оскільки Пашко П.В. на момент набрання чинності Законом перебував на посаді директора Департаменту розвитку митної справи ДФС України, питання про його звільнення відповідно до вимог Закону належало до компетенції Голови ДФС України Білоуса І.О., який мав звільнити його на підставі Закону ще до 27.10.2014 (впродовж 10-ти днів з дня набрання чинності Законом, а саме з 16.10.2014, пункт 2 Прикінцевих та перехідних положень), що не було зроблено, чим порушено вимоги Закону.

01.12.2014 Пашко П.В. подав на ім’я Голови ДФС заяву про проведення перевірки, передбаченої Законом, в якій повідомив, що заборони, визначені частиною третьою або четвертою статті 1 Закону, не застосовуються щодо нього та надав згоду на проходження перевірки та оприлюднення відомостей щодо себе відповідно до вимог Закону. Незважаючи, що відомості у зазначеній заяві спростовувались матеріалами особової справи Пашка П.В., ДФС України знову не застосувало заборони.

Пашко П.В. не тільки не був звільнений і відомості щодо нього не були надіслані до Міністерства юстиції України для внесення до Реєстру, а наказом ДФС України від 29.12.2014 № 2195-о Пашка П.В. звільнено з посади директора Департаменту розвитку митної справи ДФС України у зв’язку з переведенням його на посаду в.о. ректора Національного університету державної податкової служби України на підставі пункту
5 частини першої статті 36 КЗпП України.

Крім цього на підставі пункту 6 частини другоїстатті 42 Закону України «Про вищу освіту» не може бути обрана, призначена (у тому числі виконувачем обов’язків) на посаду керівника вищого навчального закладу особа, яка підпадає під дію частини третьої статті 1 Закону (люстрацію).

Враховуючи вимоги пункту 493 Порядку проведення перевірки, обов’язок проведення перевірки у разі звільнення особи шляхом переведення лежить на органі, який розпочав перевірку.

Таким чином, ДФС України зобов’язано закінчити перевірку, строки якої ДФС України прострочені, скласти довідку за формою згідно з


додатком 5 до Порядку проведення перевірки, копія якої надсилається в той самий день до органу, до якого особа переведена.
Також потребують оцінки дії керівництва ДФС України щодо дотримання вимог Закону в частині його застосування до таких посадових осіб ДФС України.

Окружним адміністративним судом м. Києва розглядалися справи:


№ 826/407/15 за позовом

Куришко Л.А. (перший заступник начальника Головного управління ДФС у Житомирській обл.),

Процая І.А. (перший заступник начальника Міжрегіонального головного управління ДФС – Центрального офісу з обслуговування великих платників),

Мельника М.В. (перший заступник начальника Головного управління ДФС у Тернопільській обл.),

Коломійця В.В. (начальник Головного управління ДФС у Черкаській обл.),

Іванова С.В. (начальник митного поста «Одеса-порт»)

(постанова від 24.02.2015);
№ 826/5065/15 за позовом

Розмоша В.І. (заступник директора Департаменту правової роботи ДФС України),

Притули Є.М. (перший заступник начальника Міжрегіонального головного управління ДФС – Центрального офісу з обслуговування великих платників)

(постанова від 30.03.2015)


до ДФС України про визнання протиправними дій, скасування наказу, зобов’язання утриматись від вчинення дій.
Усі ці справи стосуються скасування одного наказу ДФС України, а саме від 25.12.2014 № 397 (далі – Наказ № 397) щодо поширення на позивачів критеріїв, передбачених частиною другою статті 3 Закону, внаслідок чогодо вищезазначених осіб застосовуються заборони, передбачені Законом. При цьому Наказ № 397 готувався особою, яка вказана як така, щодо якої застосовуються заборони, а саме Розмош В.І. (про що свідчить інформація у Наказі № 397).
У зазначених справах не було апеляційного оскарження ДФС України, не зважаючи на беззаперечні підстави:

  1. до вищезазначених осіб також розповсюджується заборона, передбачена частиною першою статті 3 Закону (застосування якої не залежить від подання заяви про звільнення чи отримання статусу учасника бойових дій АТО);

  2. відповідно до інформації, викладеної у судових постановах, всі заяви про звільнення були подані особами 11 – 12 лютого 2014 року (вхідні номери ДФС України П/927 від 11.02.2014; К/936 від 12.02.2014; К/932 від 12.02.2014; І/995 від 13.02.2014; М/929 від 12.02.2014; Р/926 від 11.02.2014; П/994 від 13.02.2014). Відповідно до частини першої статті 38 КЗпП працівник має право розірвати трудовий договір, укладений на невизначений строк, попередивши про це власника або уповноважений ним орган письмово за два тижні.

З урахуванням вищевикладеного вбачається, що навіть у разі задоволення зазначених заяв у двотижневий термін (тобто вже після 22.02.2014, що визначено кінцевою датою у частині другій статті 3 Закону),на особу поширюються критерії, визначені частиною другою статті 3 Закону. Незважаючи на це, судові рішення у справах не оскаржувалися.
Постановами у зазначених судових справах визнано протиправним та скасовано Наказ № 397 та зобов’язано ДФС України утриматись від вчинення дій по звільненню вищезазначених осіб з підстав непоширення на них критеріїв, передбачених частиною другою статті 3 Закону, що жодним чином не перешкоджає їх звільнити з підстав поширення на них критерію, визначеного частиною першою статті 3 Закону.
Слід окремо зазначити, що із вищевказаних 7-ми осіб - особова справа Іванова С.В. (начальник митного поста «Одеса-порт») не перевірялась членами робочої групи, так як він не обіймає на час перевірки визначений рівень посад, у зв’язку з цим виникає необхідність додаткового вивчення матеріалів відносно нього.

3. Щодо перевірки підстав незастосування заборон за частиною сьомою статті 1 Закону (учасники бойових дій АТО)
Відповідно до частини сьомої статті 1 Закону заборона, передбачена частинами третьою та четвертою цієї статті, не застосовується до осіб, зазначених у частинах другій – четвертій статті 3 цього Закону, які визнані учасниками бойових дій під час проведення антитерористичної операції на сході України у встановленому законодавством порядку.

На запит робочої групи щодо надання переліку осіб, які визнані учасниками бойових дій під час проведення АТО, ДФС України було надано дві незавірені копії посвідчень учасника бойових дій АТО, виданих Скороходу Ігорю Володимировичу (перший заступник начальника Головного управління ДФС у м. Києві) та Яровому Олександру Володимировичу (начальник другого оперативного управління Головного управління власної безпеки ДФС України), на яких поширюються критерії, визначені частиною другою статті 3 Закону.

Слід зазначити, що робочій групі не надано належним чином завіреного повного переліку осіб, у зв'язку з чим неможливо встановити випадки, у яких ДФС України не було застосовано заборони до осіб, які отримали статус учасника бойових дій АТО.

Ненадання повного переліку осіб на запит робочої групи може свідчити про приховування випадків незастосування ДФС України до осіб заборон, визначених Законом.


4. Щодо перевірки державних підприємств, у тому числі акціонерних товариств (100% акцій державної власності), що належать (належали) до сфери управління ДФС України
ДФС України надано перелік державних підприємств, які знаходяться/знаходились у сфері управління ДФС України та Міндоходів, інформацію щодо осіб, які займали посади керівників цих підприємств, та зазначено, що всі вказані підприємства не надавали адміністративні послуги. На додаткові питання щодо уточнення інформації, чи вчиняли вказані підприємства дії, необхідні для надання адміністративних послуг, інформація ДФС України надана не була.

У зв'язку з вищенаведеним неможливо об'єктивно дослідити правомірність проведення перевірок відповідно до Закону державних підприємств, що належать до сфери управління ДФС України.


5. Щодо інформації про реалізацію проведення перевірки в органах ДФС України
Під час проведення перевірки робочою групою були поставлені такі питання:

  • кількість працівників станом на момент перевірки (загалом та кількість осіб, на яких розповсюджується Закон щодо проведення люстраційної перевірки);

  • кількість осіб, щодо яких розпочато проведення передбаченої Законом перевірки;

  • кількість осіб, щодо яких закінчено передбачену Законом перевірку (складено довідку за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки);

  • кількість осіб, щодо яких було застосовано заборони, передбачені Законом.

Інформація із зазначених питань, розпорядником якої є виключно ДФС України та яка створюється в процесі проведення нею передбаченої Законом перевірки, не надана робочій групі. Інші джерела отримання вказаної інформації відсутні.

Відсутність такої інформації унеможливлює повний та всебічний аналіз результативності організованої роботи ДФС України щодо виконання вимог Закону.
6. Щодо переліку осіб, які обіймали посади, визначені в пунктах 1, 3, 4 частини другої статті3 Закону, та які подали до Міндоходів заяви про звільнення за власним бажанням (крім переведення) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014
Відповідно до частини другої статті 3 Закону заборона, передбачена частиною третьою статті 1 цього Закону, застосовується до осіб, які обіймали посаду (посади) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 та не були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням.

ДФС України надано перелік осіб, які обіймали посади, визначені в пунктах 1,3,4 частини другої статті 3 Закону та подали до Міністерства доходів і зборів України заяви про звільнення за власним бажанням (крім переведення) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014.


У цьому переліку визначено 18 осіб (із зазначенням дати подання таких заяв), з них:

  • 11 осіб було звільнено з посад за власним бажанням;

  • 7 осіб не було звільнено, оскільки не розглянуто їх заяви.

Робочою групою перевірено особові справи 7-ми осіб, заяви про звільнення яких не було розглянуто, проте таких заяв виявлено не було. Водночас в особових справах містились копії судових рішень Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.02.2015 у справі № 826/407/15 (щодо Куришко Л.А., Процая І.А., Мельника М.В., Коломійця В.В., Іванова С.В.) та від 30.03.2015 у справі № 826/5065/15 (щодо Розмоша В.І., Притули Є.М.), з описової частини яких вбачається, що факт подання таких заяв було підтверджено самим відповідачем (ДФС України) в судових засіданнях.

Членами робочої групи було перевірено інформацію в автоматизованій системі електронного документообігу «Управління документами» щодо вхідної реєстрації заяв про звільнення вищезазначених осіб за власним бажанням, проте скановані копії таких заяв у електронному документообігу ДФС України також відсутні.
Наказом № 397 затверджено список посадових осіб апарату ДФС України та керівників територіальних органів ДФС України, до яких застосовуються заборони, передбачені частиною третьою статті 1 Закону на основі критеріїв, визначених пунктами 3, 4 частини другої статті 3 Закону, до якого включено лише осіб, які подали заяви про звільнення за власним бажанням та не були звільнені. В подальшому цей наказбуло скасовано в судовому порядку та судом зобов’язано ДФС України утриматись від звільнення зазначених осіб на підставі Закону.
Наказ № 397 було підписано 25.12.2014 Головою ДФС України Білоусом І.О. Протягом 3-х днів усі вищезазначені особи повинні бути звільнені, а відомості щодо них повинні бути направлені до Мін’юсту для внесення до Реєстру.

Натомість протягом декількох місяців до винесення рішень у цих справах зазначені особи не були звільнені, незважаючи на те, що Закон є спеціальним, інші законодавчі акти застосовуються в частині, що не суперечить Закону, і Закон не передбачає відтермінування його виконання.


Як було зазначено в пункті 2.3 Звіту, виконавцем даного наказу є посадова особа, яка перебуває в цьому списку осіб, щодо яких застосовуються заборони, передбачені Законом (Розмош В.І.).

Також зазначаємо, що заборона, передбачена частиною третьою


статті 1 Закону, не застосовується до осіб, які обіймали посаду (посади) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 та були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням. Лише подання заяви про звільнення не є підставою щодо незастосування заборон.

Вивчаючи зазначені документи, робоча група дійшла висновку про наявність неналежного виконання ДФС України вимог Закону щодо строків виконання Закону, підстав застосування заборон, що за сукупністю свідчить про можливу наявність корупційних складових в діях посадових осіб ДФС, що підтверджується таким:



  1. Наказ № 397 складено виключно щодо 7-ми посадовців, копії судових рішень у справах щодо оскарження цього наказу долучені до особових справ вказаних осіб як підстава незастосування заборон, визначених Законом. Інших наказів, які встановлювали б факт відповідності інших посадових осіб ДФС України визначеним Законом критеріям, Головою ДФС України не видавалось. Наведене свідчить про вибіркове застосування Закону. Наказ № 397 не був виконаний ні протягом 3-х днів щодо звільнення осіб, до яких застосовуються заборони, ні взагалі в подальшому, у зв’язку з чим виникають обґрунтовані сумніви щодо того, що Наказ № 397 був створений не для виконання, а як правова підстава подання позовів особами, які вказані в Наказі № 397 і до яких застосовується заборона;

  2. позивачі у справах № 826/407/15, № 826/5065/15 наполягають, що у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 ними було подано заяви про звільнення, що унеможливлює застосування до них заборон на підставі поширення критерію частини другої статті 3 Закону, однак наявність таких заяв не підтверджується внутрішніми документами ДФС України, в автоматизованій системі електронного документообігу «Управління документами» відсутні скановані копії вхідних документів заяв таких осіб, такі документи відсутні в особових справах осіб, однак факт подання таких заяв було підтверджено самим відповідачем (ДФС України) в судових засіданнях;

  3. судові рішення не були оскаржені в апеляційному порядку, рішення щодо цього та інформацію про відповідальну особу, яка прийняла зазначене рішення, не було надано робочій групі;

  4. на всіх вищезазначених осіб відповідно до цього звіту розповсюджуються критерії частини першої статті 3 Закону, тобто вони мали бути звільнені до 27.10.2014 (протягом 10-ти днів з дня набрання чинності Законом), тому зазначені постанови суду не впливали на виконання Закону щодо вищевказаних осіб, оскільки стосувалися іншого критерію, а саме передбаченого частиною другою статті 3 Закону. При цьому, як вбачається з постанов суду, критерій, передбачений частиною першою статті 3 Закону, не був предметом розгляду і не заявлявся відповідачем (ДФС України).


ВИСНОВОК
На виконання пункту 3 Витягу з протоколу № 100 засідання Кабінету Міністрів України від 21.09.2015 спільна робоча група з представників Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Національного агентства України з питань державної служби та Секретаріату Кабінету Міністрів України у період з 29.09.2015 по 08.10.2015 провела перевірку виконання ДФС України норм Закону та Порядку проведення перевірки.

Порушення в роботі керівництва ДФС України (Білоуса І.О.,


Насірова Р.М.) мають системний характер і свідчать про неналежну організацію роботи органу в частині виконання вимог Закону, оскільки за 5 місяців перебування Голови ДФС Насірова Р.М. на посаді не зроблено дієвих кроків щодо організації належної роботи Департаменту персоналу, Департаменту правової роботи, проігноровано вимоги Закону, що призвело до значної кількості порушень у частині, що стосується виконання норм Закону і Порядку проведення перевірки.

Під час проведення перевірки ДФС України робочою групою перевірено матеріали особових справ та виявлено порушення щодо незастосування заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 Закону до:

  • 37 осіб, на яких поширюються визначені Законом критерії, що становить 42,04% від загальної кількості працюючих керівників, заступників керівників самостійних структурних підрозділів центрального апарату ДФС України – 88 осіб (без урахування посад, що є вакантними):




1. Башта С.І.

2. Боброва М.Г.

3. Видиборець А.П.

4. Гайшунов М.В.

5. Джигалов С.О.

6. Дубовцова О.В.

7. Заколодяжний В.В.

8. Кирчун А.М.

9. Косарчук В.П.

10.Крамаренко К.В.

11.Кузнєцов П.С.

12.Лазарєв О.М.

13.Лапшин Ю.В.

14.Литовченко Н.П.

15.Мельниченко І.С.

16.Муратов І.М.

17.Наумов С.М.

18.Ніколайчук О.О.

19.Німченко С.І.
20.Овчінніков О.Є.

21.Околіта М.В.

22.Павленко Ю.І.

23.Пітерська Т.В.

24.Привалова Н.Є.

25.Ревчук О.Р.

26.Ріжок І.М.

27.Розмош В.І.

28.Романчук Н.А.

29.Семененко О.Ю.

30.Сербайло А.І.

31.Стаднік Ю.В.

32.Супрун С.П.

33.Сьомка С.М.

34.Тарасенко В.О.

35.Тимофєєв І.В.

36.Цибко Л.П.

37.Чернов П.С.



  • 39 осіб, на яких поширюються визначені Законом критерії, що становить 15,35% від загальної кількості працюючих керівників, заступників керівників в територіальних органах ДФС України – 254 особи (без урахування посад, що є вакантними):



  1. Азаров Є.Ф.

  2. Андрухів В.М.

  3. Будзяновська Х.І.

  4. Войцещук А.Д.

  5. Гайдаєв Ю.О.

  6. Горбов О.В.

  7. Демченко Л.Д.

  8. Заскіна І.П.

  9. Іванов Д.І.

  10. Калініченко М.І.

  11. Клячук А.А.

  12. Коломієць В.В.

  13. Кондратюк А.А.

  14. Куришко Л.А.

  15. Лавренюк С.О.

  16. Лазарєв В.О.

  17. Лукін О.О.

  18. Максимкін І.О.

  19. Марцинюк В.П.

  20. Мельник М.В.

  21. Миранюк В.М.

  22. Міняйло С.О.

  23. Мірза О.В.

  24. Могила А.В.

  25. Моргун О.А.

  26. Омельченко Г.О.

  27. Павлов С.Є.

  28. Притула Є.М.

  29. Процай І.А.

  30. Римарська Н.І.

  31. Сердюк Ю.О.

  32. Слаутіна Л.М.

  33. Ткаченко О.Г.

  34. Ткачов І.Г.

  35. Хотенко О.А.

  36. Черкасський Р.А.

  37. Шайда В.В.

  38. Шинкаренко С.В.

  39. Яковлев С.Є.






УСЬОГО 76 осіб, до яких, в порушення вимог Закону, ДФС України не було застосовано передбачену частиною третьою статті 1 Закону заборону (додатки 4 та 5), у тому числі:

- 45 осіб, до яких застосовується заборона, зазначена в частині третій статті 1 Закону, на основі критеріїв, визначених частиною першою статті 3 Закону (які обіймали сукупно не менше одного року відповідну посаду (посади) у період з 25.02.2010 по 22.02.2014);

- 10 осіб, до яких застосовується заборона, зазначена в частині 3 статті 1 Закону, на основі критеріїв, визначених частиною другою статті 3 Закону (які обіймали відповідну посаду (посади) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 та не були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням);

- 21 особа, до яких застосовується заборона, зазначена в частині 3 статті 1 Закону, на основі критеріїв, визначених частинами першою та другою статті 3 Закону (які обіймали сукупно не менше одного року відповідну посаду (посади) у період з 25.02.2010 по 22.02.2014 та які обіймали відповідну посаду (посади) у період з 21.11.2013 по 22.02.2014 та не були звільнені в цей період з відповідної посади (посад) за власним бажанням);



з них:

- стосовно 35 осіб складено довідки за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки, в яких зазначено, що до вищезазначених осіб заборони, передбачені частиною третьою статті 1 Закону, не застосовуються, що не відповідає вимогам Закону;

- стосовно 43 осіб відсутні довідки про результати перевірки, чим порушено строки проведення перевірки, передбачені Порядком проведення перевірки, в тому числі щодо в.о. ректора Національного університету державної податкової служби України Пашка П.В.

Крім того, з урахуванням наданої ДФС України інформації членами робочої групи виявлено:



  • внесення недостовірних даних до службових документів з метою призначення на посаду начальника Головного управління ДФС у
    м. Києві Демченко Л.Д.;

  • вибіркове апеляційне оскарження рішень судів першої інстанції у справах щодо реалізації положень Закону (ДФС України не надано інформацію щодо причин неподання апеляційних скарг та посадових осіб, які приймали відповідне рішення);

  • виконання не в повному обсязі доручення Кабінету Міністрів України від 14.03.2015 № 56, що унеможливило проведення звірки в частині його виконання.

Окремо слід зазначити, що стосовно 8 осіб, які обіймають посади в органах ДФС України (додаток 6), необхідно провести додаткове дослідження обставин у зв’язку з неможливістю об’єктивно встановити наявність підстав для застосування до них заборон, визначених частиною третьою статті 1 Закону, оскільки в особових справах цих осіб відсутня необхідна інформація про посади, які особи обіймали у період з 25.02.2010 по 22.02.2014 у зв’язку з проходженням останніми служби в органах Служби безпеки України та податковій міліції.

Системні порушення виконання вимог Закону та незвільнення осіб, на яких поширюються критерії, передбачені частинами першою та другою статті 3 Закону, що є підставою для застосування заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 Закону, були обумовлені позицією ДФС України, що була сформованау період, коли ДФС України очолював Білоус І.О. Ця позиція неправомірно обґрунтована тим, що лише Міндоходів (положення про Міністерство доходів і зборів затверджено Указом Президента України від 18.03.2013 № 141) з 2013 року було центральним органом виконавчої влади, що забезпечувало формування та реалізувало податкову та/або митну політику, а Державна податкова адміністрація України, Державна податкова служба України, Державна митна служба України виконували тільки функції з реалізації податкової та/або митної політики та не брало участі у її формуванні (не формувало).

Таким чином, ДФС України нівелювало вимоги Закону до центральних органів виконавчої влади в сфері податкової та/або митної політики до
2013 року всупереч тому, що у Законі визначено період з 2010 по 2014 роки до всіх органів державної влади без винятків.

Проте слід зазначити, що дія Закону, який є спеціальним, розповсюджується на всі органи державної влади, в тому числі податкові та митні органи, які у відповідний період неодноразово реорганізовувались, проте вони були наділені повноваженнями у сфері забезпечення формування та реалізації державної політики (брали участь у забезпеченні формування податкової/митної політики).

До цих органів належали: Державна митна служба України, Державна податкова адміністрація України, Державна податкова служба України, Міністерство доходів і зборів України.

При проведенні перевірки робочою групою вищезазначене було доведено до відома Голови ДФС України Насірова Р.М. та посадових осіб ДФС України та взято ними до уваги. У підтвердження вищевикладеного Міністерством юстиції України було надано ДФС України листи щодо надання роз’яснень від 12.10.2015 № 11.0.2/1777 та від 13.10.2015


№ 11.0.2/1784.

Щодо інших питань слід враховувати, що ДФС України надало запитувану робочою групою інформацію не в повному обсязі/не надало інформацію, що унеможливлює надання більш розширеного звіту з питань, що перевірялися.



ПРОПОЗИЦІЇ

Голові ДФС України:

  1. На виконання норм Закону та на підставі частини 72 частини першої статті 36 КЗпП України невідкладно вжити заходів щодо звільнення з посад осіб, до яких застосовується заборона, передбачена частиноютретьою статті 1 Закону, на основі критеріїв, визначених частинами першою та другою статті 3 Закону, в тому числі посадових осіб, які наведені в додатках 4 та 5, та поінформувати Міністерство юстиції України про їх звільнення з посад, а саме надати відповідні відомості про застосування до таких осіб заборони, передбаченої частиною третьою статті 1 Закону, для їх оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України та внесення до Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади». Такі особи згідно з вимогами Закону повинні бути звільнені виключно на підставі пункту 72 частини першої статті 36 КЗпП України, оскільки Закон є спеціальним, звільнення вказаних осіб з інших визначених КЗпП України підстав не передбачено.

  2. Провести службове розслідуваннящодо таких фактів:

- складання Довідок за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки стосовно осіб (35 виявлених довідок) в яких зазначено, що до посадових осіб передбачені частиною третьою статті 1 Закону заборони не застосовуються, що не відповідає вимогам Закону;

- неподання апеляційних скарг на рішення судів першої інстанції, в тому числі про відкликання апеляційних скарг;

- призначення на посаду начальника Головного управління ДФС у
м. Києві Демченко Л.Д., до якої застосовуються заборони передбачені Законом.

3. Невідкладно усунути порушення процедури проведення перевірки Пашка П.В. (в.о. ректора Національного університету державної податкової служби України), а саме: закінчити перевірку шляхом складання довідки за формою згідно з додатком 5 до Порядку проведення перевірки, яку надіслати Міністерству освіти України.
Кабінету Міністрів України:

1. Розглянути питання щодо відповідності Насірова Р.М. займаній посаді Голови ДФС України з урахуванням невжиття заходів щодо дотримання вимог Закону, незабезпечення належного проведення перевірки, передбаченої Законом.

2. Матеріали перевірки щодо неналежного виконання службових обов’язків посадовими особами в частині виявлених зловживань (щодо внесення недостовірних даних до службових документів щодо погодження та призначення на посаду начальника Головного управління ДФС у м. Києві Демченко Л.Д., до якої застосовуються заборони передбачені Законом) передати до правоохоронних органів.



КОЗАЧЕНКО –

Тетяна Анатоліївна






ДИМОВ –


Дмитро Федорович




КРАВЧЕНКО –

Ірина Валеріївна





ЛЯШОК –


Дмитро Юрійович





ОСАДЧИЙ –

Олег Васильович

 





КРОХМАЛЬОВА –

Яна Едуардівна

ОНИЩУК –


Олег Євгенович

 






НОВІКОВА –

Юлія Вікторівна






ІВАХНЕНКО –

Олена Вікторівна








ДУБОВИЙ –

Сергій Володимирович









МАНЬКОВСЬКИЙ –

Максим Вікторович













База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка