Закріплення знань про корінь слова, спільнокореневі слова. Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови



Скачати 54.37 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір54.37 Kb.
УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 2 КЛАСІ
Кухарчук Валентина Степанівна

вчитель І категорії

Рівненської СпШ І-ІІІ ст №15
Тема: Закріплення знань про корінь слова, спільнокореневі слова. Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови.
Мета: продовжити вправляти учнів у визначенні спільнокореневих слів у тексті; удосконалювати вміння добирати спільнокореневі слова, визначати в них корінь слова; навчати будувати спільнокореневі слова з розрізнених частин; розвивати увагу, творчу уяву та мислення; підтримувати цікавість до ігор та казок.
Обладнання: пейзажні картинки із зображенням осіннього та зимового лісу, картки із завданням, малюнок із зображенням дівчинки .
Хід уроку


  1. Організація учнів до уроку.

- Доброго дня! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Давайте привітаємо їх.

Добрий день!

У добрий час, радо ми вітаєм вас!

З миром зустрічаємо,

Щастя вам бажаємо!
Вправа «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?

( Цікавим, навчальним, трохи казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим, проблемним…)

-А ви на уроці якими повинні бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, толерантними…)

-Отож, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. І працювати будемо під девізом.

Щоб робота в нас кипіла

Працювати будем

Швидко! Дружно! Вміло!
ll. Актуалізація опорних знань
- Наш урок розпочинаємо з каліграфічної хвилинки. Пригадайте, як ми готуємось до письма.

Зошит свій я відкриваю,

Навскоси його кладу

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь.

Буду я писати вправно

До роботи я берусь!

- Давайте пригадаємо види з’єднань. Назвіть їх.

-Яким з’єднанням поєднуються буквосполучення? Прокоментуйте.

Ді ді іт тво ти ра

-Запишіть у зошит.

-Подивіться на запис і оцініть свою роботу
Взаємоперевірка.

-Які слова можна утворити з цих буквосполучень? ( Діти, дітвора).

–А чи любите ви грати в ігри?

-Як ви думаєте, коли гравців багато, то з чого найчастіше починається гра?

-Певно ви погодитеся: початком гри стає лічилка.
Робота з лічилкою Б. Стельмаха (с. 121, вправа 1).

Учні читають лічилку.

- Чи подобається вам ця лічилочка? Для початку якої гри її можна використати?

- Які спільнокореневі слова є в лічилці? (Діти, дітки, дітвора.)

Діти записують спільнокореневі слова і позначають у них корінь.
Гра « Поміркуй і заверши речення»

-Корінь слова – це …

-Словами – родичами називають такі слова, що …

-Споріднене слово – це те саме, що і …

-Однокореневими словами можуть бути такі частини мови як …

-Щоб визначити корінь слова треба…



lll. Повідомлення теми та завдань уроку

- Нещодавно, від своєї племінниці, що живе закордоном я отримала повідомлення. Вона вашого віку, добре вчиться. Вчить українську мову. Прочитавши повідомлення, я не відразу його зрозуміла. Подивіться, як ви думаєте, чому?


Я БАЖАННЯ МИРУ УСІМ ЛЮДЯМ.
- Вам зрозуміло про що вона написала?

- Чи є зв’язок в реченні?

- Яке слово потрібно змінити?

- Як його змінити, щоб встановити зв’язок слів в реченні? (Дібрати спільнокореневе.)

-Недарма я сьогодні згадала про це повідомлення, адже тема сьогоднішнього уроку: «Закріплення знань про корінь слова, спільнокореневі слова. Добір спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови». І тому, на уроці ми будемо закріплювати знання з попереднього уроку про корінь, вчитися добирати спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови.

Як ви думаєте, для чого нам це потрібно? (Щоб правильно будувати речення…



До нас на урок завітала Даринка.
c:\users\valik\desktop\smart-girl.jpg

Вона – юний мовознавець, Працює у творчій лабораторії. Досліджує «Слово». Даринка дуже багато знає і вміє. Вона може за одну хвилину з трьома різними коренями утворити групи спільнокореневих слів.

А чи зможемо ми на уроці перевершити Даринку?

В руках у гості для вас завдання. Я роздрукувала його і поклала в конверти. Уявіть, що ви в дослідницькій лабораторії. Вам потрібно утворити із запропонованим коренем ряд спільнокореневих слів і визначити до яких частин мови вони належать.


Робота в парах.

-Назвіть спільні частини цих груп слів. Як ми називаємо цю частину слова? Як позначаємо?

Діти визначають однозвучне слово медаль і пояснюють, що решта слів у цьому ряді об’єднані одним значення ( мають відношення до меду), а слово медаль хоч і подібно, але має інше значення.

-Чи погодитесь ви з тим , що зібрані вами споріднені слова – різні частини мови? Визначте ці частини мови за допомогою поставлених запитань.


Фізкультхвилинка.
Словникова робота.

- Давайте дослідимо слово медаль.

- Назвіть звуки в слові…

- Поділіть слово на склади, поставте наголос.

- Позначте звуки буквами. Чи чітко чуємо голосний звук в ненаголошеному складі?

- Що потрібно зробити, щоб правильно написати букву в ненаголошеному складі?

- Як називаються слова, які не перевіряються наголосом? ( Словникові слова).

Учні звертаються до «Довідкового бюро» за поясненням правопису слова медаль.

Складають із словом речення та записують його в зошити.
Гра «Справи чародійні» Побудова ряду споріднених слів за зразком.

На екрані зображення осіннього лісу.

-Даринка підготувала вам казку про осіннього чародія. Слухаючи казку, спробуйте «упіймати» спільнокореневі слова.

-Жив на світі осінній чародій. Він допомагав своїй улюбленій порі року – осені. Коли приходила осінь, чародій перетворював зелень листя дерев на золото. Ну дуже подобалося чародієві листочки золотити! Дерева перетворювалися на золоті, й далеко було видно Їх золотисті крони.

Діти виділять слова, записують іх у зошити, позначать корінь.

Золото, золотити, золоті, золотисті.

-До яких частин мови належить ряд спільнокореневих слів?

На екрані зображення осіннього лісу змінюється зображенням зимового лісу.

-Даринка пропонує вам стати зимовими чародіями та утворити аналогічний ряд слів із коренем сріб:



Срібло, сріблити, срібні, сріблясті.

Один-два учні виконують завдання біля дошки, даючи відповідні пояснення.


Пальчикова гімнастика.
-Трохи уяви, фантазії і чарівна дивна казка виникне поруч із нами. Саме так сталося із маленьким хлопчиком Сергійком…
Опрацювання тексту (с. 122, вправа 3). Усні завдання.

Читання тексту.

Запитання за текстом

-Що сталося в Сергійковій кімнаті?

-Які зміни відбулися з речами та іграшками? Хто був цьому виною?

-Розкажіть, що зробила казочка з м’ячем, книжкою, повітряною кулькою?

Переказ тексту.

Виконання письмових завдань до тексту вправи 3.

1) Виписати однокореневі слова з першого абзацу.

Один – два учні пояснюють правопис слів з апострофом.

2) Звуко-буквенний аналіз слова ґанок.


lV. Підсумок уроку
- Що ви можете розказати про наш сьогоднішній урок?

- Як ви думаєте, чи довели ми Даринці, що також багато знаємо і вміємо?

-Чому ми сьогодні навчилися?

-Що під час уроку викликало у вас найбільший інтерес?


V. Домашнє завдання.
Переписування другого абзацу вправи 3 з коригуванням слів із пропущеними буквами ( довгій, повітряна, обірвалась).

Добір до слова веселі перевірного слова (весело) та слова з протилежним значенням (сумні).



Підкреслення в тексті спільнокореневих слів: нитці, нитку, ниточка; сад , садочку.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка