Запис №1 Перебіг уроку І. Мотивація навчальної діяльності Поетичний вступ



Скачати 91.31 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір91.31 Kb.
Лозівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Розробка уроку

з української літератури в 7 класі


Василь Симоненко –

«лицар на білому коні».

«Лебеді материнства».

Загальнолюдські цінності у творі.


Підготувала вчитель

української мови та

літератури

Каторож О.Г.

Запис № 1

Перебіг уроку

І.Мотивація навчальної діяльності

Поетичний вступ

Відкрий зошит . Це чиста сторінка,

На ній немає ані слова.

Мов лілії ніжна пелюстка,

Тремтить білизна загадкова.

Перо між рукою й папером,

Як дощ – між пелюсткою й небом.

Одні тут слова недоречні,

А інших нема,коли треба.

Відкрий. Це чиста сторінка.

Досвітніми росами вмита.

Зумій у слова безголосі

Поезії дух улити.


  • Дорогі учні!

Я рада вас вітати на уроці української літератури. Сподіваюся, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом, ближче пізнаєте слово, відкриєте його нові грані.

(запис дати в зошит)

- А чи готові ви емоційно до уроку ? Ми зараз це перевіримо. Побажайте один одному чогось …

- Я ж бажаю вам бути розумними, успішними, цікаво провести час у царині українського слова, неповторної поезії.

Сьогодні ми працюватимемо у групах . На кожному етапі уроку ви будете отримувати від 1 бала за правильну, але неточну відповідь; 2 бали за правильну,але не повну відповідь; 3 бали – за правильну,зв’язну, граматично правильно побудовану відповідь.



ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду

  • Підготувати міні-проект про твір, який найбільше запам’ятався із вивченого розділу

Представлення учнівських робіт . Їх оцінювання.(додаток № 1,2,3)

Мотивація оцінок.

Слово вчителя. Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу «Ми – українці». Вдумаймося у назву. Про кого або про що йтиметься у розділі з такою назвою ?

  • (Відповіді учнів.)

Справді, ми ознайомимося із творчістю таких славних синів України як В.Симоненко, А.Малишко, А. Дімаров, В.Голобородько, Л.Кисельов.

Слайд № 1-5

І ,напевне, не випадково у розділі під такою назвою « Ми-українці» першим вивчатиметься молодий, талановитий поет, який згодом стане символом правди і незрадливої любові до України – це Василь Симоненко. Слайд № 6. Його слово – коштовне надбання . Воно сяє всіма мальовничими гранями, вражає простотою, глибоким проникненням у душу людини, в її зачарований світ. Його світлій пам’яті , його палкому і ніжному слову присвячений наш урок

Отже :

Тема: Василь Симоненко – «лицар на білому коні». «Лебеді материнства». Загальнолюдські цінності у творі.

Слайд № 7

Мета : поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка;

проаналізувати його поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи

увагу на його ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи;

розкрити поняття «ліричний герой»; розвивати вміння учнів зв’язно й

грамотно викладати свої думки, почуття, спостереження; робити

висновки; виховувати почуття поваги до творчості В.Симоненка, любові

до Батьківщини, повагу й синівську вдячність.

Очікування від уроку.



ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя про життєвий шлях В.Симоненка «Основні віхи життя» ( лунає мелодія колядки )- (запис № 2)

Слайд № 8

Кажуть,що життя людини починається із появою зірки на небосхилі. Спалахне, щоб колись згаснути. Слайд № 9

Ось так і в різдвяний час над полтавським селом Біївці засвітилась нова зірочка. Ще вчора село одбриніло колядками, проте полохливі хатки все одно світяться тихим, урочистим сяйвом.

Та в одній хаті – мазанці є найбільше вогню, бо якраз туди і впала наша загадкова зірка 8 січня 1935 року, - народилося немовля. Крізь обмерзлу шибку видно, як сивуватий дід чіпляє до сволока колиску. Слайд 10.

У мене була лиш мати,

Та був іще сивий дід.

Нікому не мовив « тату»

І вірив, що так і слід.

І справді, зростав Василько без батька, який залишив родину, але хлопець не був обділений материнською любов’ю та ласкою. Дуже любили хлопчика дідусь і бабуся. Саме від них він брав перші уроки життя. Недоглянуте, напівголодне, а в чотири місяці вже перші зубки прорізались, а до року добре ходив і балакав.

Кусень хліба. Молоко в торбині.

Босі ніжки, збиті до крові

Гонить хлопчик гуси по стежині,

Прутиком посвистує в траві

У безхмарне дитинство увірвалася у 41 страшна війна, справдились дідусеві слова. З малим Васильком хлопці дражнилися, що на війну заберуть його маму, бо хоч вона стріляти не вміє, але варитиме борщ солдатам. А Василько сміливо одрізує: « Не варитиме! Їм Сталін борщ наварить». І жартівники вмовкають.

Саме в період німецької окупації 1942 р. Василь уперше пішов до школи. слайд №11. Дорога неблизька – 9 км.

1947 р - пішов до семирічки у Єнківці. Слайд №12.

1952р – вступив на факультет журналістики Київського університету ім. Т. Шевченка. Слайд №13.

1957-1963-працює редактором газет…Слайд № 14

1956р – Василь закохується в Люсю( Людмилу Павлівну), свою майбутню дружину. У них народився син Олесь. Слайд № 15

1962р – він здружується з «шістдесятниками», добивається перепоховання жертв сталінських репресій і у КДБ стос за стосом накопичиться свідчень проти «Василевих злочинів». Слайд № 16

Одного дня, посадивши на поїзд товариша, Василь пішов до вокзального буфету, який вже мали закривати. Буфетниця не хотіла його впустити, але ж так хочеться цигарок. Зав’язується суперечка, з’являється міліція, яка давно має в «чорному списку» прізвище Симоненко. Його б’ють, переважно палицями в поперек, щоб не лишити жодних слідів. Потім – лікарня, лікарня … Рак нирок…

1963р – помер поет у Черкасах, там і похований. Слайд № 17.

Закликом до нас звучать його слова:

« Народ мій є! Народ мій завжди буде!

Ніхто не перекреслить мій народ!»


  1. Виступ груп із попередньо даними завданнями

Бібліографи : дізнатися , скільки збірок видано за життя поета, а скільки - після смерті. Які псевдоніми Симоненка ви знаєте?

Літературознавці : прокоментувати висловлювання видатних письменників про поезії Симоненка.

Дослідники : дослідити ,які пісні , написані на слова В.Симоненка та зібрати матеріал про картини, що створені за мотивами творів поета.

Оцінювання груп. Мотивація оцінок.


  1. Мотивація до вивчення поезії «Лебеді материнства»

В.Симоненко всім серцем любив свій рідний край,виступав на захист української мови,культури,вмів шанувати свою землю,батьківщину і родину. Та найбільше поет був завжди вдячний за своє життя – матері. Її і присвятив поезію, яку ви зараз прослухаєте, і над повним аналізом якої ми будемо працювати в групах.

  1. Аналіз поезії «Лебеді материнства»

Чому письменник дав саме таку назву поезії? Чому не «Лебеді батьківства» або «Батьківські дороговкази»?

  • Словникова робота (з’ясування незрозумілих слів)

  • Перевірка сприйняття тексту /фронтально/

  • Які емоції викликала у вас ця поезія?

  • Прочитати виразно перших шість дворядків. У якій формі побудований вірш?

  • Про який вибір ідеться в поезії?

  • Який твір за жанровою своєрідністю нагадує поезія «Лебеді материнства»?

  • Про що співає мати дитині? Зачитати 7- 14 дворядки. Що мала на увазі жінка під «приспаними тривогам»?

  • Яке значення для кожного з нас має батьківська хата?

  • У яку дорогу має вирушити син, коли виросте?

  • Від чого застерігає мати свою дитину?

  • Сформулюйте тему твору. У яких рядках виражається ідея вірша?

(запис теми та ідеї твору в зошити)

  • Пояснення учням терміну «ліричний герой»

У переважній більшості ліричні вірші від першої особи, а тому часто ототожнюють автора і ліричного героя. Проте ці поняття не тотожні, бо, розповідаючи про себе, автор водночас розповідає про свій час, настрої і переживання свого покоління, тобто додає вимисел. Отже, ліричний герой – умовна дійова особа, внутрішній світ якої /думки, почуття, переживання/ відображаються у ліриці.

З’ясуйте поняття «ліричний герой». / с. 242/ . Запишіть у словнички визначення поняття.



  • Створення літературного портрета ліричного героя поезії.

  • Робота в групах (додаток № 4)

І група - Які образи – символи є в поезії? Поясніть їх роль. У разі потреби зверніться до словничка – ключа.

ІІ - Проаналізуйте зображувальні засоби (метафори, епітети, уособлення, порівняння). Які функції вони виконують?

ІІІ - Проаналізуйте мовні особливості (фігури мови /риторичні звертання, алітерація, заперечення/)

Для всіх груп - Створити асоціативний кущ до слова «Батьківщина».

Звіти груп . Оцінювання та доповнення вчителем.

  • Перегляд відео кліпу за піснею «Виростеш ти, сину» у виконанні Ірини Стиць.( додаток №5)

  • Проблемне запитання: пісню «Виростеш ти, сину» ви прослухали у виконання дорослої людини. Чому ця пісня краще сприймається саме у такому виконанні ?

  • Гра « Уважний читач»

  • Знайдіть і зачитайте повтори у поезії. Яка їх роль?

  • Чим і чому відрізняються повторювані рядки? Чому останній звучить саме так?

  • Яке враження особисто на вас справив цей вірш?

  • Виразне читання поезії учнями.

ІV. Підсумок уроку

  1. Заключне слово вчителя.

« Двадцять вісім – це дуже мало.

Двадцять вісім – це наче й не жив.

І поклали поета в хмари –

І до хмари немає стежин.»

Так про Василя Симоненка сказав дніпропетровський поет Анатолій Кравченко

І за ці 28 років – поезії, казки, новели, статті. Досконалість, ніжність, краса, вишуканість мови – це риси його письменницького стилю, які роблять Симоненка близьким і зрозумілим кожному з нас.

Хочу завершити наш урок віршем Василя Бута, директора середньої школи на Полтавщині, у якій навчався В.Симоненко.

Свій шлях у всіх колись кінчається,

І майже кожному до ніг кладуть вінки.

Одні жили, помруть і забуваються,

А інші пам'ять залишають на віки.

На їх могилах виростають бур 'яни і квіти,

Бо тіло тлінне, та душа жива,

І для народу вічно будуть жити —

їх пам'ять, совість і палкі слова.

Ти знав тоді, якщо тебе не буде,

То в кожнім слові кожного вірша —

Живий поет, поки живі є люди,

Бо в кожного із нас живе твоя душа.

І хоч землею стисло тобі груди,

Та голос твій лунає звідтіля:

„Народ мій є! Народ мій завжди буде!

Поки живий він буде — житиму і я".


  1. «Незакінчене речення»

« Я поглибив поняття про …

3. Кросворд про Симоненка. Слайд № 19-20



Слово вчителя. Слайд № 21

V. Домашнє завдання-вивчити поезію « Лебеді материнства» напам’ять,

Бібліографам – дізнатись, як пов'язаний вірш із біографічними даними поета.

Літературознавцям – чи відрізняється від інших творів ця поезія національним колоритом?

Дослідникам – які слова викарбовано на могилі поета ? Чому саме такі?


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка