Здоров'я дитини – багатство нації Мета



Скачати 125.52 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір125.52 Kb.
Здоров'я дитини – багатство нації

Мета: Відтворити в пам'яті учнів набуті в 2 класі знання про основні умови, що сприяють формуванню, збереженню та зміцненню здоров'я. Сформувати навички особистої гігієни, викликати інтерес до виконання правил особистої гігієни. Виховати гігієнічну культуру, бережливе ставлення до свого здоров'я. Створити атмосферу радості від зустрічі з однокласниками.

Хід уроку



І. Організація класу. Привітання учнів.

- Дорогі діти! Сьогодні ви всі урочисті, схвильовані та радісні, тому що 1 вересня – початок нового навчального року – велике і радісне свято. Вітаю вас у школі, у нашому рідному класі. Бажаю успіхів у навчанні, міцного здоров'я на багато років. Нехай ваше шкільне життя буде щасливим.



ІІ. Повідомлення теми уроку.

- За літо ви всі добре відпочили, підросли. І ось ви в 2 класі. В цьому році ми продовжимо подорожувати цікавою і загадковою Країною Знань. А сьогодні на нашому першому уроці ми поговоримо про найцінніший скарб людини – здоров'я. Бо тема нашого уроку: ”Здоров'я дитини – багатсво нації”.

А чому саме про здоров'я буде наша розмова?

- Так,


Усе в житті піде чудово,

Якщо будеш ти здоровим.

Іграшку, красивий одяг, книжку можна купити за гроші, але здоров'я – не купиш. Про нього треба дбати самому. Адже, кожний із вас – господар свого організму. І якщо добре дбатимеш про нього, то він довго не буде ушкоджуватись.

І тому подорож до Країни Знань в цьому році ми розпочнемо з одного, дуже цікавого міста, яке називається “Нехворійка”.

- А що ж це за місто? Яким ви його собі уявляєте? Хто в нашому домі живе?

- Як отримати перепустку до цього міста? Що для цього потрібно?

(Щоб жити в місті “Нехворійка”, треба добре знати умови, які сприяють формуванню, збереженню і зміцненню здоров'я).

Зрозуміло, всім відомо,

Що приємно буть здоровим,

Тільки треба знати,

Як здоровим стати. (Т.Волгіна)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

- Діти, а що значить бути здоровим?

- Якщо ви бадьорі, веселі, вам хочеться бігати, стрибати, якщо їсте з апетитом і міцно спите, значить ви здорові.

Добре здоров'я – це коли кожному з вас добре, нічого не болить, будь-яка справа вам під силу.

А якщо не хочеться їсти, погано спиться, з'являється кволість, пригніченість або щось болить, значить, здоров'я погіршилось. Про це треба сказати мамі, вчителеві чи звернутися до шкільного лікаря.

- У місті “Нехворійка” живе улюблений лікар всіх дітей і звірят. А вгадати, хто він, вам допоможе загадка.

Веде він прийом під деревом в діброві,

Турбується про те, щоб всі були здорові.

Лікує хвороби: кір, свинку, бронхіт,

Скажіть нам, будь ласка, хто він? (Айболить)



Гра “Впізнай ознаку здоров'я”.

- Лікар Айболить хоче пограти з вами в гру. Приготуйте долоньки. Якщо те, що я називаю, є ознакою здоров'я, ви плескаєте в долоньки, якщо ні – сидите мовчки.

- Відсутність болю (так)

- добрий настрій (так)

- Пружні м'язи (так)

- Біль у горлі (ні)



- Вільні рухи (так)

- Дративливість (ні)

- Доброзичливість (так)

- Кашель (ні)

- Гарна постава (так)

- Дзвінкий голос (так)

- Ясні очі (так)

- Добрий апетит (так)

- Але, коли вже сталося, що ви захворіли, то для того, щоб швидше видужати, прислухайтесь до порад лікаря, виконайте всі його призначення.

Може лікар Айболить

Від хвороб тебе зцілить?

Проте краще так зробити,

Щоб ніколи не хворіти.

- Та хворобам набагато легше запобігти, ніж лікувати їх.

- Що ж потрібно робити, щоб бути здоровим?

(З'являється Карлсон (переодягнений старшокласник).



Карлсон. Я знаю, знаю. Треба лікуватись. Ось я, коли не можу літати, завжди приймаю ліки.

Вчитель. А які ліки ти приймаєш? Хіба ти не знаєш, що самостійно ніяких ліків приймати не можна?

Хоч ліки – наші рятувальники від хвороб, але й вони можуть зашкодити. Навіть вітамінами можна отруїтися, якщо з'їсти їх багато.

Тому, ліки прописує лікар, а дають їх тобі тільки дорослі.

Карлсон. Не хвилюйтеся, мої ліки мені ніколи не шкодили. Бо я лікуюсь тільки солодощами. І вони мені завжди допомагають. Ось і зараз, коли я летів до вас, мій пропелер трохи втомився, і йому потрібні ліки – солодощі.

Вчитель. Давайте, діти, допоможемо Карлсону. Потрібно придумати слова, які так полюбляє наш друг. Але, вони повинні починатися з того самого звука, щой ім'я Карлсона.

(Компот, крем, кавун, ківі, калач, кава…)

карлсон. Досить, досить. Молодці! Я вже здоровий і дякую вам.

Вчитель. Діти, а чи справді можна лікуватись солодощами? (Ні).

- Тому, Карлсоне, залишайся з нами на уроці та слухай уважно.

- Лікар та ліки допомагають подолати хворобу. Проте часто людина сама здатна стати здоровою. Відомий в усьому світі лікар, академік Микола Амосов говорив: “Людина сама відповідає за своє здоров'я. І тільки сама може його зберегти”.

Народна мудрість говорить, що здоров'я прибуває краплинами, а зникає пудами. Ці краплини здоров'я прибувають завдяки використанню цілого ряду умов.

Що ж це за умови, які забезпечують здоров'я?

1. Навколишнє природне середовище.

- Потрапивши до міста “Нехворійка”, ми бачимо чисте голубе небо, на якому світить ласкаве сонечко. Жителі міста дихають свіжим повітрям, п'ють чисту прохолодну воду, їдять чисті продукти. Тут немає машин, заводів і фабрик, які викидають у навколишнє середовище отруйні речовини. Тобто, природа в місті “Нехворійка” здорова. А оскільки людина – це частина природи, то здоров'я людини, зокрема і ваше, залежить від здоров'я природи.

Якщо ви живете на екологічно чистій землі, дихаєте чистим повітрям, п'єте чисту воду і миєтесь нею, їсте чисті продукти, то й ваше здоров'я буде в порядку.

Отже, щоб бути здоровим і довго жити, потрібно берегти природне середовище від забруднення отруйними відходами.

- А що можуть робити діти для збереження природи від забруднення?

- Висаджувати дерева і кущі, бо рослини допомагають очищати повітря від шкідливих речовин.

- Економити воду, тепло та електроенергію. Щоб у домі була вода й тепло, потрібно спалити багато вугілля, газу чи мазуту. А чим більше спалюється, тим більше забруднюється природа.

- Викидати менше сміття. Адже для його переробки працює багато заводів, які теж забруднюють природу.



2. Умови навчання та побуту.

- Крім цього, на здоров'я учня впливають умови навчання та побуту.

- Діти, вам подобається наш клас?

- А що саме подобається?



(Багато світла, чисте повітря, тому легко дихається, багато квітів).

- Ви – господарі нашого класу. І чи буде в ньому завжди так чисто та гарно, залежить тільки від вас.



- Хто слідкує за чистотою і порядком у класі? (Чергові).

- Що входить до обов'язків чергових?

- Давайте пригадаємо основні правила поведінки в класі, в школі.

3. Повторення правил сидіння за партою.

- Діти, розгляньте уважно таблицю “Сиди правильно”. Ви знаєте, щоб бути струнким, красивим, здоровим, треба вміти правильно сидіти. Ось подивіться на хлопчика, який не вмів тримати рівно спину, весь час горбився за партою. Який він сутулий, незграбний. (Показати на таблиці).

Ви всі в 1 класі навчилися правильно сидіти. А тепер сядьте за парти так, як сидить оцей хлопчик. (Показати на таблиці).

- давайте ще раз назвемо основні правила.



- Як треба сидіти за партою? (За партою потрібно сидіти прямо, спираючись на спинку).

- За допомогою чого можна перевірити правильну поставу? (Відстань від грудей до парти повинна бути такою, щоб між ними помістилася долонька).

- Де повинні знаходитись лікті? (Лікті повинні лежати на парті).

- Де повинні бути ноги? (Ноги повинні стояти на підлозі повною ступнею).

- З якого боку повинно падати світло? (Світло повинно падати зліва. Тоді не буде утворюватись тінь від руки, коли ви пишете, чи водите нею при читанні).

- Сашко, покажи, як ти сидиш у школі?

- Діти, чи правильно сидить Сашко?

- Перевірте, чи правильно сидить ваш сусід за партою. Якщо ні – виправте його.

- Обов'язково потрібно дотримуватись правильної постави. Це важливо для нормальної роботи серця, легень, органів зору. Сутулість, згорбленість можуть привести до викривлення хребта.

- Перевір свою поставу! Стань біля стіни. Якщо потилиця, лопатки, сідниці та гомілки притуляються до стіни – твоя постава зразкова!



4. Фізкультхвилинка.

Карлсон.

Слухати ви перестали,

І тепер всі дружно встали.

Будем ми відпочивати,

Нумо вправу починати.

Руки – вгору, руки – вниз,

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз – присіли, другий – встали.

Всі за парти посідали,

Вчитись знову ми почали.

5. Особиста гігієна.

- Однією з умов збереження та зміцнення здоров'я є виконання правил особистої гігієни.

- Яке значення для збереження та зміцнення здоров'я має особиста гігієна?

- У місті “Нехворійка” існує товариство “Друзі чистоти”. Але до нього можуть вступити лише ті, хто виконує правила особистої гігієни.

Послухайте вірш Г.Бойка. Він допоможе вам пригадати ці правила.

З фізкультурою ми дружим,

Різні вправи любим дуже.

- Раз, два, три, чотири! -



чути з нашої квартири.

Я до крана сам дістану,

Умиваюсь біля крана.

Милю милом щоки, шию

І водою добре мию.

В мене щіточка зубна,

Подивіться, ось вона!

Зверху вниз і навпаки

Чищу зуби залюбки.

А у мене, а у мене

Є гребіночка зелена.

Я нікого не прошу –

Сам голівку причешу.

Не ведмідь же я, малята,

Щоб до рота пальці брати.

Це мені незвично:

Не гі-гі-є-ніч-но!

- Давайте ще раз спробуємо перерахувати правила особистої гігієни, щоб теж стати членами товариства “Друзі чистоти”.

- Вранці треба вмиватись, чистити зуби, розчісуватись.

- Перед вживанням їжі, після туалету, брудної роботи обов'язково мити руки з милом.

- Їсти тільки з чистого посуду.

- Ретельно мити овочі та фрукти, можна навіть полити їх окропом.

- Обрізати нігті: на руках – раз на тиждень, а на ногах – через два тижні.

- Шкідливо смоктати та гризти різні предмети, пальці та нігті. Адже на них міститься різний бруд, а в ньому – збудники різних хвороб.

- Взимку, принаймні раз на тиждень, а влітку – щодня треба приймати душ або митися у ванні.

- А для чого все це потрібно робити?

- Річ у тім, що в бруді розмножуються збудники різних хвороб. І той, хто часто миється, стежить за чистотою свого тіла, в такий спосіб захищає себе від захворювань. Отже, чистота – запорука здоров'я.

- А зараз я хочу загадати вам загадки. Відгадавши їх, ви дізнаєтесь, які предмети допомагають нам дотримуватися правил особистої гігієни.



  1. Густий і зубастий

Учепився в чуб вихрястий.

(Гребінець)

2) Хто завжди правду каже,



який є, такий покаже.

І без слів про все розкаже.



(Дзеркало)

3) Резинка-Акулинка



пішла гулять по спинці.

Поки вона гуляла,

Спинка рожевою стала.

(Губка)

4) Мию, мию без жалю,



мию там, де брудно.

А купатись не люблю

Бо від того худну.

(Мило)

карлсон. Ви так добре знаєте правила особистої гігієни і навіть відгадали загадки. Але поясніть докладніше, як потрібно доглядати за зубами.

- Чистити зуби треба спеціальною пастою і щіткою щодня після сніданку і ввечері. Щоразу після їжі треба сполоснути рот. Щітка має бути з м'якого синтетичного волокна, щоб не дряпала зубну емаль і не пошкоджувала ясна.

Міняти зубну щітку потрібно 2-3 місяці. Зуби чистять рухами щітки догори-донизу і вправо-вліво. Спочатку чистять кутні зуби з обох боків, потім усі решту. Всі рухи повторюють 10 разів.

карлсон. Дякую! Молодці! І ще одне прохання. Ви мені говорили, що не можна лікуватися солодощами. А як же правильно харчуватись?

(Їсти треба 5-6 разів на день у встановлений час. І-й сніданок, 2-й сніданок, обід, полудень, вечеря, підвечірок. Їжа має бути різноманітною. Не можна переїдати, особливо зловживати виробами з борошна та ласощами).

Вчитель. Про кого кажуть у народі: “На шиї хоч гречку сій”? Або: “У його вухах кури ночували”?

- Що треба робити, щоб про вас так не сказали?

- Послухайте вірш “Логічна відповідь” П.Сороки.

про бактерії, мікроби

Мова йшла у класі,

На закріплення учитель

Запитав у Васі:

- Перед тим, як з'їсти груші,

треба що зробити? –

Вася смачно посміхнувся:

- Звісно… натрусити.

- Що в цьому вірші викликає посмішку?

- На яку відповідь очікував учитель?

- Отже, виконання правил особистої гігієни є однією з умов збереження і зміцнення здоров'я. Тому, я думаю, всі наші учні будуть ретельно виконувати Правила товариства “Друзі чистоти”.



6. Дотримання режиму дня.

- День і ніч складають добу, а в ній 24 години. Ми кажемо ввечері: “Ось і день пройшов”. А чи багато корисного для себе та інших ти зробив за цей день? Чи тільки “гаяв” час? Щоб день не проходив марно, потрібно його розпланувати з ранку до вечора, розрахувати режим дня.

Режим дня передбачає правильне чергування розумової і фізичної праці та відпочинку, тобто в один і той же час вставати, чистити зуби, їсти, вчитися, гуляти, лягати спати.

(Ознайомлення з режимом дня за малюнками).

- Хто навчиться жити за режимом, той буде здоровим, життєрадісним, все встигатиме робити і не буде швидко втомлюватись.

- Кожен день повинен розпочинатися… (підкажіть) з ранкової зарядки.

Кожен день по розпорядку

Маємо робить зарядку,

Для здоров'я вона – плюс,

Намотай собі на вус.

- Слово “зарядка” називається недарма так, бо 10-15 хвилин вправ – і ви зарядитесь енергією на весь день.

- Хто робить вранці зарядку?

- Ви, напевне, не раз спостерігали, як поводиться кішка чи собака після сну. Спершу вони підтягуються – витягують спочатку передні лапи, а потім задні. Так вони роблять зарядку. І лише після цього тварини починають новий день.

Зарядкою починають свій день спортсмени, туристи, солдати. Бо фізична зарядка – це заряд на весь день. Після неї ви почуваєте себе бадьоро. А з щоденної бадьорості і складається здоров'я.



7. Загартування.

- А тепер піднесіть руки ті, хто виконує процедури, які допомагають загартувати організм. Адже вони теж додають бадьорості й сили.

- Які це процедури?

(Повітряні та сонячні ванни, обтирання тіла мокрим рушником, обливання холодною водою, контрастний душ, миття ніг прохолодною водою, ходіння влітку босоніж по землі, піску, камінню і т.д.).

- Виявляється, що засоби загартування стають корисними лише тоді, коли їх правильно виконують. В чому полягають правила загартування?

- Недарма народна мудрість говорить: “Сонце, повітря та вода – наші найкращі друзі!” Пам'ятайте завжди про це.

8. Фізкультхвилинка.

Для бадьорості й сили

Я вас встати запросила,

Зробити ряд фізичних вправ,

Щоб лінь і сон тікав.

9. Активний відпочинок. Рух.

- У режимі дня учня передбачено відпочинок: прогулянки, ігри на свіжому повітрі.



Карлсон. Ой, а я, втомлюючись, відпочиваю на дивані, розглядаючи малюнки або дивлячись телевізор.

Вчитель. Ні, Карлсоне, ти дуже помиляєшся. Річ у тім, що найкращим відпочинком є зміна виду діяльності. У вас, учнів, головний вид діяльності – навчання. А перегляд малюнків, телепередач є ніби продовженням навчання. Тому організм не відпочиває, а ще більше втомлюється.

Отже, організм відпочиває лише тоді, коли один вид діяльності змінюється іншим. Наприклад, навчання чергується зі спортивною чи ігровою діяльністю, фізичною працею.

До того ж організму дитини конче необхідний рух. Завдяки руху ви розвиваєтесь фізично, стаєте сильнішими. Тому після навчання найкращим відпочинком для вас буде заняття спортом, рухливі ігри, плавання, катання на велосипеді, самокаті, роликових ковзанах, взимку – на санчатах, лижах, ковзанах, фізична праця на свіжому повітрі.

О спорт! О спорт!

Це просто клас!

Дружіть із ним завжди,

Здоров'я, юність силу дасть

І творчої снаги!



ІV. Узагальнення знань.

- Отже, діти, ви бачите, як багато потрібно прикласти зусиль, щоб бути здоровим. Звичайно, на одному уроці неможливо про все поговорити. І ми ще не раз заглянемо до міста “Нехворійка”.

А Карлсон хоче перевірити, чи добре ви засвоїли поради лікаря Айболита.

Гра “Корисно – шкідливо”.

- Якщо це корисно для здоров'я, ви хором говорите: “Корисно!” і плескаєте в долоні, якщо шкідливо – то говорите тільки “Шкідливо!”.



  1. Перебування на свіжому повітрі

  2. Звички все брати в рот і куштувати на смак.

  3. Тривале сидіння біля телевізора.

  4. Миття рук перед уживанням їжі.

  5. Дворазове чищення зубів.

  6. Паління цигарок.

  7. Загартування.

  8. Правильне регулярне харчування.

V. Підсумок уроку.

- Доктор Айболить вашими знаннями задоволений. А тепер – невеличкий медогляд:



всі дихайте…

Не дихайте…

Все в порядку, спочивайте…

Дружно руки піднімайте…

Все прекрасно… Опускайте…

Нахиліться… Розігніться…

Станьте прямо, усміхніться.

Так, я оглядом задоволений,

Бо ніхто з дітей не хворий.

Всі веселі, всі здорові



До навчання всі готові!

- Дорогі діти! Ви – майбутнє нашої країни. Вам – вирощувати хліб, водити космічні кораблі, стояти біля верстата, лікувати хворих, будувати нові міста, шити красивий одяг, стояти на захисті України. Отже, бережіть і зміцнюйте своє здоров'я і ви виростете здоровими, життєрадісними, працьовитими, здатними подолати будь-які труднощі.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка