«Земля колиска людства»



Скачати 112.85 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір112.85 Kb.
Я і Україна (природознавство)

Позакласне читання



Зінтегровані зміст предметів, види діяльності:

Природознавство «Охорона природи Землі» (самостійний пошук, робота з природознавчим матеріалом)

Позакласне читання К.Курбатов «Я хочу в космос» (читання, елементи драматизації, музика)

Тема: «Земля – колиска людства»

Дидактичні і розвивальні цілі:

Головні: узагальнити й розширити знання учнів про використання людиною природних багатств Землі, причини забруднення природи на нашій планеті, вдосконалювати навички виразного читання, формувати образне мислення, збагачувати словники дітей, розвивати увагу, спостережливість, уяву.

Супровідні: вчити аналізувати прочитане, почуте;формувати уміння сприймати, розуміти прозове, поетичне слово, висловлювати свої почуття за мотивами музичного твору.

Виховні цілі: плекати естетичне сприймання природи,любов до рідного слова, сприяти екологічному вихованню учнів.

Обладнання: ілюстрації за темою, малюнки учнів, фонозаписи, картки для індивідуальної роботи, роботи в малих групах.
Хід уроку

І 1. Актуалізація опорних знань, вмінь, навичок учнів. (10хв.)

А) Організація класу. Працює «Бюро погоди» (0.5 хв.)

(аналіз спостережень учнів за погодою: стан неба, температурний режим, опади, висновки)



Народний дигностик

Листопад жовтню – син, зимі – брат.

Ще листопад звали «напівзимник», «ворота зими», падолист.

Народні свята листопада

19 листопада – Павла

Йде сніг – чекай сніжну й добру для озимини зиму.

20 листопада – Феодора

Феодор сидить і землю студить.

21 листопада – Михайла Архистратига

Михайло неодмінно має сповістити про зиму.

Святого Михайла народ вважає покровителем Києва. Стародавній герб Києва оздоблений образом Архистратига з мечем (показ ікони)



Прикмети та приказки листопада

Листопад – не лютий, проте спитає, чи добре одягнений і взутий.

Листопад завжди хитрує: і осені служить і зимі шлях торує.

Листопад зимі ворота відчиняє.

Б) Учитель звертає увагу учнів на заздалегідь підготовлену виставку книг (1 хв.)
Книги,книги на полицях,

Завжди тихо поміж них,

Ось в одній синіє море,

В іншій криється тайга,

А в оцій – Північний полюс,

Де морози і пурга.

Все,що серце і що розум

Вік творили не один,

Повизбирувало людство

В книги – перли із перлин.

(Н.Г.Гавриленко)

А хто це виглядає з-за поличок?

Незнайка:

Це я – Незнайка. Живу оце я, живу на Землі, а знаю про неї дуже мало. Дійшли до мене чутки, що саме сьогодні на уроці ви будете говорити про нашу рідну планету – Земля, про те,як їй живеться, про розумних вчених, мандрівників – дослідників, що прагнули відкрити її таємниці, про співіснування людини і довкілля.

В) Вчитель:(ігрова ситуація)(2 хв.)

Дійсно,Незнайко,багато цікавого очікує нас на уроці. Думаю, ти відкриєш для себе сторінки нових знань, а діти тобі в цьому допоможуть. Ласкаво просимо!

Звернемось до «Тематичного словника школяра». Розгорніть його на сторінці 28,30. Маємо такі визначення понять «Земля», «краєвид».
Земля – планета Сонячної системи, яка обертається навколо своєї осі, ще грунт – верхній шар нашої планети.

Краєвид – місцевість, що відкривається перед очима, пейзаж,ландшафт.

Ці рухомі краєвиди,

Синя далина…

Ніби чимось прив’язали нас

Біля вікна.

А.Качан


Сьогодні на уроці ми будемо говорити про Землю,її красу,шляхи її збереження.

Щороку вона дивує нас чудовими пейзажами,дає нам неймовірну красу без якої ми не уявляємо своє життя.

Ось послухайте вірш О.Олеся «Щороку»


  • Яку красу землі побачив автор навкруги (відтворення почутого)

Працюючи над літературним твором ми з вами також стаємо співавторами.

Потренуємо свою фантазію і спостережливість (імітуємо рухи,додаємо потрібні за змістом слова)

Ходить … (осінь) по покосах,

В золоте фарбує ліс

І горять шовкові… (коси)

У зажурених…(беріз)

Пада, в’яне…(лист) багряний,

Золотиться сіножать

Клен в сорочці…(вишиваній)

Вийшов літо… (проводжать).

Отже,діти, ми живемо на планеті чудовій,незвичайній,єдиній,яка називається… Земля (всі).
Г) Фронтальне опитування (1хв.)


  • Перелічить материки Землі

  • Які з них знаходяться в жаркому поясі?

  • Які з них знаходяться в помірному поясі?

  • Які материки найбільш заселені?

  • Чому населення Землі заселило материки нерівномірно?

  • Які раси людей на Землі ви знаєте?

  • Чому виникли раси?

Наслухування листів дітям іншої раси (домашні міркування)

Г) Мотивація подальшої навчальної діяльності



Знати: Діти,ми з’ясували, що наша Земля – колиска людства. Як нам зберегти її і чи потрібно це нам?

Вміти: Розуміти прочитане,емоційно сприймати наданий матеріал.
ІІ Робота над новим матеріалом (25хв.)

а.)Інтерв’ю (за методом PRESS) (3 хв.)

- Чи потребує Земля захисту?

б.)Мозкова атака. Створення асоціативного куща.

Природа

Дружба


Бути справжньою людиною

Збережи Майбутнє треба любити

колиску Це наша домівка

людства Ми відповідаємо

Краса

Все живе




  • Інтерактивне голосування

  • Об’єднання в групи

  • Інструктаж

  • Обговорення (складання екологічного плакату)

  • Презентація плакату. Захист власної ідеї.

  • Рефлексія (Чи всі пропозиції врахували?)

Висновок: планета має відчувати наше бажання зберігати її,адже це – наш рідний дім,ми – частинка всього живого.

в.) Робота з підручником с.104 – 105 (вибірково) 4хв.

г.) Зустрічайте гостю, але придивіться, щось вона сумна. 2хв.

Що з нею сталося? Вислухаємо

Не шукай - мене більше нема,

Залишилась канава сама

Он там далі завод збудували,

Мені дихати нічим стало.

Чи подумав про мене хто? Ні.

Всі відходи зливають мені.

Не ввійшла я у плани і темпи.

Все гадали:природа стерпить.

Споживацьке вам голову кружить.

Ось – зробили із мене калюжу.

Риба згинула вся,до одної…

Я вмираю в такім неспокої.

Захистити себе не можу…

(З.Кучерява)

Вчитель:

Ось так, з болем розповідає про себе річечка. А колись вона була синьоока, з чистою водою,чула багато пісень,а бувало… сама співала.

Нашу планету ще називають «голубою» планетою. Чому?

г.) Працює група експертів (робота групами) (1хв.)

Експерт 1. Вода – найпоширеніша речовина на поверхні нашої планети (майже ¾ поверхні Землі зайнято морями й океанами). Від води залежить клімат нашої планети.

Експерт 2. Зберегти чистоту повітря,води,грунту можливо зменшуючи, уникаючи викидів небезпечних речовин в атмосферу,зберігаючи грунти від хімікатів,руйнувань, утворень ярів,балок, не засмічуючи воду,довкілля. Все людство повинно об’єднати зусилля,щоб зберегти Землю.

Експерт 3. Люди об’єдналися у Міжнародний союз охорони природи. Це сталося у 1948 році. У 1966 році вперше була видана Міжнародна Червона книга, що веде облік рідкісних,зникаючих видів рослин і тварин. Міжнародна організація Грінпіс бореться за збереження лісів,океанів,рослин,тварин на Землі.

д.)Людина завжди прагнула розкрити таємниці природи,зазирнути в незнане,нове. (3хв.)

Складання Т-схеми. Чи дізнались про щось нове для себе (так,ні)

Проблемне питання: «Якою була подорож Фернана Магальянша?»

Звучить мелодія (на фоні музики)

Слово вчителя: діти,уявіть зіркове небо і людину, що вдивляється в нього через підзорну трубу. Це він – великий італійський фізик Галілео Галілей у 1609 році побачив, що на сонці є плями,що саме воно сонце знаходиться у центрі світу,а Земля обертається навколо нього.

Людство досліджувало природні явища, помилялось і знову йшло вперед. (Вибіркове читання) К.Курбатов «Я хочу в космос»


  • Що довів Піфагор?(с.322)

  • Чому стратили Джордано Бруно? (с.323)

  • Якого висновку прийшов Микола Копернік?

Космос – велика таємниця людства і він продовжує зберігати їх ще дуже багато.

е.) До нас дійшла пошта (листи – скарги) (драматизація) 1 хв.

Скарга №1

Ох, не люблять мене люди! Голос мій не подобається і очі, кажуть у мене не гарні. Вважають,що я приношу горе. А чи так це? Якщо б не я дехто б сидів без хліба. Так добре поміркуйте, ображати мене треба? (Сова)

Скарга №2.

Зі мною пов’язана назва першого весняного місяця. Я дарую людям цілющий, смачний напій. А люди зловживають цим, шматуючи й ріжучи мій стовбур. І я після цього гину. А могла б принести ще багато користі. (береза)

є.) Слова з елементами бесіди (5хв.)

Вчитель: вдумайтеся в ці цифри. Кожного тижня на Землі зникає 1 вид рослин. Щороку – 1 вид тварин.

Зараз я вам прочитаю уривок з оповідання англійського письменника – фантаста Роджера Байкера. А ви уявіть,що все описане відбувається з вами.

«Саймон не сказав нікому, коли знайшов це першого разу. Він сховав це в кишеню свого темно-сірого комбінезончика та повернувся до дітей малювати на піску карти. Увечері непомітно від мами він засунув це під подушку. Джейн поцілувала його перед сном і прикрила за собою двері. Коли повільно спустилися фіолетові сутінки, Саймон піднявся,сперся на руку й оглянув це. Воно було зовсім незрозуміле: м’яке,гнулося, але й не ламалося. І було красивого, якогось нового для Саймона кольору. А запах був дивний… Саймон вдихнув його ще і ще,і раптом йому стало не по собі...»



  • М’яке,гнулося,але не ламалося… Щоб це могло бути? У вас є які-небудь припущення? (Виявляється, герой оповідання знайшов травинку)

Якщо людство буде продовжувати хижо знищувати природу,тяжке передбачення фантаста про зловісне майбутнє людства цілком може стати реальністю. Це оповідання – попередження людям про те, що може статися із Землею в майбутньому.

Що ж може зробити людина зараз, щоб зберегти природу Землі?

(складання схеми: один учень пише,а решта учнів активно допомагає).

Збережемо природу Землі разом

Міжнародні заходи Заходи в Україні
Створення Міжнародна Червона книга Заповідники,

МСОП Червона книга України заказники


Угода про Грінпіс обмеження Національні Переоб- Створення

зменшення торгівлі рослинами парки, пам’ят- ладнання сміттє пе-

викидів шкідли- рідкісних видів ки природи заводів, реробних

вих. речовин фабрик підприємс.



  • Яким чином охороняється природа в нашій області?

ж.) Робота групами: (2хв.)

Працює група «Екологи»

№1 Луганський заповідник розташовано на території Луганської області. До нього ввійшли: Стрільцівський степ, Провальський степ, Станично-Луганська ділянка. Площа 1580 га.

№2 Рослини заповідника, що занесено до Червоної книги України: - ковили – вузьколиста (тирса), горицвіт весняний,конюшина альпійська.

№3 Тварини заповідника, що занесено до Червоної книги України: - бабак, тхір степовий, хохуля звичайна, дрохва,пугач, стрепет.

Красу природи можна зберегти, поєднавши розум людини з її душею,яка буде прагнути справжньої єдності зі своєю рідною Землею (звучить мелодія пісні «Це - твоя земля, це – моя земля неповторна і єдина»)

Учень:

А краса живе в усьому



На землі і в небесах

В світлі сонечка ясного,

У замріяних лісах.

У степу, на хлібній ниві

Там,де пташка п’є росу…

І, щоб ви були щасливі треба бачити красу.

Треба слухати і чути,

Пташку в морі веснянім.

І для себе світ відкрити

І себе знайти у нім.


з.) Проблемне запитання: «Чи знайшла своє місце на Землі дівчинка з оповідання В.О.Сухомлинського «Якби я стала невидима?»

Ой, якби я стала невидима – стільки б цікавого побачила! Пішла б лугами, берегами, підійшла б до соловейка – співуна та й слухала б його пісню. Сиділа б поруч з ним і слухала,як він співає. Ще й дивилася б йому в очі – які вони? Що він бачить тоді, коли співає свою дивну пісню?

І ще б одне диво мені хотілося б побачити. Десь у нашому садку ввечері починає свою пісню цвіркун. Це не пісня,а гра на скрипочці. Є в нього маленька скрипочка,перед заходом сонця він бере її, веде смичком по струнах – і дзвенить чарівна мелодія. Якби я стала невидима,побачила б і скрипочку,й смичок. А то як тільки хочу побачити, підкрадаюся до цвіркуна, а він помітить мене й замовкає.

Увечері червона троянда стуляє докупи пелюстки, а вранці,дивлюся, красується – розкрита,пишна. Мама каже, що троянда прокидається на сході сонця. Але ніколи не розтуляє пелюсток, як хтось на неї дивиться. Бо вона дуже соромлива. Якби я стала невидима,то підгледіла б, як троянда вмивається росою й розтуляє свої пелюстки. Але ні, не наважилася б я підглядати. То непорядно. Соромливість – це велика краса, а красу треба берегти.



Так якою ж ми побачили дівчинку? (відповіді – міркування учнів)
ІІІ Підсумок уроку

а.) Слово гостю (1хв.)

Незнайка: «Багато нового я відкрив для себе, а головне зрозумів, що природу треба охороняти, дбаючи про її збагачення, милуючись її красою. Нехай кожен з вас знайде справжнє місце на нашій квітучій планеті Земля».

б.)Опрацювання малюнка – схеми: «Визнач своє місце» (2хв.)

Земля в…

Країна на…

Місто…

Вулиця…


Хата на…

Я в…


Довідка: країна,майдан,вулиця,провулок,тощо; місто,село, селище, тощо; Земля,хата.

Діти,про що ми говорили сьогодні на уроці?

Що запам’яталось?

Що вразило,здивувало?

Які висновки для себе зробили саме ви?
в.) Оцінювання роботи учнів на уроці здійснюється: (1хв.)

1) самим учнем (самооцінка)

2)спікером (керівником групи)

3)вчителем 1---2---3---4---5---6---7---8---9---10---11---12

шкала оцінювання

г.) Інструктаж з виконання домашнього завдання (1хв.)

с.104-105 (поміркуй) – запропонуй свої шляхи збереження природи на планеті Земля.

с.322-324 (скласти проект власної космічної подорожі: якою її ти уявляєш)

Пам’ятай же ти, людина, коли будеш воду пить,

Що дерева також плачуть,що і гілці теж болить.

Чи людська сльоза солона, чи ялинкова п’янка,

Чи березова солодка – все одно – вона гірка.

Помилуйсь на кожну гілку, полюби і ліс, і гай,

А сокиру, ножик, пилку краще вдома забувай!



З добром ідіть у світ природи!


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка