Зміни в житті тварин навесні. Поява комах Природознавство, 2-й клас



Скачати 149.29 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір149.29 Kb.
Зміни в житті тварин навесні. Поява комах

Природознавство, 2-й клас
Тетяна ЛИЦУР, учитель початкових класів НВК «НОВОПЕЧЕРСЬКА ШКОЛА», м. Київ
Мета: формувати уявлення про тварин, уміння розпізнавати їх за зовнішніми ознаками; розширювати уявлення дітей про весняні зміни в природі, про особливості життя тварин у цю пору року зокрема комах; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Обладнання: малюнки; ілюстрації або фотографії комах, картка з ребусом, підручник «Природознавство, 2 клас» Гільберг Т. Г., Сак Т. В., Київ, «Генеза», 2012.
На дошці записано девіз уроку:

Я зірвав квітку – і вона зів’яла.

Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів, що торкнутися краси можна тільки серцем.


Хід уроку

І. Організація класу

У ч е н и ц я. Починаємо урок,

Бо почули ми дзвінок

Він за парти кличе нас

До роботи швидко, клас!


ІІ. Фенологічні спостереження

Виступ синоптика

Учень розповідає про температуру повітря, вітер, стан неба, опади.
Фенологічна сторінка

Учитель. Які ознаки весни ви спостерігали протягом тижня?
— Які явища відбуваються навесні у природі?
— Підкресліть, які зміни в природі відбулися за останній тиждень.

  • Збільшення тривалості дня.

  • Значне потепління.

  • Раннє цвітіння трав’янистих рослин.

  • Пробудження звірів від зимового сну.

  • Приліт птахів.

  • Танення снігу.


Складання асоціативного куща до слова «Весна»
           Сонячне проміння          Природа оживає

 

                   Перші квіти                                 Тане сніг


Вилазять комахи                       Весна Розпускаються дерева

 

               Прилетіли пташки         Блакитне небо


ІІІ. Повторення вивченого матеріалу

Гра «Знайди зайве слово»

  • Береза, сосна, бузок, дуб.

  • Сосна, ялина, ялівець, модрина, осика.

  • Пролісок, підсніжник, ряст, троянда.


Фронтальне опитування

Учитель. Які весняні квіти ви знаєте?

— Чому не можна зривати первоцвіти?

— Розкажіть про свої спостереження за рослинами навесні.

— На яких рослинах раніше з’являються квіти, а на яких – листочки?


IV. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

Вправа «Роздивись і розкажи»

Учитель. Назвіть зображені на малюнку зміни в житті рослин і тварин навесні.

Дидактична гра «Знайди відповідність»

Учитель. Пригадайте раніше вивчене та розташуйте зображених тварин за їх приналежністю до відповідної групи.

1. 2.

4.


3. 4.


Комахи

Риби

Птахи

Звірі














V. Сприйняття та осмислення нового матеріалу

Робота в групах

Група 1.

Учитель. Прочитайте текст. Знайдіть в тексті інформацію про те, які зміни відбуваються в житті комах навесні та чим вони обумовлені. Обговоріть здобуту інформацію.
Потепління, розвиток рослинності сприяють пробудженню комах, що перебували у заціпенінні. В березні можна побачити кропив’янок, з «вічками» на крилах – денне павичеве око, лимонниць, які беруть поживу з перших весняних квітів. З щілин вилазять комарі.

Прокинувшись від зимової сплячки, кожна комаха шукає собі їжу. Бджоли, джмелі, оси перелітають з квітки на квітку, щоб зібрати нектар і пилок.

У квітні прокидаються й мурашки, які є санітарами лісу. За літні місяці середній мурашник знищує понад 5 млн. комах (в основному це личинки й гусениці багатьох шкідників лісу).

У другій половині місяці, якщо досить тепло, бджолярі виставляють на пасіку вулики, і бджоли вилітають на перші збори нектару.

Муха вже гріється на сонечку, ще млява, неповоротка. Вона вже перебирає лапками, гладить себе ними по черевцю.
Учитель. Закінчіть усно речення.

У житті комах навесні відбуваються такі зміни: ________________ . Ці зміни пов’язані з _________________.
Група 2.

Учитель. Прочитайте текст. Знайдіть в тексті, які зміни відбуваються в житті звірів навесні та чим вони обумовлені. Обговоріть здобуту інформацію.
Весна вносить великі зміни і в життя звірів. З початком весни пробуджуються ті звірі, які впадають у зимову сплячку. Запасів жиру в них майже не лишається. Прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки. Хутрові звірі линяють, скидаючи теплу шерсть, змінюючи її на легший, літній волосяний покрив (у кінці травня в більшості звірів линяння закінчується). Змінюється колір шерсті в зайців і білок.

Весна у житті тварин – період розмноження. У багатьох звірів якраз навесні з'являється потомство.
Учитель. Закінчіть усно речення.

У житті звірів навесні відбуваються такі зміни: ________________. Ці зміни в житті тварин пов’язані з _________________.
Група 3.

Учитель. Прочитайте текст. Знайдіть в тексті, які зміни відбуваються в житті риб навесні та чим вони обумовлені. Обговоріть здобуту інформацію.

У риб починається весняний хід. Вони прямують до верхів'їв річок на нерест, щоб відкласти ікру в їх витоках (інакше її змиє в море). Першими нерестяться щуки, потім головні, в квітні — йоржі, соми, окуні, в травні — плітка, пічкурі. З ікринок з’являються мальки, схожі на дорослих риб. Мальків буває багато, але дорослими стає тільки частина з них, бо вони є кормом для багатьох хижих тварин.

Сом вибирається із ями, у якій проспав зиму. Пливе до маленького озерця й лежить там на дні, перечікує, коли посвітлішає вода в річці. Не любить сом брудної води.
Учитель. Закінчіть усно речення.

У житті риб навесні відбуваються такі зміни: ________________ . Ці зміни

в житті тварин навесні пов’язані з _________________.
Група 4.

Учитель. Прочитайте текст. Знайдіть в тексті, які зміни відбуваються в житті птахів навесні та чим вони обумовлені. Обговоріть здобуту інформацію.
Із настанням весни, з появою рослин і комах у сади і ліси переселилися птахи, які зимували поруч з нами. Весною птахам вистачає корму в природі.

З теплих країв повернулися в рідні місця перелітні птахи. Вони заповнюють ліси й діброви, сади й парки, водойми та болота. Птахи приймаються вити гнізда: носяться, кричать, трудяться, збирають сухі гілочки, солому, мох, траву.

А чи замислювався ти, чому одні пташки прилітають до нас раніше, а інші пізніше? Час їхнього прильоту залежить від того, коли в наших краях з’являється для них корм.
Учитель. Закінчіть усно речення.

У житті зимуючих і перелітних птахів навесні відбуваються такі зміни: ________________ . Ці зміни пов’язані з _________________.
Робота за підручником (с. 97–99)

Учитель. Яких комах і де вам пощастило побачити ранньою весною?
— Яких метеликів можна зустріти ранньою весною?
— Розгляньте їх на малюнках на с. 97.
— Де ховалися взимку метелики? Що вони роблять навесні?
— Які ще комахи прокидаються ранньої весни?
— Що роблять мурашки?
— Де можна побачити джмелів? Що ви про них знаєте?
Первинне закріплення. Фронтальне опитування

Учитель. Як зміни в природі навесні впливають на життя комах?
— Які метелики мешкають у нашій місцевості? За якими ознаками їх можна упізнати?
— Чи доводилося вам спостерігати за поведінкою джмелів, мурашок навесні? Розкажіть про свої спостереження.
— Поміркуйте, які почуття викликає у вас поява навесні перших метеликів.
Підсумок. Поява комах навесні — це весняне явище у живій природі.
Розгадування загадок та ребусу

На квітку квітка сіла,

Знялась і полетіла. (Метелик.)

Хто його вб’є

Свою кров проллє. (Комар.)

У лісі біля пня

Біготня, метушня,

Народ робочий

Весь день клопоче (Мурашки.)

Я труд поважаю,

все літо літаю у поле, до гаю,

Збираю медок із різних квіток. (Бджола.)

Вона не мурашка, що тяжко працює,

Не бджілка, що страву солодко готує,

Наїстися прагне завжди на дурняк.

За це й зневажає нахабу усяк. (Муха.)


Повним ходом робота іде,

Пряля нитку найтоншу пряде,

Але диво: ця пряля без рук.

Хто ж вона?

Це звичайний …(павук).
Хто збирав нектар із квітів,

Меду наносив в дупло?

Працював він ціле літо,

Облітав усе на світі,

Щоб маленьких джмеляток

Годувати чим було. (Джміль.)



У процесі розгадування загадок учитель поступово прикріплює малюнки до дошки, а також картку з ребусом

, ХИ

Учитель. Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.

Формування поняття «комахи»

Учитель. Комахи — найчисленніший і найрізноманітніший клас тварин в усьому тваринному царстві. Комах відомо близько 1 мільйона видів. Їх вивчає наука ентомологія.

Тіло комах може мати довжину від 0,2 мм до 33 см, часто має тверді покриви. Воно поділяється на три відділи — головний, грудний і черевний.

На голові є пара членистих вусиків (антени), ротові придатки, органи зору; на грудях — три пари членистих ніг і 1–2 пари крил; на кінці черевця — хвостові придатки, іноді жало.

Комахи освоїли майже всю земну поверхню, ґрунт, повітря. Деякі види заселили прісні водойми (клопи-водоміри, деякі їздці) і навіть проникли в моря (деякі двокрилі).


Інтегрована технологія «Коло знань»

(Під час обговорення учні заповнюють таблицю.)



Учитель. Хто такі комахи? Що ви можете розповісти про них?

(Комаха – тварина.

Малі за розміром.

Будова тіла: голова, груди, черевце, крила, 6 ніг.

Живуть у воді, на деревах, у траві, будинках, на тілі тварин та людині.

Літають, плавають, стрибають.

Відкладають яйця.)



Особливості

будови

Перелік комах

Спосіб

харчування


Користь

6 ніг, крила,

тіло, голова,

груди,

черевце


Коники,

метелики,

мурашки,

бджоли,




Рослиноїдні,

комахи -

хижаки,

паразити

Запилюють

рослини


Встановлення взаємозв’язків між рослинами і комахами

Розв’язання проблемної ситуації

Учитель. Що раніше відбувається в природі: зацвітуть рослини чи з’являться комахи? Чому?
Розповідь учителя

Учитель. У перші по-справжньому весняні теплі дні зацвітає багато квітів. Задзижчали друзі-комахи. Прокинувшись після зимової сплячки, кожна комаха шукає собі їжу. Бджоли, джмелі, оси перелітають із квітки на квітку, щоб зібрати нектар і пилок. Ним вони не тільки живляться, а й годують личинок, які вилуплюються з відкладених яєць.

Таким чином, між рослинами й комахами існує взаємозв’язок. Адже насіння утворюються тільки на тих квітах, на яких побували комахи і перенесли на них пилок із інших квітів.


Фізкультхвилинка

https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM

Прокидають квітки –

Розпускають пелюстки.

Ви, комахи, прилетіть

Із квіток нектар зберіть.
VІ. Узагальнення та систематизація знань

Гра «Хто тут зайвий?»

Колективне складання пам’ятки «Бережіть комах!»


  • Не знищуйте метеликів – окрасу нашої природи.

  • Не турбуйте комах, милуйтеся ними в природі.

  • Не беріть метеликів за крильця, вони можуть загинути.

  • Не ловіть метеликів, бо це жива природа.

  • Не руйнуйте мурашники.


Складання розповіді за картинками

Учитель. Розкажіть про зміни в житті тварин навесні, користуючись зображеннями..

Дидактична гра «Встанови послідовність»

Учитель. Встановіть правильну послідовність зображених змін в живій і неживій природі навесні та поясніть, з чим пов’язана поява комах.

А) Повертаються з вирію перелітні птахи.

Б ) З’явилися комахи.

В) Більше світла й тепла приносить сонячне проміння.

Г) Зацвіли трав’янисті рослини.

Ґ) Тане сніг.




1

2

3

4

5
















Учитель. Встановіть відповідність між фактами у розповіді про комаху та її зображенням і назвою.

А) Ця маленька комаха постійно трудиться. Недарма її називають трудівницею. Весь день вона збирає пилок та нектар з квітів багатьох рослин, запилюючи їх. Не буде цих комах – не буде доброго урожаю.

Б) Якщо б не ці комахи та їх личинки (комаха за день з'їдає близько 100 попелиць, які особливо шкодять рослинам, а личинка — до 250), то багато рослин, позбавлені соків, загинули б.

В) Їх називають санітарами лісу. За літні місяці середній мурашник знищує понад 5 млн. комах (в основному це личинки й гусениці багатьох шкідників лісу).

Г) Це не лише найчарівніші створіння на планеті, а й найзагадковіші. Бо тільки дивом можна пояснити фантастичне перетворення потворної гусені на яскравого неповторного красеня. А, головне, вони – найкращі, звісно, після бджіл, запилювачі рослин.

1

2



3 4

  1. Бджола 2. Мураха 3. Сонечко. 4. Метелик




А

Б

В

Г














Хвилинка цікавинок

  • У багатьох японських містах можна бачити навесні і влітку на верандах будинків маленькі бамбукові клітини, звідки чується дивний свист, монотонне гудіння, часом нескінченно довгі трелі, металеві вібрації, що наповнюють сутінки витонченою оригінальною музикою. Це не птахи, а комахи! Найулюбленішою співаючою комахою є сюзюмюші, яка схожа на жука з подовженим і плоским тілом. Японською її назва означає «комаха-дзвін», оскільки звук її голосу нагадує маленький срібний дзвіночок.

  • Сьогодні у світі налічується близько 20 тис. видів бджіл. А щоб зібрати 500 г меду, одній бджолі необхідно 10 млн. разів злітати від вулика до квітки й назад.


Робота в парах з карткою «Метелики»

Приклад картки




  1. Прочитайте текст.

У березні можна побачити яскраво-коричневого легкокрилого метелика кропив’янку. Кропив'янкою метелика називають тому, що його личинки (гусінь) можуть їсти пекучі листки кропиви. Днів через десять прокидаються лимонниці з блідо – жовтими крилами. Пробуджуються та вилітають красені-метелики з «вічками» на крилах – денне павичеве око, які беруть поживу з перших весняних квітів. Кропив'янки, лимонниці й денне павичеве око перезимовують у вигляді дорослих метеликів. Проте переважна більшість інших метеликів зимують у вигляді яєць, личинок або лялечок.


  1. Розпізнайте на фотографіях зображених метеликів. Встановіть за допомогою стрілочок відповідність між назвою та зображенням комахи.

Денне павичеве око Лимонниця Кропив’янка


Народні прикмети
Учитель. Висловіть на основі власних спостережень оцінні судження щодо істинності прогнозування погоди навесні за народними прикметами.

  • Якщо у квітні кропивниця сідає на вулики, буде медовий місяць.

  • Ранній обліт бджіл — на красну весну.

  • Хрущів багато — на посуху.

  • Якщо загули бджоли над горобиною, то це означає, що скоро кінець весни і починається літо.


VІІ. Підсумок уроку
Міні-тест
Учитель. Виконайте тестове завдання, обравши чотири правильних

твердження.

А) Потепління, розвиток рослинності сприяють пробудженню комах, що перебували у заціпенінні.

Б) З початком весни пробуджуються ті звірі, які впадають у зимову сплячку,

бо запасів жиру в них майже не лишається.

В) Із настанням весни, з появою рослин і комах у сади і ліси переселилися



птахи, які зимували поруч з нами.

Г) Навесні птахи готуються до перельоту в теплі краї.

Ґ) У риб починається нерест.
Вправа «Інтерв’ю»

Учитель. Що, почуте на уроці, вразило вас найбільше?

— Про що ви хотіли би розповісти своїм друзям?


VIII. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про комах, які першими з’являються у нашій місцевості. Розповідь можна доповнити показом фото чи мультимедійною презентацією.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка