Змінювання дієслів за часами. Складання речень із різними часовими формами дієслів



Скачати 55.54 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір55.54 Kb.
Українська мова 4 клас

Тема: Змінювання дієслів за часами. Складання речень із різними часовими формами дієслів.

Мета: Поглиблювати знання про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки; виробляти вміння розпізнавати часові форми дієслів, ознайомити школярів із змінюванням дієслів за часами. Сприяти розвитку пізнавальної активності учнів, розвитку зв’язного мовлення, виховувати любов до вивчення мови.

Обладнання: ноутбук, проектор, екран, підручник, шкала самооцінювання.

Форми роботи:вправа «Розумний куб», метод «Прес», вправа «Вилучи зайве», тестування.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Щоб урок нам розпочати,

Треба разом промовляти:

«Я уважний і серйозний, слайд 2

Хоч іще малого зросту.

Зараз з силами зберусь,

Я нічого не боюсь.

Впевнений, кмітливий я,

Хочу отримати знання.»


  • Для чого людині потрібні знання? (Метод «Прес») слайд 3

(Відповіді дітей).

ІІ.Оголошення теми уроку. Очікування результатів.



  • Над вивченням якої теми працюємо? (Дієслово).

  • Тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь, якщо у запропонованому рядку роз’єднаєте слова.

ЗМІНЮВАННЯДІЄСЛІВЗАЧАСАМИ. (На дошці)

( Учень роз’єднує слова. Читає речення вголос.)



  • Чого кожен з вас очікує від уроку? Слайд 4

(Відповіді дітей).

  • Я хочу висловити свої очікування від уроку:

Ви повинні довести, що вмієте розпізнавати часові форми дієслів та складати речення;

Точно висловлювати думки;

Злагоджено працюватимете;

Переконаєте усіх, що хочете знати рідну мову.

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.


  • Що ми знаємо про дієслово, з’ясуємо за допомогою «Розумного куба».

На гранях куба написи:

  • Частина мови;

  • Питання;

  • Член речення;

  • Початкова форма;

  • У реченні зв’язане…;

  • Не з дієсловами… .

Чи вмієте застосовувати теоретичні знання на практиці перевіримо за допомогою тестів.

  1. У якому рядку записані тільки дієслова: слайд 5

а) теплий, бігав, грів;

б) зійшла, шумить, оживає;

в) читання, малює, йде.

2. Знайдіть дієслова, вжиті у неозначеній формі:

а) дружать, співають, пишуть;

б) дружба, співи, письмо;

в) дружити, співати, писати.

3. З якими словами не пишеться окремо:

а) не(вчити), не(хоче), не(любить);

б) не(ук), не(вдаха), не(билиця);

в) не(навидіти), не(хтувати), не(волити).

4. У якому рядку дієслова – синоніми:

а)йдуть, стрибають, крокують;

б) думають, міркують, гадають;

в) говорять, балакають, мовчать.

(Взаємоперевірка)



  1. Б; 2) В; 3) А; 4)Б

IV. Вивчення нового матеріалу.

  • Прочитайте уривок з вірша. Хто автор?

Була весна весела, щедра, мила. Слайд 6

Промінням грала, сипала квітки.

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки.

(Автор Леся Українка) Слайд 7


  • Випишіть із вірша дієслова. Слайд 8

  • Поставте до них питання.

  • Що можна сказати про описані дії? (Дія вже відбулася).

  • Як називається час, який вказує на те, що дія відбулася? Слайд 9

(Отже, дієслова, що вказують на дію предмета, яка вже відбулася і відповідають на питання що робив? належать до дієслів минулого часу.)

  • А тепер погляньте на екран і скажіть, чи могла вже відбуватись у природі побачена дія? Чому? (Ні. Бо ще не настала весна) Слайд 10

  • Як називається час, який вказує на те, що дія буде відбуватися?

На які питання відповідають дієслова майбутнього часу? Слайд 11

(Отже, дієслова, що вказують на дію, яка буде відбуватись і відповідають на питання що робитиму? належать до дієслів майбутнього часу.)



  • Який час дієслів ми ще не згадали? (Теперішній)

  • Які дієслова належать до дієслів теперішнього часу? (Дія яких відбувається в момент мовлення) Слайд 12

  • На які питання відповідають? Приведіть приклади.

(Отже, дієслова, що вказують на дію, що відбувається в момент мовлення і відповідають на питання що роблю? належать до дієслів теперішнього часу.)

Хвилинка – цікавинка.

У ескімосів Північної Америки і Гренландії існує 63 форми дієслів теперішнього часу. А англійці часових форм мають 16.

V. Закріплення знань.

1. – Пограємо гру «Це наш час». Слайд 13

(Учні поділяються на три групи за часом. Промовляю речення, а учні промовляють: «Це наш час» і доводять свою думку.)

Надійшла весна прекрасна

Многоцвітна, тепла, ясна. (Іван Франко)

У березні, у березні

Цвіте верба на березі. (В. Бондаренко)

Посієш впору – матимеш зерна гору. (Народна творчість)

Кожній квітці навесні

Сняться кольорові сни. (Б. Заверуха)

А вже красне сонечко припекло. (О. Олесь)

Дощику, дощику,

Наварило борщику

У зеленому горщику. (Е. Горєва)


  1. Вправа «Вилучи зайве».

- Знайдіть зайве слово. Доведіть чому. Слайд 14, 15

Прилинула Задзюрчать Гріє

Припекло Розтанули Пахне

Прокинуться Заспівають Заграло

Ожило Запахнуть Цвіте

Милуватимуть Зеленіє

Фізкультхвилинка («Австралійський дощ»)

Робота з підручником

Вправа 93 (усно).

Висновок: Одне і теж дієслово може вживатися у різній часовій формі, тобто змінюватись за часами.

Робота в зошиті і на дошці.


  1. – До виписаних дієслів дібрати форми теперішнього і майбутнього часу.

Висновок. Одне і теж дієслово може вживатися у різній часовій формі, тобто змінюватись за часами.

  1. У запропонованому тексті змінити дієслова і поставити:

І ряд – у минулому часі

ІІ ряд – у теперішньому часі

ІІІ ряд – у майбутньому часі

Якщо виникнуть труднощі, зверніться до сусіда по парті за допомогою.

(Настати) весна. Все (оживати), (радіти). (Зеленіти) поля, (цвісти) садки, (щебетати) пташки. Слайд 16

Перевірка.



  1. Робота з деформованим реченням. Слайд 17

(Записати речення на дошці і в зошиті. Визначити головні та другорядні члени речення, яке речення за метою висловлювання, за інтонацією, за наявністю головних та другорядних членів речення. Знайти дієслово, визначити час.)

  1. Скласти речення у якому кожне слово починається з букви «В». (Записати речення у трьох часових формах)

VI. Підсумок уроку.

  • Ви сьогодні були активними учасниками уроку. Тому, будь ласка, висловіть свою думку, чи збулися ваші очікування. Слайд 18

  • Мені було цікаво…

  • Я сьогодні зрозумів…

  • Мені було важко…

VII. Оцінювання.

Перед вами лежить шкала оцінювання. Обведіть той бал, на скільки ви оцінюєте свою роботу на уроці.



VIII. Домашнє завдання. Слайд 19


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка