Змінювання іменників за числами. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки в однині або у множині



Скачати 61.36 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір61.36 Kb.
Українська мова.

Тема: Змінювання іменників за числами. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки в однині або у множині.

Мета: Вчити учнів розуміти і використовувати в мовленні поняття «число іменників» «однина», «множина»; вправляти і змінюванні іменників за числами; розвивати вміння аналізувати і узагальнювати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення української мови.

Обладнання: Мікрофон, фотографії із зображенням верби, калини, картки з деформованими текстами, сигнальні картки.

Зміст уроку.

І. Організація класу.



1. Привітання.

- Раді ми гостей вітати

І урок наш розпочати.

Щоб урок пройшов немарно,

Треба сісти рівно й гарно.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

2. Аутотренінг.

- Які ми маємо бути на уроці?

У – уважні.

р – розумні.

о – оперативні.

к – кмітливі.


ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Гра «Мікрофон».

Бліц – опитування за темою «Іменник»



  • Яка частина мови називається іменником?

  • Які іменники відповідають на питання хто?

  • Які іменники відповідають на питання що?

  • Які іменники належать до власних?

  • Як пишуться власні іменники?

  • Які іменники належать до загальних?

  • Як пишуться загальні іменники?

  • Які іменники належать до чоловічого роду?

  • Які іменники належать до жіночого роду?

  • Які іменники належать до середнього роду?

2. Дидактична гра «Допоможіть, де тут іменники, скажіть?

Море, річка, вулиця, широка.

Рідний, квітучий, край.

Мова, солов’їна, слово.

Любити, земля, рідна.

Пісня, мелодійна, співати.



3. Гра «оживи іменник».

Що? Хто?


Школа

Космос


Будівля

Трактор


Кухня

Суд


Від іменника – назви неістоти утворіть спільнокореневий іменник – назву істоти.

4. Хвилинка каліграфії.

З буквосполучень утворити слово.

Де ер рж жа ав ва (Держава)


  • Доберіть до іменника форми одного і того ж слова.

  • Доберіть спільнокореневий прикметник.

5. Словникова робота.

Вставити пропущені букви, що позначають голосні звуки.

Словник: _кр_ _на, _кр_ _нськ_ . (Україна, українська)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Закресліть букви української абетки і ви прочитаєте тему уроку.

Абвчгґдиеєжсзиілїйкалмн. (Числа іменників)
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Сьогодні ми дізнаємось багато нового про іменник. Будемо змінювати іменники за числами та помандруємо у цікавий світ української мови.


V. Вивчення нового матеріалу, первинне закріплення.

1. Зоровий диктант.

Подивіться на світлини. Запишіть у зошити назви предметів.

(Калина, верба)

- Що ми знаємо про ці рослини?

(Вони є символами нашої держави)

- Яке прислів’я ви знаєте?

(Без верби і калини нема України.)

2. Проблемне завдання.

- Скільки предметів позначали іменники, які ви записали? (один)

- Чи можете ви їх змінити, щоб вони позначали багато предметів?

- Який висновок можна зробити?

- Як змінюються іменники?

(Іменники змінюються за числами.)



3. Закріплення правила про числа іменників. (сторінка 27)

Фіскультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали – сіли, встали – сіли.

Бачте, як розвеселили?

Нумо, разом, нумо всі,

Потанцюймо по росі.


VІ. Осмислення нових знань, умінь.

  • Прочитайте вірш.

  • Знайдіть помилки.

- Є багато (країна) на Землі

В них (озеро), (річка) і (долина)…

Є (країна) великі й малі,

Та найкраща завжди - Батьківщина.



  • Як треба змінити слова? Виправте помилки.

  • Назвіть слова, які змінювали.

  • До якої частини мови вони належать?

2. Робота в парах.

Учням роздаються картки з деформованим текстом.

1. Зацвіли усі (діброва)

І (долина), і (луг),

І (річка) синіють знову

І не входять в (берег).

2. Україна – це тихі (вода) і ясні (зоря),

Зелені (сад) і білі (хата), лани золотої (пшениця).

Україна – розкішний вінок з рути і (барвінок).

- Що повідомляє у слові про зміну числа? (Закінчення)

- Про що йде мова у цих рядочках? (Про природу)

Давайте не будемо забувати про те, що природа буде милувати наше око тоді, коли ми будемо бережно до неї ставитися.


VІІ. Закріплення, систематизація, узагальнення.

1. Змінювання іменників за числами (вправа59).

- Прочитайте слова. Під час виконання цієї вправи, яке правило ви повинні згадати? Визначте орфограму.

Змініть іменники за числами, виділіть закінчення (письмово з коментуванням).

2. Проблемне завдання.

Спостереження за іменниками, що вживаються тільки в однині або тільки в множині.

- Поставте слова в форму множини:

Борошно, молоко, сметана, олія, радість, любов.

Висновок: Є іменники, які мають лише форму однини.


  • В українській мові є ще одні цікаві іменники.

  • Спробуйте поставити в форму однини такі іменники:

Сани, двері, ножиці, ворота, дрова.

Висновок: Ці іменники вживаються тільки в формі множини.



3. Гра «Розділи відгадки»

Відгадайте загадки. Відгадки запишіть в 2 стовпчики: іменники, які вживаються лише в однині і іменники, які вживаються тільки в множині.

Загадки для гри.

1. У зимову веселу пору

Ми кращі друзі дітвори.

Вивозять діти нас на гору,

А ми веземо їх з гори. (Сани)
2. Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно.

Цю роботу я люблю,

Та від неї худну. (Мило)


3. Ці кристалики тверді

Аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться. (Сіль)


4. Білий, як сніг,

В пошані у всіх.

До рота попав –

Там і пропав. (Цукор)


5. Хто входить і виходить –

Нам першим руку подає.

Ми стоїмо завжди при вході,

Нас у хаті кілька є. (Двері)


6. Воно дуже просто зветься,

Завжди куркою гребеться.

Як за хвіст його потягнеш –

Щось захопиш і дістанеш.

А як станеш на головку,

То по лобі влупиш ловко. (Граблі)


7. Рідке, а не вода,

Біле, а не сніг. (Молоко)


8. Своїх очей не маю,

А бачить допомагаю. (Окуляри)


4. Дидактична гра «Шаради».

Скласти іменники з перших складів інших слів. Змінити слова за числами.



Десять, резеда, вода – дерево.

Гай, зелені, табір – газета.

Диня, тисяча, насип – дитина.

Батіг, ранок, банка – барабан.

Скласти іменники з першого складу першого слова і другого складу другого слова.



Будинок, моряк – буряк.

Хвилина, біля – хвиля.

5. Робота в групах.

За матеріалами вправи 60.



  • Прочитайте слова. Визначте рід іменників.

  • Поставте ці іменники у множині.

  • Запишіть слова парами, позначте наголос.




1 група

2 група

3 група

Агроном

Хвилина

Вікно

Календар

Секунда

Перо

Трактор

Тиждень

Місто

Комбайн

Адреса

Поле

Горизонт

Яблуня

Вогнище

VІІІ. Підсумок уроку.



1. Гра «Подай сигнал».

Для гри використовуються сигнальні картки «однина», «множина»

- Правильно визначте число і покажіть відповідну сигнальну картку.

Слова для гри:

Стіл, окуляри, лимон, рукавички, грибок, руки, книжка, сонце, мороз, лижі, парта, машини, зошити, заєць, м’яч.

2. Гра «Так» «Ні».

- Зіграти хочеться мені

З тобою, друже, в «так» чи «ні»

Тобі питання задаю,

Готуй же відповідь свою.

Відповідає коли мастак

Ні чи так!

- Іменники, що означають назву одного предмета вживаються в однині.

- Іменники, що означають назву двох і більше предметів вживаються в множині.

- Іменник моря вживається в однині.



- Іменник зоря вживається в однині.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка