Зміст навчального предмета «українська література» і етапи літературної освіти в школах України



Сторінка1/10
Дата конвертації08.03.2016
Розмір1.66 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Зміст навчального предмета «українська література» і етапи літературної освіти в школах України


План

1.Програма як державний документ. Види програм.

2. Типи планувань. Календарне планування.

3.Навчально-методичний комплекс.

Інваріантність програм зумовлена різними типами навчальних закладів, диференціацією навчання в загальноосвітніх школах.

У загальноосвітніх школах учителям дозволено працювати за програмами, які складені:

а) співробітниками Інституту педагогіки АПН України;

б) працівниками Київського університету ім. Т.Шевченка та інституту українознавства;

в) викладачами національного педагогічного університету ім. М.Драгоманова та Прикарпатського університету.

Програма – державний документ, обов’язковий для виконання кожним  вчителем. Але зміни у суспільстві  призвели й до змін у вимогах щодо роботз програмами.



Принципи і структура програм з літератури

За сучасною концепцією зміст і структура програми повинні   відповідати таким принципам:

1. Принцип гуманізації національної освіти.

Основне навантаження у справі гуманізації національної освіти припадає на курс літератури – того мистецтва, яке універсально відтворює духовний світ людини. Удосконалення викладання предмета в сучасних умовах потребує вилучення вульгарного матеріалізму, класовості й партійності, а в методиці – ліквідації  інформаційного принципу (добре відомого «переказу змісту»).

Загальна обов’язкова літературна освіта повинна давати мінімум знань з історії і теорії предмета, контур основних етапів розвитку процесу, але максимум навичок духовного  осягнення, співтворчості. Акцент повинен бути зроблений на  вихованні  грамотного, культурного читача, а відтак не на «Обов’язкових творах, а на творах цікавих, які можуть по-справжньому служити ґрунтом для такого виховання».

2. Принцип духовного збагачення особистості через її літературно-художні уподобання та інтереси.

3. Історіософський принцип організації навчального матеріалу з літератури.

За новою концепцією, не треба сліпо наслідувати принцип історизму, «абсолютизацію банальної хронології».

Історико-літературний принцип організації матеріалу пропонується  замінити на історіософський. Це дозволить зберегти основні контури академічного курсу, узгодити його зі шкільною дидактичною метою. Замість хронології літературного процесу обрано послідовну зміну епохи, література про які відібрана не лише сучасна, а й інших часів.

4. Критерії добору літературно-художнього матеріалу:

а) цікавість;

б) художність;

в) вікова доступність.

5. Принцип зв’язку з культурологічними проблемами.

6. Принцип вільного добору  літературно-художнього матеріалу.

7. Принцип наступності – індикатор глибини засвоєння курсу – рівень оволодіння усним і писемним мовленням.

Етапи літературної освіти в школі. Розміщення словесно-художнього матеріалу в програмах згідно з етапами літературної освіти.

Сучасна програма з літератури має передбачати два ступені навчання – пропедевтичний, або початковий курс літератури в 5 – 8 класах і систематичний курс, на основі історико-літературного процесу у 9 – 11 класах.

Структура програми. Програма включає такі розділи:

1. Пояснювальну записку.

2. Програму, що  вказує,  які саме твори та в якій послідовності мають  вивчатися, а також  кількість часу,  відведеного на  вивчення кожної  теми.

3. Програму з розвитку мови на уроках літератури.

4. Список творів для позакласного читання;

5. Список творів для заучування  напам’ять.

Літературний матеріал у програмі поділяється на два види: монографічні теми та теми оглядові. Монографічні теми  присвячені  вивченню  творчості окремих письменників. Оглядові – узагальнення розвитку літературного процесу певного періоду.

На основі навчальних планів та програм з  літератури вчитель словесних планує свою роботу.

Практика сучасної школи знає три види планування роботи вчителя: календарне, поурочне, тематичне.

Тематичне планування – вчитель докладно планує вивчення окремої теми. Він продумує всі його аспекти – форму та методику уроків, повторення, використання технічних засобів, домашнє завдання.

Схема тематичного планування: порядковий номер, тема, мета уроку, методи, прийоми, обладнання, план пояснення нового матеріалу, література до теми, повторення (тематичне, систематичне), домашнє завдання.

Календарне планування полягає у розподілі програмового матеріалу за уроками та визначенні точної дати його вивчення.

Схема календарного планування:

1. Порядковий номер.

2. Дата.

3. Тема, підтема програми.

4. Повторення.

Календарний план складається на семестр.

Основні вимоги до складання календарного плану

Записується план у звичайному зошиті, затверджується заступником директора з навчальної  частини школи або директором.

Складання календарного плану – складна, творча робота, яка потребує ґрунтовних різногалузевих знань і педагогічного досвіду.

На що треба зважати при складанні плану:

1. Програма, концепція літературної освіти;

2. Знання, вміння, навички щодо конкретної теми;

3. Вікові особливості дітей та особливості їх літературного розвитку;

4. Особливості класного колективу (здібні, обдаровані, з фізико-математичним ухилом).

5. Дотримання кількості годин для вивчення літератури в класі, кількості годин на чверть, тиждень, не планувати контрольні роботи на понеділок та суботу, не давати домашнє завдання на понеділок;

6. Наявність літератури в шкільній бібліотеці;

7. Системність.

Відповідно до програми створюються нові підручники, хрестоматії, учитель може користуватися окремими виданнями художніх творів певного письменника і вступними статтями до них, матеріалами, що друкуються в журналі «Українська мова та література в школі», «Дивослово».

 

 Питання для обговорення



         1. Чим зумовлена наявність різних видів програм?

         2. Назвати принципи і структуру програм.

         3. Які є види планування роботи вчителя?

         4. Обґрунтуйте необхідність кожного виду планування.


  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка