Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образи гусей-лебедів



Скачати 39.04 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір39.04 Kb.
Тема: Звичаї, традиції українців. Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образи гусей-лебедів.

Мета: З’ясувати, які звичаї та образи описував автор у своєму творі; схарактеризувати світ природи і світ дитячої душі; пояснити роль образного бачення світу в житті людини; формувати вміння самостійно робити висновки щодо відповідальності поведінки, вчинків літературних героїв моральним нормам; розкрити символіку образів лебедів; розвивати зв’язне мовлення, фантазію, творчу уяву; прищеплювати інтерес та пошану до народних традицій і звичаїв, любов до навколишнього світу.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Забезпечення емоційної готовності.

(виразне читання вірша вчителем)

Пройшло століття — все довкіл змінилось.


Хоч для історії і вік — не час,
Що є тепер, тим людям і не снилось.
Та сьогодення всіх вражає й нас.
Бо кожен день несе нас до вершини,
Нові дарує мрії й відкриття,
Захоплення і диво для людини.
Таке у нас сьогоднішнє життя.

Та ми в минуле прагнем повернути,


Коли прапрадіди ось тут жили.
І пригадати нині призабуте:
Які вони традиції несли,
Які були в них звичаї і жарти,
Пісні і думи, прагнення мети...
Минуле забувати нам не варто,
Щоб у майбутнє праведно іти.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Підтримайте або спростуйте думку: «Звичаї і традиції – основа духовної культури українців»

ІV. Оголошення теми й мети уроку (слайд 2)

Завдання, які ми повинні розв’язати на уроці (слайд 3-4)

V. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Вступне слово вчителя

Отож працюватимемо над змістом повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять,» у ній автор відобразив побут і звичаї простих селян, їхні щоденні турботи. Увесь твір пронизаний народною мудрістю. Із перших сторінок ми потрапляємо у дивовижний світ казки.

2. Бесіда

- Від чийого імені ведеться розповідь у повісті?

- Отож, головний герой – Михайлик. (слайд 5)

- Хто з героїв твору найбільше впливав на формування світогляду й характеру Михайлика?

- Яку життєву мудрість передавав дідусь онукові?

- Як ставився онук до дідуся?

- Про що Михайлик довідався зі щедрівок?

- Прочитайте і прокоментуйте епізод з тексту, у якому розповідається про той день, коли Михайлик уперше став орачем.

- Чому батько носив Михайлика до школи? Що було найкращим одягом для Михайлика? (слайд 8)

- Прокоментуйте батькові слова про те, що «Головне – свіжа сорочка і чиста совість»

Висновок: Як бачимо – батько незаперечний авторитет для хлопчика, тобто голова сім’ї, що характерне для патріархальної традиції українців.

- Стосунки між чоловіком і дружиною теж належали до вироблених віками традицій. Вихованням дітей у сім’ї займалася мати. Чи можемо стверджувати, що саме мати навчила Михайлика любові до землі-годувальниці? (слайд 9 після відповіді)

- Які вірування відображено в образі матері?

- Чи можна сказати, що материне чуйне ставлення до землі й до людини передалися хлопчику? У чому це виявляється? Який благородний вчинок вам запам’ятався?



Висновок: Михайлика виховували так, щоб він умів відчувати біль. Милосердя, благородність – свята українська традиція.

- До якого образу і з якого твору подібна мати Михайлика? Чим вона нагадує матір О. Довженка?

- Що говорить письменник у творі про повагу до батьків? Повернемось до народних традицій. У творі згадується про святкування Великодня.

- Що ви дізналися про традиційні дитячі розваги під час Великодня? (слайд 10)

- Які цікаві народні вислови трапляються у творі? Що вони означають?

*Зачитайте виписані вдома прислів’я і приказки.

- Чи живуть народні звичаї і традиції у ваших родинах? Конкретизуйте, які саме?

3. Зробіть узагальнений перелік звичаїв і традицій, описаних Стельмахом у повісті.



Висновок: Без збереження пам’яті про минуле немає майбутнього.

4. Михайла Стельмаха ми також по праву можемо назвати ліриком у прозі, який натхненно поетизує природу. Він бачить красу природи в буденному пейзажі, він олюднює природу, передаючи всю гаму почуттів героя.

- У який спосіб закарбувалося в пам’яті хлопчика дитяче сприймання навколишнього світу?

Висновок: Справді, природа для письменника – скарбниця мудрості та вияву почуттів людини.

- Як називається цей прийом? (слайд 11)

*Пригадайте, що таке символ. Що на вашу думку символізують лебеді? (слайд 12)

5. Перевірка домашнього завдання. Учнівські повідомлення

*Повість має також багато інших символів. Спробуйте пояснити їхнє значення.

VI. Рефлексія. Підсумок уроку.

- Чим вразила вас повість?

- Що корисного і повчального ви взяли для себе з повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»?

- Про які загальнолюдські цінності йдеться в повісті? Як ви вважаєте, чи змінюються вони з плином часу?

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності.



VІІІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до написання творчої роботи про природу. Обдумати, що саме в ній хотілося б описати.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка